دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بایگانی سی‌دی‌های صوتی با مدیاپلیر ویندوز 7




 

بایگانی سی‌دی‌های صوتی با مدیاپلیر ویندوز 7

 

در ادامه‌ مباحث مربوط به مدیاپلیر ویندوز 7، نوبت به معرفی امكان Rip كردن Audio CD‌ها می‌رسد. مدیاپلیر ویندوز7 علاوه بر این كه امكاناتی نظیر ایجاد Audio CD و Sync دستگاه پلیر با Libraryها و... را در اختیارتان می‌گذارد، به شما این امكان را می‌دهد كه با شكافتن (Rip) سی‌دی‌های Audio، فایل‌های درون آن‌را پس از فشرده‌سازی (Compress) به صورت MP3،WMA و WAV روی هارددیسك‌تان ذخیره كنید.

 

 

چگونگی Rip كردن Audio CD با استفاده از مدیاپلیر ویندوز

اگر مدیاپلیر باز نباشد و یك Audio CD را درون درایو قرار داده و آن‌را اجرا كنید، مدیاپلیر در حالت Now Playing باز می شود و آن را اجرا می‌كند. در حالت Now Playing به صورت پیشفرض فهرست Trackها در دسترس نیست اما می‌توانید با كلیك راست روی پنجره گزینه‌ Show list را انتخاب كنید تا فهرست Track‌های موجود در Audio CD در سمت راست پنجره مدیاپلیر ظاهر شود.

امكان اجرای Audio CD وقتی كه مدیاپلیر ویندوز در حالت Library باز شده باشد نیز وجود دارد. در هر دو حالت نمایش نیز می‌توانید اقدام به Rip كردن Audio CD كنید!

در حالت Now Playing می‌توانید عملیات Rip كردن را با كلیك روی آیكون Rip CD كه در كنار آیكون Switch to library در بالا و سمت راست پنجره ظاهر می‌شود، آغاز كنید. اما در این حالت نمی‌توانید مراحل انجام كار را زیرنظر داشته باشید. برای این منظور مدیاپلیر ویندوز را در حالت Library قرار دهید. در این حالت در نوار ابزار، گزینه‌های Rip CD و Rip Settings را می‌بینید ؛ از طریق گزینه‌ اول می‌توانید عملیات Rip را آغاز كنید و از طریق گزینه‌دوم نیز تنظیمات Rip را تغییر دهید. البته این دو گزینه وقتی در نوار ابزار قابل مشاهده هستند كه یك Audio CD در درایو قرار داشته باشد!

در حالت Library فهرست Trackهای موجود در Audio CD را می‌بینید كه به صورت پیش‌فرض همگی آنها انتخاب شده‌ و در عملیات Rip شركت می‌كنند. می‌توانید بخش‌ها را به صورت دلخواه انتخاب یا از حالت انتخاب خارج كنید، سپس با كلیك روی دكمه‌ Rip CD در نوار ابزار، عملیات را آغاز كنید. حین انجام این كار، وضعیت هر بخش در ستون Rip Status قابل مشاهده است. می‌توانید در هر لحظه با كلیك روی دكمه Stop rip عملیات را متوقف كنید.

بهتر است قبل از شروع، رایانه‌تان را به اینترنت متصل كنید. این كار باعث می‌شود كه هنگام Rip كردن، مدیاپلیر بانك اطلاعات آنلاین خود را برای به روز كردن مشخصات آلبوم‌تان جستجو كند.

مدیاپلیر به صورت پیش‌فرض قسمت‌های Rip شده را در Music Library پروفایل ذخیره می‌كند. اگر این Library را پیش از این حذف كرده‌باشید، در حین انجام عملیات Rip، مجددا ایجاد خواهد شد! می‌توانید محل ذخیره‌سازیTrackهای Rip شده را تغییر دهید كه در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 

تغییر در تنظیمات پیش‌فرض برای Rip

از طریق منوی كشویی Rip Settings كه در حالت Library در نوار ابزار بالای پلیر قابل مشاهده‌است، می‌توانید برای اعمال تغییر در برخی تنظیمات Rip بهره ببرید.

