دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

با این خودرو جانتان را به خطر می‌اندازید


بیشتر آمار حوادث رانندگی مربوط به خودروی پراید است .چگونه می‌توانیم این اتومبیل را در زمان تصادفات مقاوم کنیم؟

مجله زندگی ایده آل: هرساله هزاران نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شـوند... دقیق‌تر بگویم نزدیک به 20 هزار‌نفر حالا یک سال کمتر یک سال بیشتر و به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی پراید 30 درصد از کل آمار تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. درکل یعنی 6هزار نفر ! اگر یک قاتل زنجیره‌ای 10 نفر را بکشد یک بحران بزرگ در کشور ایجاد می‌شود که با تدبیر پلیس همیشه این قاتل‌ها گرفتار می‌شوند ولی چرا این قاتل زنجیره‌ای که سالانه 6 هزار نفر را می‌کشد به دام نمی‌افتد ؟ چرا هیچ کس از حضور این خودرو در خیابان‌ها ناراحت نیست؟ حالا که به هزار دلیل نانوشته نمی‌‌توان از دست این موجود عجیب الخلقه راحت شد حداقل کاری کنیم که کمی امن‌تر شود در همین راستا سعی کرده‌ایم با آقای دانیال طالبیان، کارشناس مسائل فنی خودرو صحبت کرده و به راهکارهایی که می‌توانند در کنار ارتقای امنیت این اتومبیل در تصادفات، از رخ دادن چنین حوادثی جلوگیری کند.
 
کیسه هوا

دیگر قابلیتی که تنها به مدل‌های جدید پراید اختصاص پیدا می‌کند، ایربگ است. مدل‌های جدید پراید دارای دو ایربگ برای راننده و سرنشین دوم هستند که در فرمان و جلوی داشبورد قرار گرفته است. هر چند پلیس راهنمایی و رانندگی مردم را موظف به نصب ایربگ روی خودرو‌ها کرده اما عملا انجام این فرآیند روی پراید برای دارندگان این خودرو کاری غیر ممکن یا بهتر است بگوییم به شدت سخت است. دارندگان پراید‌های قدیمی برای نصب ایربگ باید داشبورد، فرمان و کامپیوتر اتومبیل را به کلی تعویض کنند. در بهترین حالت حتی باید کمربند‌ها را نیز تغییر داد.

خودروی‌های روز در کنار ایربگ از کمربند‌های مخصوصی استفاده می‌کنند که دارای یک موتور بوده و در زمان تصادف راننده و سرنشین‌ها را به عقب می‌کشد. فشار ایربگ اگر به صورت مستقیم با صورت سرنشین‌ها برخورد کند، می‌تواند صدمات شدیدی را به آنها وارد کند. به همین خاطر سعی شده کمربند‌ها به شکلی طراحی شوند که از پرتاب سرنشین جلوگیری کنند.

امنیت در تابوت متحرک

ستون‌های مقاوم

اصلی‌ترین دلیل بالا بودن آمار کشته و زخمی‌ها در تصادفاتی که پراید در آنها نقش دارد، ضعف ستون‌های این اتومبیل است. زمانی که پراید‌ها در کره تولید می‌شدند، شرکت سازنده برای تقویت ستون از لوله‌های فلزی استفاده می‌کرد که هر چند وزن بالایی داشتند اما در زمان برگشتن اتومبیل از تغییر حالت سقف جلوگیری می‌کردند. اکنون که پراید در کشورمان تولید می‌شود، شرکت سایپا سعی کرده برای کاهش وزن اتومبیل (مدل کره‌ای وزنی معادل یک تن و ۱۰۰ کیلوگرم و مدل ایرانی ۹۰۰ کیلوگرم دارد) ساختار ستون‌ها را تغییر دهد. در حال حاضر داخل ستون‌ها خالی بوده و ساختار آنها به شکل مربع است.

