دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بالا بردن عمر لپ تاپ با چند نکته ساده



 

بالا بردن عمر لپ تاپ با چند نکته ساده

 

زمانی لپتاپ یک وسیله تجملاتی برای مهندسین عالی رتبه محسوب می‌شد. اما این روزها بسیاری از دانشجویان مخصوصا دانشجویان رشته‌های مهندسی یک کامپیوتر قابل حمل به همراه دارند. اگر به دانش‌آموزان فامیل و آشنا حتی اگر نگاهی بیاندازیم هم تعداد بسیاری زیادی از آنها را می‌بینیم که سرشان گرم لپ‌ تاپ است و دیگر علاقه گذشته را به کامپیوترهای رومیزی سری PC نشان نمی‌دهند.

اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که اکثرا نمی‌دانیم چطور از این همراه نسبتا گرانقیمت مواظبت کنیم در حالی که لپ تاپ به خاطر ظریف بودن و حمل شوندگی بسیار زیاد به نسبت PC بسیار بیشتر در معرض آسیب است.

برای همین امروز موضوع صحبت‌مان درباره راه‌هایی برای بالا عمر لپ تاپ است. در اولین قدم باید اشکالات کار را بفهمیم و سپس آنها را رفع کنیم :

 

تنظیمات کارخانه:
عموما در اسمارت فون‌ها، تنظیمات کارخانه‌ای ( مانند روشنایی صفحه نمایش ) بیشتر از آن چیزی است که هر کاربر نرمالی به آن نیاز دارد. معمولا این جوری لپتاپ در نگاه اول زیباتر به نظر می‌رسد! با تنظیم کردن مجدد این میزان روشنایی هم به خودتان رحم می‌کنید و هم به باتری لپتاپ‌تان و هم به خود لپتاپ !
این که می‌گویند که کارخانه بهتر می‌داند چطوری باید تنظیم کند را بریزید دور! برای اکثر مردمی که تا توی رختخواب هم با کامپیوتر کار می‌کنند این مسئله بسیار مهم است. خیلی بد است که تا آخرین لحظه قبل از به خواب رفتن یک نورافکن توی چشم شما باشد!

 

شارژ کردن زیاد باتری:
باتری‌های لپ‌تاپ عمدتا بر این اساس ساخته می‌شوند که جدا از برق باشند. افراد زیادی را می‌بینیم که از لپ تاپشان به عنوان دستگاه اصلی در دفتر یا خانه استفاده میکنند و عموما در تمام مدتی که دارند با دستگاه کار میکنند سیم برق به این دستگاه وصل است.
بهتر است در مدت استفاده این سیم به دستگاه وصل نباشد و باطری به طور نرمال بر اثر استفاده خالی شود و دوباره دستگاه را به پریز بزنید و شارژ کنید. این کار از پیری زودرس باتری جلوگیری می‌کند.

 

حرارت بالا:
دو راه برای گرم کردن لپ تاپ وجود دارد. استفاده سنگین و طولانی مدت در شارژ گذاشتن. این کار به راحتی می‌تواند عمر دستگاه شما را کم کند. کلا هر نوع وسیله الکتریکی با گرمای زیاد مشکل خواهد داشت.
اینکه مطمئن بشید که کامپیوترتان میتواند به آسانی نفس بکشد هم مسئله ی مهمی است. برای مثال در جایی که اصلا هوا گردش ندارد یا روی تخت قرار ندهید لپ تاپ را چون باز هم گرمای بالای لپ تاپ را شاهد خواهید بود.
جدیدا هم که مشخص است مخصوصا آقایان نباید لپ‌تاپ را روی پا بگذارند. برای این جور مواقع بهتر است یک چیزی مانند بالش مناسب میان لپ تاپ و پای شما باشد.
یک سایت هست به آدرس coolpad.ir که کول پدهای خیلی خوبی دارد و در ایران تهیه انواع کول‌پدها را مهیا کرده است.