با كلیك روی منوی كشویی Format، می‌توانید نوع فایل خروجی را كه روی هارددیسك‌تان ذخیره می‌شود، انتخاب كنید. همان‌طور كه مشاهده می‌كنید، فرمت‌های WMA (Windows Media Audio)، MP3 و WAV در دسترس است. فرمت پیش‌فرض WMA است كه می‌توانید آن را به فرمت متداول MP3 تغییر دهید.

گزینه‌ بعد Audio Quality است كه می‌توانید از طریق آن كیفیت فایل‌های خروجی را دستخوش تغییر كنید. گزینه‌های در دسترس Audio Quality، با تغییر فرمت عوض می‌شوند. به عنوان مثال اگر فرمت MP3 را برای فایل‌های خروجی انتخاب كنید، به صورت پیشفرض برای Bitrate گزینه‌ 128Kbps انتخاب شده؛ در این حالت سرعت Rip كردن در بیشترین حالت و حجم فایل خروجی در كمترین حالت ممكن خواهد بود. حال اگر گزینه‌ (Kbps320 (Best quality را انتخاب كنید، فایل‌های خروجی بیشترین كیفیت و حجم را خواهند داشت و زمان بیشتری برای Rip كردن آنها صرف خواهد شد.

Rip CD automaticallyو Eject CD after ripping گزینه‌های بعدی منوی كشویی Rip settings هستند؛ انتخاب گزینه‌ اول باعث می‌شود كه با قرار گرفتن Audio CD در درایو، عملیات Rip به صورت خودكار آغاز شود و انتخاب گزینه‌ دوم باعث خارج شدن CD از درایو پس از اتمام عملیات Rip خواهد شد!

توجه داشته باشید كه با انتخاب گزینه‌ اول، عملیات Rip با توجه به تنظیمات پیشفرض یا تنظیماتی كه آخرین بار اعمال كرده‌اید، صورت می‌پذیرد و قبل از شروع عملیات Rip، پیغامی برای بررسی تنظیمات به شما داده نخواهد شد.

با انتخاب گزینه‌ More options نیز به برگه‌ Rip music هدایت خواهید شد كه از طریق منوی Tools و گزینه‌ Options نیز در دسترس است. در این برگه و از قسمت Rip music to this location می‌توانید محل ذخیره‌سازی فایل‌هایی را كه Rip می‌شوند مشخص كنید. هنگامی كه فایل‌ها Rip می‌شوند، یك نام برای آنها تولید می‌شود كه می‌توانید تنظیمات مربوط به این نام را با كلیك روی دكمه‌ File Name انجام دهید؛ از فهرسست موجود مواردی را كه می‌خواهید در نام فایل دخیل شوند انتخاب كرده و از منوی كشویی Seperator شیوه مجزا كردن آنها را از هم مشخص كنید! با جابه‌جا كردن گزینه‌های فهرست از طریق دكمه‌های Move up‌/‌down محل درج شدن آنها در نام Track نیز جابه‌جا می‌شود!

گزینه‌ دیگری كه در این برگه به چشم می‌خورد Copy protect music است كه در ادامه شرح داده می‌شود.

 

تكنولوژی DRM یا Digital Rights Management

تولیدكنندگان محتوا از فناوری DRM برای كنترل استفاده و تكثیر محصولات صوتی و تصویری خود كه معمولا از طریق آنلاین به فروش می‌رسد، استفاده می‌كنند. به فایل‌هایی كه DRM روی آنها اعمال می‌شود، Protected File می‌گویند. ویندوز مدیاپلیر نیز از نسخه 10 فناوری DRM استفاده و از آن پشتیبانی می‌كند.