همین موضوع هر چند باعث شده وزن اتومبیل و ستون‌ها کاهش پیدا کند اما در نهایت مقاوت آن در این نقاط را کاهش داده است. در بیشتر تصادفات دیده شده که اتومبیل در زمان برگشتن مقاومتی از خود نشان نداده و سقف کاملا به داخل کابین وارد می‌شود. کاهش مقاومت ستون‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش زخمی و کشته‌های حاضر در سانحه‌های جاده‌ای است. دارندگان پراید می‌تواند با مراجعه به متخصصان در این زمینه ستون‌های اتومبیل خود را تقویت کنند. مشکل اصلی در این زمینه مربوط به جدا کردن سقف و جوش دادن لوله‌های تقویتی است.

ارتباط و فرمان‌دهی بیشتر

از جمله دیگر تغییرات کوچک که فرمان‌دهی اتومبیل را بهبود داده و از تصادفات جلوگیری می‌کند، مربوط به لاستیک‌ها می‌شود. با قرار دادن لاستیک‌های پهن‌تر نسبت به نمونه‌های کارخانه‌ای، میزان ارتباط اتومبیل با خیابان یا جاده افزایش یافته و در نتیجه کنترل آن بهبود می‌یابد.

افزایش سطح پایداری

دیگر بخشی که به کنترل بهتر اتومبیل کمک می‌کند، طراحی اکسل است. خودرو‌های روز از اکسل معکوس استفاده می‌کنند که در زمان رسیدن به پیچ‌ها چرخ‌های اتومبیل را در یک سطح قرار می‌دهد. برخلاف خودروهای روز پراید از یک اکسل معمولی استفاده می‌کند. زمانی که پراید با سرعت به پیچ می‌رسد، احتمال بلند شدن چرخ مخالف وجود دارد. دارندگان این اتومبیل هر چند می‌توانند اکسل اتومبیل خود را به مدل معکوس تغییر دهند اما در ادامه باید هزینه بسیار بالا و احتمالا کاهش قیمت در زمان فروش را متحمل شوند.

ناهماهنگی در ترمزها

برای تقویت ترمز‌ها در دسترس‌ترین گزینه موجود استفاده از لنت‌های باکیفیت است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که لنت‌های تولید شده توسط سایپا که به عنوان شرکتی شناخته می‌شوند، در سطح محصولات درجه دو و سه قرار می‌گیرند. دارندگان پراید می‌توانند از لنت‌های کره‌ای برای تقویت اتومبیل خود استفاده کنند که البته به سختی در بازار پیدا می‌شود.

در شرایط فعلی اکثر لنت‌های تولید خارج، محصول چین هستند که در نهایت باز هم کیفیت بهتری را نسبت به محصولات شرکتی ارائه می‌کنند. در این زمینه می‌توان به دو برند «گلد» و «HiQ» اشاره کرد که بهترین سطح کیفی لنت‌های پراید را در اختیار دارند.

قفل شکسته

اما شاید کلیدی‌ترین بخش در تقویت اتومبیل و جلوگیری از سانحه‌های رانندگی ترمز‌ها باشند. بعد از اعمال قوانین جدید راهنمایی و رانندگی تمامی خودروساز‌ها موظف به قرار دادن ترمز ABS روی اتومبیل‌های خود شدند. در حال حاضر تمام پرایدهایی که به تازگی از خط تولید خارج می‌شوند دارای ترمز ABS هستند اما اکثر آنها از یک مشکل مشترک رنج می‌برند. ساختار ترمز‌های ABS در خودرو‌های روز جهان به این شکل است که هر چهار چرخ از ترمز‌های دیسکی استفاده می‌کنند. ترمز‌های دیسکی به مراتب نسبت به نمونه‌های کاسه‌ای عملکرد سریع‌تری داشته و به افزایش سرعت عکس‌العمل راننده کمک بسزایی می‌کنند. با بررسی پراید به وضوح می‌توان دید که ترمز چرخ‌های عقب از نوع کاسه‌ای بوده و با ترمز‌های دیسکی جلو متفاوت هستند.