 

هارد اکسترنال:
نرم افزارهایی که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید در واقع همان نرم افزارهایی هستند که بیشترین حجم رم‌تان را اشغال میکنند. درست است که می‌توانید از فلش مموری برای کمک به رم لپ تاپ استفاده کنید اما در کل کار زیادی برای این بخش نمی‌شود کرد.

می‌ماند قسمت مربوط به هارد کامپیوتر که یک قطعه داخلی پراستفاده است اما لزومی هم ندارد همیشه پر از اطلاعات باشد! بهتر است قسمتی از اطلاعات را روی یک هارد اکسترنال ذخیره کنید. این جوری علاوه بر این که لازم نیست یک لپ تاپ معمولی را به خاطر هارد بالایش به قیمت بالایی بخرید یک جور پشتیبان همیشگی هم دارید.
بعد از سیلی که در بعضی از کشورهای آسیایی آمد قیمت هارد به شدت بالا رفت. اما الان وضع کمی بهتر شده است. در ثانی باز هم یک هارد اکسترنال علاوه بر این که قابلیت حمل و نقل بالایی دارد از قیمت پایینتری به نسبت هارد لپتاپ برخوردار است.
یادتان باشد پیشتیبان گیری مهم‌ترین اصلی است که حرفه‌ای‌ها رعایت می‌کنند. این جوری به لپ تاپتان هم کمتر فشار می‌آید. حتی اگر به من باشد می‌گویم درایو CD یا DVD اکسترنال هم استفاده کنید

 

ماوس:
بیشترین سخت‌افزاری که در کنار لپ تاپ خریده می‌شود ماوس است. بعد از یک مدت ممکن است به trackpad خود لپتاپ برای شما عادی بشود و بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید. در این صورت خرید یک ماوس خیلی بی‌معنی به نظر می‌رسد.
اما به نظر من بردن تجربه استفاده از ماوس از PC به لپ تاپ ارزش کمی دست به جیب شدن را دارد. فقط خواهشا از این ماوس‌های ارزانقیمتی که بعضا اشانتیون هم می‌دهند استفاده نکنید! ماوسهای خوبی با قیمتی زیر 50 یا حتی 25 هزار تومان در بازار هست که علاوه بر کیفیت بسیار بالا برای استفاده سریع و دقیق ( مثلا در بازی‌ها و کارهای گرافیکی ) به سلامتی دست به خصوص مچ دست شما توجه بسیاری دارند.
استفاده از پد لپ تاپ به مرور زمان علاوه بر کثیفی و چرب شدن که از زیبایی لپ تاپ شما کم می‌کند باعث آسیب به سلامت شما و لپ تاپ هم می‌شود. استفاده از آن‌ را مواقعی موکول کنید که واقعا ماوس در دسترس نباشد.

 

پوشش لپتاپ
لپ تاپ قابلیت حمل زیادی دارد. برای همین ممکن است هر جایی از آن استفاده کنیم و بعد از استفاده هم در هر جایی که دستمان رسید آن را قرار بدهیم.
اما توصیه می‌کنم حتما از پوششی مثل کیف برای لپ تاپ استفاده کنید. مخصوصا وقتهایی که با آن کار نمی‌کنید آن را درون کیف بگذارید. خراشها و خط و خش‌هایی که معمولا بدجور هم توی ذوق می‌زنند همیشه در انتظار تنبلی شما هستند!

نکته دیگری هم هست این است که نیاز نیست 50 مدل کیف لپتاپ با قیمتی بسیار زیاد بخرید! یک کیف معمولی این روزها با قیمتی حدود 50 هزار تومان و کیفیت خیلی خوب قابل تهیه است. اگر استفاده خاصی ندارید یا لوازم خاصی را مجبور نیستید در کنار لپ تاپ داشته باشید، خرید کیفهای مارکدار با قیمت خیلی بالا کار عاقلانه‌ای محسوب نمی‌شود.