براین اساس Media Usage Rights، مجوزهایی هستند كه برای حفاظت و حمایت از این گونه فایل‌ها در محیط‌های عمومی بخصوص فروشگاه‌های آنلاین از آنها استفاده می‌شود. تولیدكنندگان محتوا با استفاده از این مجوزها می‌توانند تعیین كنند كه از محصولاتشان چگونه استفاده شود. به عنوان مثال تولیدكنندگان می‌توانند مجوزهایی را برای نحوه‌استفاده فایل‌ها روی رایانه، رایت كردن آنها روی CD و Sync كردن آنها با دستگاه‌های پلیر ایجاد كنند كه می‌تواند به صورت‌هایی نظیر امكان رایت آنها روی Audio CD فقط برای چند مرتبه، امكان Sync آن با دستگاه پلیر چند مرتبه در یك روز یا هفته یا ماه و در هر مرتبه برای تعداد مشخصی دستگاه پلیر و... تعریف شود.

هنگام استفاده از Protected file ها، اگر پلیر شما این فناوری را پشتیبانی كند، نصب نسخه‌ معتبر Media Usage Rights روی سیستم‌تان را بررسی كرده و فقط در صورتی كه عملیاتی كه می‌خواهید انجام دهید مانند (Sync) معتبر تشخیص داده شود، آن عمل انجام خواهد شد.

در حالت پیش‌فرض اگر بخواهید فایلی را با این مشخصات اجرا كنید و نیاز به Media usage rights داشته باشید، این افزونه دانلود شده و نصب می‌شود. با توجه به این كه در ایران قانون Copy Right اجرا می‌نمی‌شود، شاید هیچ گاه نیاز به كسب اطلاع در این زمینه نداشته باشید؛ اما استفاده غیرمجاز ازProtected file‌ها به صورت كلی می‌تواند جرایم نسبتا سنگینی به همراه داشته باشد!

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
تبدیل سی دی های صوتی به فایل صوتی در Adobe Audition

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خش گیری سی دی با خمیر دندان!!




 

سی دی خش دار


CD یا DVD مورد علاقه شما ديگر كار نمی‌كند؟ دستگاه صدای عجيبی از خود می‌دهد و یا مدت زيادی طول می‌كشد تا بتواند محتویات داخل آن را اجرا کند؟ یا ممکن است در سطح زيرين خش‌های زيادی مشاهده شود؟ در این حالت چاره چیست؟ آیا باید از خیر استفاده مجدد از CD یا DVD خود بگذرید یا راه بهتری نیز وجود دارد؟ در این ترفند قصد داریم با استفاده از یک روش جالب ، CD خش دار خود را نجات دهیم و آن را مجددأ قابل استفاده نماییم.
راه حل: برای پوليش کردن تنها به خميردندان و يک دستمال نرم‌ احتياج داريد کمی خميردندان را روی دستمال و يا پارچه پخش کنيد و سپس در حالت دايره‌ای صفحه خش‌دار را با دستمال پوليش کنيد. بايد تنها پس از چند حرکت بتوانيد شاهد اولين نتايج باشيد. هنگامی که خش‌ها از بين رفتند، CD را با آب بشوريد و آنرا با دستمال يا پارچه‌ای که بدون کرک باشد پاک و خشک کنيد.


اگر CD شما دوباره اجرا شد، بهتر است سريعا يک Backup آز آن تهيه کنيد. اگر دارای يک Audio CD و يا فیلم DVD می‌باشيد برای کپی کردن از برنامه مورد نظر خودتان استفاده کنيد. برای سی‌دی و يا دی‌وی‌دی‌های فايلی، به شما نرم‌افزار Tool unstoppable Coper را معرفی می‌کنيم


اين نرم‌افزار اين شانس را به شما می‌دهد که حتی در صورتی که مديا به سختی قابل خواند باشد، فايل‌های خود را نجات دهيد.