دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

با این آینه‌های 140,000 کیلویی می‌خواهند لبه عالم را ببینند



با این آینه‌های 140,000 کیلویی می‌خواهند لبه عالم را ببینند

طی دهه آینده، یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های ساخته دست بشر، گذشته پیش از این نادیدنی جهان را برای انسان آشکار خواهد کرد. تلسکوپ غول‌آسای ماژلان

تلسکوپ غول‌آسای ماژلان (GMT) یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌هایی خواهد بود که تا کنون به دست بشر ساخته شده است. به کمک این تلسکوپ دانشمندان قادر خواهند بود تا قلمروهای دوردست کیهان را با جزئیاتی باور نکردنی مشاهده کنند. این تلسکوپ دوردست‌ترین نقاط کیهان را با تفکیکی 10 برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل به تصویر می‌کشد، و همچنین قادر است تا طیف این اجرام دوردست را نیز اندازه‌گیری نماید. تلسکوپ GMT که در صحرای آتاکامای شیلی واقع شده است، طی 10 سال آینده تکمیل خواهد شد و ساخت آن نیازمند صرف دقت و مراقبت فوق‌العاده‌ای است.

 

وزن بزرگترین تلسکوپ جهان , تلسکوپ غول‌آسای ماژلان

 

هفت «آینه بی‌نقص» به قطر 8.4 متر که هر کدام از 20 تن شیشه تشکیل شده است، در سازه‌ای به ارتفاع یک ساختمان 22 طبقه در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و تلسکوپی به قطر معادل 24.5 متر را پدید خواهند آورد. کیفیت هر کدام از آیینه‌ها و واسنجی (کالیبراسیون) هر یک از آنها بی‌اندازه مهم و چالش برانگیز است. دکتر پات مک‌کارتی، سرپرست اجرایی پروژه GMT می‌گوید: «ما باید این ابزارهای اپتیکی را با دقتی بی‌نظیر بسازیم تا وقتی نوری که 5 تا 10 میلیارد سال در راه بوده است به این تلسکوپ رسید؛ اطلاعاتی را که برای چنین فاصله طولانی در راه بوده‌اند از دست ندهیم.»

وزن بزرگترین تلسکوپ جهان , تلسکوپ غول‌آسای ماژلان


گروه GMT می‌دانند که این تلسکوپ ارزش خود را اثبات خواهد کرد. دکتر وندی فریدمن، رئیس پروژه GMT پیش‌بینی می‌کند: «ما مستقیما شاهد شکل‌گیری نخستین کهکشان‌ها، شکل‌گیری نخستین ابر نواخترها، شکل‌گیر نخستین سیاه‌چاله‌ها، و نحوه ایجاد جهانی که در آن زندگی می‌کنیم خواهیم بود.»..... / khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
گیر افتادن زیر وزنه 140 کیلویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از موتور 10,800,000,000,000 تومانی تا میهمانان 2.2 کیلویی بدن انسان



فضاپیما,فضانوردان,اخبار علمی

از موتور 10,800,000,000,000 تومانی تا میهمانان 2.2 کیلویی بدن انسان

با مهم‌ترین خبرهای عددی دنیای علم در این هفته آشنا شوید: از بودجه 3.6 میلیارد دلاری جدیدترین طرح موتور فضاپیما تا بیش از 200هزار نفر داوطلب سفر یک‌طرفه به سیاره سرخ

3.6میلیارد دلار: بودجه‌ای که یک گروه از مهندسان برای تکمیل تولید موتور تغذیه هوای راکت به آن نیاز دارد (حدود 11هزار میلیارد تومان). چنین موتوری، یک نوع جدید موتور راکت است که در صورت تکمیل می‌تواند ماموریت‌های کوتاه مدت به مدار زمین را به واقعیت تبدیل کند. این موتور قرار است در ساخت سفینه فضایی اسکایلون به کار رود، فضاپیمایی که می‌تواند در یک سفر کوتاه به مدار زمین برود، بار خود را آنجا خالی کند، به زمین برگردد و در عرض 2 روز برای سفر بعدی آماده شود.

 

فضاپیما,فضانوردان,اخبار علمی

 

2656 : تعداد دفعاتی که آخرین تیم فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در طول 166 روز اقامت خود به دور زمین گشته‌اند. تصویری که در زیر می‌بینید مربوط به بازگشت آنها به زمین با استفاده از کپسول سایوز است.

 

فضاپیما,فضانوردان,اخبار علمی

 

202,586: تعداد افرادی که برای نخستین سفر بی بازگشت به مقصد مریخ تقاضا داده‌اند.

 

فضاپیما,فضانوردان,اخبار علمی

 

36 سال: طول زمانی که وویجر1 ناسا در راه خود برای رسیدن به مرزهای منظومه شمسی در سفر بوده است. حالا این سفینه به فضای بین ستاره‌‌ای وارد شده و رکورددار دورترین شیء ساخته دست بشر است.

 

فضاپیما,فضانوردان,اخبار علمی

 

124میلیون تن: میزان تسلیحات شیمیایی به کار رفته در طول جنگ جهانی اول

 

فضاپیما,فضانوردان,اخبار علمی

 

1.350 تا 2.250 کیلوگرم: وزن متوسط باکتری‌هایی که هر فرد در بدن خود به این سو و آن سو می‌برد(این مقدار برای پر کردن یک ظرف سوپخوری بزرگ کافی است)

 

فضاپیما,فضانوردان,اخبار علمی

 
76.2متر: ارتفاع کامیون‌های روباتیک غول آسایی که سنگ معدن را درحفره باز معادن استرالیا بارگیری کرده، حمل و انبار می‌کنند


13 طبقه: ارتفاع تیر اصلی قایق بادبانی AC72 که از فیبر کربن ساخته شده، 40 متر و معادل ارتفاع یک ساختمان 13 طبقه است. این قایق که 80 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد، امسال در مسابقات کاپ امریکا شرکت کرده و در هر ثانیه به اندازه طول بدنه خود (24 متر) جابجا می‌شود.

 

فضاپیما,فضانوردان,اخبار علمی

 

110 دسی‌بل: نویزی که یک دستگاه ام‌آر‌آی معمولی در هنگام کار تولید می‌کند. این نویز معادل یک کنسرت راک بسیار بلند است. شرکت جی‌ای هلسکیر این هفته یک دستگاه ام‌آر‌آی بی صدای جدید را معرفی کرده است.

 

فضاپیما,فضانوردان,اخبار علمی

 

 منبع:khabaronline.ir