 

تمیز کردن
علاوه بر اینکه لپ تاپ را باید در جایی نگاه دارید که هوا جریان دارد و دمای مناسبی هم دارد، باید در جایی دور از گرد و غبار آن را نگه دارید. گرد و غبار به سرعت می‌تواند جلوی تهویه مناسب را بگیرد و صدماتی جدی به دستگاه وارد کند.
در ثانی برای تمیز کردن همیشه به دنبال راه‌های مناسب باشید. گاهی بد نیست چند هزار تومان هزینه کنید و دستمال ویژه لپ تاپ خودتان را تهیه کنید. تمیز کردن با هر چی که به دست شما رسید خودش عاملی است که می‌تواند خط روی قسمتهای براق لپ تاپ شما بیاندازد.
مخصوصا در موقع تمیز کردن صفحه نمایش دقت کنید. معمولا می‌گویند در صورت نبودن پارچه و اسپری مخصوص از پارچه نخی نم‌دار و نرم استفاده کنید. در هر حال از هر نوع فشار به شدت خودداری کنید چون سطح مانیتور در لپ‌تاپ‌ها به شدت ظریف است و ممکن است باعث آسیب بشود و کلی خرج روی دست شما بگذارد!

منبع:persiangfx.com


ویدیو مرتبط :
بالا بردن عمر بدن با رعایت همین چند نکته ساده-طب سنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عمر مفید لپ‌تاپ در ایران چقدر است؟



 

 

لپ تاپ

 

 

 

دنیای اقتصاد: بسیاری از كاربران لپ‌تاپ، حتی افرادی كه مدت‌ها است كاربر لپ‌تاپ به حساب می‌آیند با این سوال كه به واقع عمر مفید یك لپ‌تاپ چقدر است؟ مواجه هستند.

چه قطعاتی بیشتر در افزایش یا كاهش عمر لپ‌تاپ دخیل هستند و روش‌های موثر برای افزایش عمر لپ‌تاپ چیست؟ اصلا از یك لپ‌تاپ چند سال می‌توان استفاده كرد و در صورت بروز مشكل برای لپ‌تاپ تعمیر لپ‌تاپ به صرفه‌تر است یا خرید یك نمونه جایگزین. همه اینها سوالاتی هستند كه ممكن است شما هم بارها و بارها از خود پرسیده باشید.

پاسخ این سوالات قطعا به شما در كاهش هزینه‌ها و همچنین استفاده بهتر و بهینه از لپ‌تاپ كمك می‌كند. یافتن پاسخ این سوالات حتی باعث می‌شود‌، شما درگیر دردسرهای تعمیر و تامین قطعه نشوید. پس قبل از وقوع اتفاق به فكر چاره یا حداقل درمان باشید.

عمر مفید لپ‌تاپ چقدر است؟

تصور كنید‌، برای انجام امور روزمره‌، تكمیل فرم استخدام از طریق اینترنت، تهیه یك گزارش مهم، یا چك كردن صورتحساب بانكی خود زمان كوتاهی فرصت دارید و ناگهان لپ‌تاپ شما روشن نمی‌شود. چه می‌كنید؟

از هر روش ممكن برای به كار انداختن آن استفاده می‌كنید؟ دست به دامن دوستان و آشنایان كه تخصصی در این زمینه دارند می‌شوید ؟یا با مشت و لگد به جان لپ‌تاپ بیچاره می‌افتید؟ شاید هم فكر كنید لپ‌تاپ شما عمر خود را كرده و باید به فكر تهیه یك لپ‌تاپ جدید باشید. این تصمیم وقتی لپ‌تاپ شما بیش از دو سه سال رفیق گرمابه و گلستانتان باشد و دست بر قضا گارانتی آن هم تمام شده باشد، یا اینكه اصلا گارانتی نداشته باشد حالت جدی‌تری به خود می‌گیرد. زیرا در این صورت باید هزینه تعمیر لپ‌تاپ و تامین قطعه را از جیب مبارك بدهید.