استفاده از ترمز‌های کاسه‌ای در عقب اتومبیل نه تنها باعث افزایش زمان توقف اتومبیل می‌شود بلکه سیستم ABS را دچار ناهماهنگی می‌کند. در بسیاری از مواقع دیده شده که وجود چنین نکته‌ای عملا از فعال شدن سیستم ABS جلوگیری کرده و در نهایت به قفل شدن چرخ‌ها منتهی می‌شود. دارندگان پراید این امکان را در اختیار دارند که ترمز‌های عقب اتومبیل را تعویض کرده و به دیسکی تغییر دهند تا در نهایت به کاهش سرعت در زمان توقف و افزایش کنترل راننده کمک کنند. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که انجام تغییرات اشاره شده هزینه بالایی داشته و طی فرآیندی طولانی امکان‌پذیر است. در این زمینه نه تنها باید توپی‌های هر کدام از چرخ‌های عقب به کلی تعویض شود بلکه کامپیوتر اصلی اتومبیل نیز نیاز به تعویض دارد تا با سیستم ABS و ترمز‌های دیسکی هماهنگ شود.

امنیت در تابوت متحرک

راحت اما خطرناک

یکی از نکاتی که در پراید‌های قدیمی وجود نداشته اما در مدل‌های جدید باعث رخ دادن تصادف می‌شود، فرمان هیدرولیک است. به طور کلی فرمان هیدرولیک نقش کلیدی در راحتی رانندگی دارد، اما پراید در این زمینه از یک ضعف بزرگ رنج می‌برد. تمامی اتومبیل‌های روز و حتی بسیاری از خودرو‌های تولید داخل در کنار فرمان هیدرولیک از یک کمک هیدرولیک نیز استفاده می‌کنند.

اگر با پراید‌های هیدرولیک تجربه رانندگی داشته باشید، به خوبی متوجه شده‌اید که فرمان این اتومبیل در سرعت بالا بیش از حد روان بوده و با یک حرکت ساده می‌تواند شما را از مسیر خارج کند. کمک‌هایی که در کنار هیدرولیک فرمان قرار می‌گیرند در اصل شرایطی را به وجود می‌آورند که با افزایش سرعت اتومبیل فرمان بیش از حد نرم نشده و راننده همچنان کنترل خوبی روی خودروی خود داشته باشد.

ارتقای سیستم تعلیق

دیگر گزینه‌ای که برای افزایش فرمان‌دهی اتومبیل وجود دارد، تغییر کمک‌ها و سیستم فنربندی است. در حال حاضر تمامی پرایدهایی که توسط کارخانه به فروش می‌رسند از کمک‌های روغنی استفاده می‌کنند. مطمئنا یکی از در دسترس‌ترین گزینه‌های موجود برای ایجاد تغییر و جلوگیری از تصادفات کمک‌فنر‌ها هستند. دارندگان پراید به راحتی می‌توانند تمامی کمک‌های اتومبیل را به نمونه‌های گازی روغنی تغییر دهند. در حال حاضر بهترین کمک‌های موجود در بازار مربوط به برند KSD می‌شود. پیش از این برند اشاره شده در کره تولید می‌شد اما اکنون این کمک‌ها در داخل ایران تولید می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
سفر به قیمت جانتان تمام میشود!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آژیر خطر برای بزرگان خودرو به صدا درآمد



اخبار,اخباراقتصادی,  قیمت  خودرو

چین از موتور رشد برای خودروسازان به منشا نگرانی آنها تبدیل شده و بی ام دبلیو و تویوتا موتور تازه‌ترین شرکتهایی شدند که درباره کندی بزرگترین بازار خودروی جهان هشدار دادند.

