دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

با اشعه ایکس سیب‌زمینی سرخ‌کرده خوشمزه‌تری درست کنید



اخبارعلمی,خبرهای علمی,اشعه ایکس

محققان دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign، به کمک عکس‌برداری با اشعه ایکس توانستند میزان نفوذ روغن به داخل سیب‌زمینی و سرخ شدن کامل آن را بررسی و از این طریق، سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌های خوشمزه‌تری را تهیه کنند.

به گزارش آنا به نقل از popsci، محققان آمریکایی سیب‌زمینی‌ها را در اندازه‌های باریک و قطر 45 میلی‌متر و ضخامت 1/65 میلی‌متر برش دادند و آنها را در روغن سویا به طور عمیق سرخ کردند. این نمونه‌های سیب‌زمینی در 190 درجه سانتی‌گراد و به مدت صفر، 20، 40، 60 یا 80 ثانیه سرخ شدند.

محققان بعد از طی این فرآیند، با روش محاسباتی برش‌نگاری میکرو اشعه ایکس برش‌های سیب‌زمینی را مورد بررسی قرار دادند. با این شیوه، تصاویری سه‌بعدی از نمونه‌های سیب‌زمینی بدون آسیب رساندن به آنها تهیه شد.

محققان با این کار قصد دارند متوجه شوند که سرخ کردن سیب‌زمینی چه تأثیری روی روزنه‌های آن و مسیرهای پیچشی متصل‌کننده روزنه‌ها به جا می‌گذارد و ورقه‌های برش‌خورده سیب‌زمینی تا چه اندازه روغن به خود جذب می‌کنند. تهیه تصویر سه‌بعدی کمک می‌کند سیب‌زمینی‌های خوشمزه‌تر و با کیفیت بهتری تهیه شوند.

از آنجا که سرخ شدن عمیق مستلزم غوطه‌ور شدن ماده غذایی داخل روغنی بسیار داغ‌تر از نقطه جوش آب است، هر آبی که داخل ماده غذایی وجود داشته باشد، به سرعت تبخیر می‌شود و تبدیل به بخار می‌شود و در نهایت ایجاد فشار می‌کند. تمام این مراحل روی روزنه‌های سلولی بافت سیب‌زمینی و نیز میزان جذب روغن اثر می‌گذارد.

محققان در این تحقیق دریافتند که هر چه سیب‌‌زمینی در مدت زمان طولانی‌تری سرخ شود، اندازه روزنه‌های آن بزرگ‌تر و تعداد روزنه‌ها نیز بیشتر می‌شود که به جذب بیشتر روغن توسط سیب‌زمینی کمک می‌کند.

آن دسته از برش‌های سیب‌زمینی که مدت طولانی‌تری سرخ شده‌ بودند، مسیرهای پیچشی کم‌تری بین روزنه‌های آن وجود داشت که به جذب بیشتر روغن کمک می‌کرد. این فرآیند سرخ شدن سیب‌زمینی تأثیر مستقیمی روی کیفیت مزه آن دارد و سیب‌زمینی سرخ کرده‌های خوشمزه‌تری می‌توان به این روش تهیه کرد.

محققان تنها به تحقیق روی سیب‌زمینی بسنده نکرده‌اند بلکه آنها در سال 2011 نیز چنین آزمایش مشابهی را روی ناگت مرغ انجام دادند و از میکروسکوپی با رزولوشن بالا برای تصویربرداری از بافت ناگت استفاده کردند.

 

اخبار علمی - آنا


ویدیو مرتبط :
‫سیب زمینی تنوری فرانسوی ترد و خوشمزه . خیلی سالم و بدون روغن، بجای سیب زمینی سرخ کرده .‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیب زمینی شکم پر خوشمزه و راحت!



 

 

سیب زمینی شکم پر

 

 

مواد لازم:

 

 

گوشت گوساله کم چربی یا گوشت بوقلمون
500 گرم
برنج قهوه ای
1 فنجان
سیب زمینی پخته بزرگ تو خالی (داخل آن را خالی کنید)
4 عدد
نمک
2/1 قاشق چایی خوری
فلفل برای طعم دار کردن مقداری
نخودفرنگی پخته شده 2/1 فنجان
پیاز قرمز خرد شده 4/1 فنجان
پنیر پارمیگیانو (پنیر ایتالیایی) 2/1 فنجان
جعفری خرد شده 1 قاشق چایی خوری
خرده نان (نان سفید) 1فنجان
روغن زیتون 2 قاشق چایی خوری
سیر کوچک ، خرد شده 1عدد

 


ارزش غذایی:

 

کالری
390 کیلوکالری
کربوهیدرات
44 گرم
فیبر
5 گرم
چربی
16 گرم
پروتئین 17 گرم
قند 8 گرم

 


طرز تهیه:


1- فر را روشن کنید و حرارت آن را روی 350 درجه تنظیم کنید.


2- گوشت گوساله یا بوقلمون را در یک ماهیتابه با حرارت بالا سرخ کنید آن را با قاشق زیر و رو کنید تا سرخ شود و سپس آن را از ماهیتابه خارج کرده و به یک کاسه بزرگ منتقل کنید.


3- برنج سرخ کرده را به گوشت اضافه کنید.


4- سیب زمینی های پخته را با یک قاشق چایی خوری خالی کنید و مقداری از گوشت و برنج سرخ شده داخل کاسه را داخل آنها بریزید. سپس نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.


5- نخود فرنگی ، پیاز و 4/1 پنیر ، جعفری و باقیمانده نمک و فلفل را به مخلوط برنج اضافه کنید. آن را با هم مخلوط کنید. مایع داخل سیب زمینی ها آماده است ؛ حالا آنها را به طور مساوری بین 4 سیب زمینی تقسیم کنید . باقیمانده پنیر ، خرده نان ها ، روغن و سیر را نیز در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید.آن را روی سیب زمینی و مخلوط داخل آن بریزید.


6- سیب زمینی ها را داخل فر گذاشته و بگذارید به خوبی بپزند تا حدی که سیب زمینی ها کاملا سفت و برشته شده و مخلوط داخل آن به رنگ طلایی در بیاید. غذا آماده سرو است.