اینجا است كه برای دلداری دادن به خود هم فكر كنید، به هرحال هر كالایی طول عمری دارد و باید قدیمی‌ها یك روز جایشان را به تازه واردها دهند.

اكثر كاربران لپ‌تاپ تصور می‌كنند‌، تا هر زمانی لپ‌تاپشان از عهده انجام وظایف خود برآید می‌توان بر آنها برای انجام امور مختلف تكیه كرد. اما این تصوری اشتباه است و لپ‌تاپ‌ها ممكن است زمانی كه بیشتر از هر زمان دیگر به وجودشان نیاز دارید‌، دست شما را در پوست گردو بگذارند. پس بهتر است قبل از اینكه درگیر دردسرهای تعمیر دستگاه و بازیابی اطلاعات و تامین قطعه و ... شوید به فكر چاره باشید.

كارشناسان و فعالان بازار معتقدند طول عمر یك دستگاه تحت تاثیر عوامل مختلفی چون، نحوه استفاده، ورود تكنولوژی‌های نوین و مدل‌های مبتنی بر تكنولوژی‌های جدید و عوامل دیگری از این دست متفاوت است. ولی به طور میانگین عمر مفید یك لپ‌تاپ دو تا سه سال تخمین زده شده است. البته لپ‌تاپ‌های برخی از برندها مانند اپل طول عمر بیشتری نسبت به برندهایی نظیر لنوو، اچ پی، دل و... دارند.

البته این نكته را در نظر داشته باشید كه شركت‌های عرضه كننده هر كدام بنا بر حساسیتی كه روی برندی كه عرضه می‌كنند دارند طول عمر لپ‌تاپ‌هایشان را بالاتر از سایر برندها اعلام می‌كنند.ولی اكثر كارشناسان طول عمر لپ‌تاپ را دو تا سه سال تخمین زده‌اند و می‌گویند ممكن است خرابی یك قطعه در نگاه اول به معنی پایان یافتن عمر یك لپ‌تاپ نباشد. ولی عدم یافتن قطعه در بازار‌، به دلیل عرضه مدل‌های جدید كه بر تكنولوژی‌های نوین مبتنی هستند خط قرمزی روی ادامه حیات لپ‌تاپ می‌كشند.

برخی از فعالان بازار نیز معتقدند لپ‌تاپ‌های برخی از برندها كه مدت گارانتی آنها از طرف شركت‌های عرضه‌كننده تنها یك‌سال است، عمر مفید كمتری نسبت به سایر برندها كه از خدمات پس از فروش سه ساله بهره‌مندند دارند. به عنوان مثال یكی از فعالان بازار ادعا می‌كند برخی از لپ‌تاپ‌های لنوو،اچ پی و دل عمر مفیدی در حد یك سال دارند كه البته عرضه كنندگان این لپ‌تاپ‌ها نسبت به این موضوع واكنش نشان می‌دهند.

خطراتی كه جان لپ‌تاپ را تهدید می‌كنند

بر اساس اعلام كلانتری، یكی از فعالان بازار كه دستی بر كار تعمیر لپ‌تاپ نیز دارد، مهم‌ترین قطعه‌ای كه بر افزایش یا كاهش طول عمر لپ‌تاپ تاثیر می‌گذارد باتری لپ‌تاپ است و معمولا بیشتر لپ‌تاپ‌هایی كه دچار این مشكل می‌شوند باید نسبت به خرید باتری جدید اقدام كنند كه هزینه خرید باتری بین 50 تا 200 هزار تومان است. حال تصور كنید باتری لپ‌تاپ مذكور در بازار موجود نباشد. این به معنی این است كه لپ‌تاپ شما تبدیل به pc شده است و عمر آن به عنوان یك رایانه همراه به پایان رسیده است.