به گزارش ایسنا ، بی ام دبلیو اعلام کرد، آهسته شدن روند رشد فروش در چین ممکن است این شرکت را ناچار کند اهداف سودآوری امسال را کمتر کند زیرا مصرف کنندگان چینی از ریزش بازار سهام و کندی رشد اقتصادی به وحشت افتاده اند و هزینه برای خرید کالاهایی مانند خودرو را متوقف کرده اند. تویوتا هم هشدار داد که هزینه‌های فروش این شرکت رو به افزایش است در حالی‌که قیمتهایی که مصرف کنندگان پرداخت می‌کنند، کمتر می‌شود.

خودروسازان به سختی تلاش می‌کنند خود را با شرایط کنونی بازار چین وفق دهند که بی ام دبلیو آن را عادی شدن بازاری توصیف کرده که از سال 2008 هشت برابر رشد داشت و در سال 2009 آمریکا را به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان پشت سرگذاشت.

خودروسازانی شامل فورد موتور و فولکس واگن در واکنش به رشد پرشتاب بازار چین در سالهای گذشته، کارخانه‌هایی را ساختند و اکنون با کاهش فروش سالانه بازار چین روبه‌رو هستند که نخستین کاهش در 17 سال گذشته خواهد بود. فروش فولکس واگن در این کشور در نیمه اول سال 2015 برای نخستین بار در یک دهه گذشته کاهش یافت.

برای بی ام دبلیو، کندی بازار چین که به رشد دو رقمی فروش این شرکت کمک کرده بود، در پایین بودن 8.4 درصدی حاشیه سود این خودروساز در مقایسه با آئودی و مرسدس بنز تاثیر داشت.

فروش بی ام دبلیو در چین طی ماه ژوئن 0.1 درصد کاهش داشت. در این ماه بود که بازار خودروهای جدید برای نخستین بار در بیش از دو سال گذشته با کاهش فروش روبه‌رو شد. در واکنش به وضعیت جاری، این خودروساز میزان تولید در چین را از ابتدای امسال تاکنون 16 هزار خودرو کاهش داده است با این‌همه همچنان بر پتانسیل بلندمدت این بازار حساب می‌کند.

تویوتا هم با وجود اینکه درهفت ماه اول امسال 12 درصد رشد فروش بر مبنای سال به سال داشته است، اما این خودروساز نسبت به وخیم شدن قیمت‌گذاری در چین نگران بوده و فروش کمتری نسبت به سودآوری پیدا کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تویوتا تصمیم دارد تا اواسط سال 2018 تولید خط مونتاژ جدید دیگرش در تیانجین چین را آغاز کند. راه اندازی این خط، 100 هزار دستگاه در سال به تولید این شرکت اضافه خواهد کرد اما این افزایش با پایان تولید خط مونتاژ فعلی در چین جبران خواهد شد.

خودروسازان ژاپنی به دلیل فروش شاسی بلندهای جدید، امسال از صنعت خودرو پیشی گرفته‌اند با این‌همه این پیشتازی با روند نزولی تقاضا در معرض تهدید قرار گرفته است.

در این بین هیوندای موتور کره جنوبی که قصد دارد توسان جدید را در سپتامبر عرضه کند، برای افزایش توان رقابت در چین، قیمت دو مدل شاسی بلند خود را به میزان 11.8 درصد کاهش داد. قیمت مدل بزرگ سانتافه حداکثر 20 هزار یوان (4832 دلار) و شاسی بلند ix35 به میزان 20 هزار یوان کاهش داده شد.

فروش این خودروساز کره‌ای در چین 14 درصد در سه ماهه دوم امسال کاهش یافت و این شرکت را ناچار کرد در رقابت با خودروسازان چینی، پیشنهادات خرید جذابتری را مطرح کند. جنرال موتورز و فورد موتور نیز دست به اقدام مشابهی زده‌اند در حالی‌که فولکس واگن هم تخفیف مدل‌های پرطرفدار را افزایش داده است.


 اخبار اقتصادی  -  ایسنا