محسن بهنامی ‌یكی از فعالان بازار نیز با اشاره به این نكته كه آسیب باتری و آداپتور لپ‌تاپ مهم‌ترین مشكلی است كه كاربران لپ‌تاپ با آن مواجه می‌شوند گفت: گاه نیز كارت گرافیك دستگاه دچار مشكل می‌شود كه تعویض كارت گرافیك هزینه‌ای حدود 100تا 150 هزار تومان روی دست كاربر می‌گذارد. به گفته وی البته برخی از تعمیركاران برای كاهش هزینه كارت گرافیك آسیب دیده را مجددا تعمیر می‌كنند و از آن استفاده می‌كنند كه تعمیر كارت گرافیك هزینه‌ای حدود 70 تا 80 هزار تومان دارد .ولی پس از مدتی این قطعه مجددا دچار ایراد می‌شود و بهتر است از اول برای خرید كارت گرافیك اقدام شود. به گفته وی آسیب پردازنده و مادربورد هم ایراد دیگری است كه سلامت لپ‌تاپ‌ها را تهدید می‌كند كه در صورت آسیب‌دیدگی این قطعه باید حدود 300 تا 400 هزار تومان هزینه شود.

وی همچنین افزود، گاه لپ‌تاپ بر اثر استفاده نادرست كاربر دچار مشكل می‌شود. مثلا بر اثر ضربه ‌هارد آن می‌سوزد، یا اینكه بر اثر ریختن آب یا چای یا استفاده از تمیزكننده‌های نامناسب لپ‌تاپ دچار‌آسیب می‌شود كه در این صورت برای تعمیر لپ‌تاپ حدود 60 تا 100 هزار تومان و گاه 150 هزار تومان هزینه كرد. همچنین آسیب دیدگی صفحه نمایش هم خرج زیادی روی دست كاربر می‌گذارد و ممكن است وی را به خرید لپ‌تاپ جدید ‌ترغیب كند. هزینه تعمیر LCD لپ‌تاپ بسته به سایز آن بین ۱5۰ تا ۲۵۰هزار تومان است. ذکر این نکته لازم است که هر چه صفحه LCD کوچک‌تر باشد قیمت آن گران‌تر است.

برای تعمیر کیبورد نیز مبلغی حدود ۳۵ تا ۷۰هزار تومان بسته به خرابی کیبورد دریافت می‌شود. همچنین نصب WINDOWS روی لپ‌تاپ هزینه‌ای حدود ۳۰ تا ۴۰هزار تومان و تبدیل WNDOWS VISTA به XP نیز حدود ۱۵ تا ۲۵هزار تومان است.

آیین پرست‌، مسوول بخش فنی شركت سازگار ارقام نیز معتقد است‌، عمر مفید لپ‌تاپ بستگی به استفاده صحیح كاربر از لپ‌تاپ دارد، اما به‌طور كلی وقتی تكنولوژی‌های جدید وارد بازار می‌شوند باید مطابق با آنها حركت كرد و از كالاهای مبتنی بر تكنولوژی‌های روز استفاده كرد. در این صورت در بروز مشكل، لپ‌تاپ راحت‌تر و با هزینه و دردسر كمتری تعمیر می‌شود.

وی می‌گوید: براساس بررسی‌های انجام شده باتری و cpu مهم‌ترین قطعاتی هستند كه آسیب دیدگی آنها عمر لپ‌تاپ را تهدید می‌كند.

یكی از عرضه‌كنندگان لپ‌تاپ‌های سونی نیز در این باره می‌گوید، بر خلاف سایر برندها، لپ‌تاپ‌های سونی كه با مدت گارانتی طولانی‌تری نسبت به سایر برندها به فروش می‌رسند، خرابی كمتری دارند و این شركت نیز بابت تامین قطعه و تعمیر لپ‌تاپ‌، حتی اگر تحت گارانتی شركت نباشد مشكلی ندارد.به همین دلیل مدت خدمات پس از فروش این لپ‌تاپ‌ها سه سال است.

این در حالی است كه فعالان بازار ادعا می‌كنند این موضوع یك ضد تبلیغ برای سونی است. چرا كه نشان می‌دهد سرعت استفاده از تكنولوژی‌های نوین در لپ‌تاپ‌های این برند كمتر از سایر برندها است.

گارانتی‌های پاسخگو

شاید تصور كنید خرید لپ‌تاپ با یك گارانتی معتبر می‌تواند اطمینان خاطری باشد برای كاربرانی كه از به خطر افتادن لپ‌تاپ خود بیم دارند.ولی باید به این نكته هم توجه داشته باشید كه همه شركت‌ها از عهده تعهدات خود بر نمی‌آیند. چرا كه در حال حاضر علاوه بر شركت‌های معتبر عرضه كننده لپ‌تاپ‌، فروشگاه‌ها نیز به ارائه كارت گارانتی به خریدار از همه جا بی خبر مبادرت می‌ورزند و بابت این كارت گارانتی حدود 30 تا 40 هزار تومان از خریدار اخذ می‌كنند كه معمولا این فروشگاه‌ها نه به آزمایشگاه تشخیص عیب و رفع ایراد دستگاه مجهزند و نه اینكه امكان تامین قطعه را دارند. از طرفی اكثر این فروشگاه‌ها نمی‌توانند به دلایل ذكر شده از عهده تعهدات خود برآیند. این موضوع باعث شده است كه اعتماد خریداران به شركت‌های معتبر گارانتی‌كننده سلب شود و به همین دلیل اكثر كاربران حرفه‌ای به سراغ لپ‌تاپ‌های بدون گارانتی می‌روند.

این درحالی است كه شركت‌های معتبر پنج درصد از قیمت دستگاه را حساب كرده و از مشتری بابت ارائه كارت گارانتی معتبر اخذ می‌كنند.

برخورد با گارانتی‌های متفرقه

بر اساس اعلام فعالان بازار، فعالیت فروشگاه‌هایی كه به ارائه گارانتی‌های متفرقه می‌پردازند در حدی بوده است كه باعث شده است اعتماد خریداران به بحث گارانتی كم شود و در حال حاضر اكثر كاربران حرفه‌ای لپ‌تاپ به دنبال لپ‌تاپ باقابلیت هستند تا لپ‌تاپی با گارانتی معتبر. شركت‌های معتبری كه در زمینه ارائه خدمات پس از فروش لپ‌تاپ فعالیت می‌كنند ادعا می‌كنند تلاش‌های زیادی برای جا انداختن موضوع گارانتی كرده‌اند، ولی فعالیت فروشگاه‌های این چنینی فعالیت آنها را نیز دچار مشكل می‌كند.

شهرام شیر مست، رییس اتحادیه صنف رایانه و ماشین‌های اداری در این زمینه می‌گوید: با توجه به اینكه اكثر برندها نمی‌توانند نمایندگی رسمی‌اخذ كنند‌، تعداد شركت‌هایی كه خدمات پس از فروش و گارانتی معتبری ارائه می‌دهند در حد پنج تا شش شركت است كه از این میان می‌توان به زیگورات، ایران رهجو، بدر الكتریك‌، سازگار ارقام، امرتات و... اشاره كرد. به گفته وی این شركت‌ها در مركز امور اصناف وزارت بازرگانی به ثبت رسیده و توانایی تامین قطعه و تعمیر دستگاه را دارند. ولی سایر شركت‌ها فاقد این توانایی هستند.

وی گفت: براساس بررسی‌های انجام شده‌، به غیر از شركت‌های معتبری كه به آنها اشاره كردیم، از مجموع 30 شركتی كه به ارائه خدمات پس از فروش می‌پردازند، تنها دو شركت توانایی تقبل تعهدات خود را داشته‌اند و این نشان‌دهنده این است گارانتی‌های متفرقه تا چه حد در بازار زیاد هستند..../تحلیل:دنیای اقتصاد