دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بازوی رباتیک کنترل با مغز


محققان آمریکایی یک ایمپلنت از مغز ساخته‌اند که به میمون‌ها این امکان را می‌دهد با استفاده از یک بازوی رباتیک و تنها با فکر کردن درباره آن، خود را تغذیه کنند.

«رابط مغز-ماشین» ممکن است روزی به کمک افراد معلول بیاید. میمون‌ها طوری آموزش دیده‌اند که به بازوی ربات فرمان می‌دهند که به آنها شیرینی بدهد.

محققان آمریکایی یک ایمپلنت از مغز ساخته‌اند که به میمون‌ها این امکان را می‌دهد با استفاده از یک بازوی رباتیک و تنها با فکر کردن درباره آن، خود را تغذیه کنند. این وسیله می‌تواند روزی به افراد معلول کمک کند اندام‌های فلج خود را به کار گیرند که ممکن است آنها را قادر به خوردن، نوشیدن یا استفاده از سایر وسایل کند. در آزمایشی به این منظور، یک میمون macaque به‌طور موفقیت آمیزی از یک بازوی رباتیک برای گرفتن تکه‌های شیرینی در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد.

این بازو طوری مهندسی شده که به روشی واقعی حرکت می‌کند و با محدوده‌ای از حرکات شانه، یک زانویی(آرنج) که تنها در یک جهت حرکت می‌کند و یک پنجه برای شبیه‌سازی‌ دست چنگ زننده، همراه است.بازو توسط شبکه‌ای از الکترودهای بسیار ریز به نام رابط مغز- ماشین کنترل می‌شود که در لایه محرک مغز میمون‌ها ( ناحیه‌ای که حرکات را کنترل می‌کند) جاسازی شده است.

این شبکه سیگنال‌های سلول‌های مغز را همزمان با ایجاد فرامین حرکتی دریافت کرده و آنها را به سیگنال‌های جهتی برای بازوی رباتیک تبدیل می‌کند. محققان به رهبری آندره شوارتز از دانشگاه پیتزبورگ در پنسیلوانیا، ابتدا دو میمون را طوری تربیت کردند که از یک جوی استیک برای حرکت دادن بازو استفاده کنند. سپس، دست‌های خود میمون‌ها با قرارگیری در لوله‌هایی مهار شد و بازوی رباتیک به کنترل مغز آنها متصل شد. آنگونه که محققان در نیچر گزارش داده‌اند، این دو میمون به‌ترتیب به موفقیت 61‌ و 78 درصد نایل شدند و همچنین آنها می‌توانند این بازو را حول موانع هدایت کنند تا از تحویل ایمن لقمه‌های غذا که شامل میوه‌هایی از قبیل انگور بود اطمینان حاصل کنند.

یک رابط انسانی
شوارتز معتقد است که مدت زیادی طول نخواهد کشید که این فناوری در انسان‌ها نیز آزمایش شود. گرچه وی پیش‌بینی می‌کند که مدت زیادی طول خواهد کشید تا این وسایل در بیماران فلج و معلول مورد استفاده قرار گیرد. وی می‌گوید: فکر می‌کنم این کار را به‌صورت آزمایشی ظرف 2 سال آینده انجام دهیم. رابط‌های مغز چیز تازه‌ای نیستند و نسخه‌های انسانی آنها چندین سال است که مورد استفاده بوده‌اند. اما این برای نخستین بار است که یک رابط مغز- ماشین برای انجام یک حرکت مفید (در این مورد ایجاد توانایی تغذیه در میمون‌ها) به کار رفته است. شوارتز می‌گوید: تاکنون تقریباً همه جلوه‌های این فناوری در دنیای مجازی بوده است. شوارتز اضافه می‌کند: توسعه موفقیت‌آمیز این ایمپلنت‌های مغزی برای انسان‌ها مستلزم الکترودهای بسیار حساس و بادوام خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
کنترل دو بازوی مجازی تنها با فعالیت مغز توسط میمون ها 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امکان حرکت صندلی چرخدار با قدرت ذهن/ ناوبری با یک مغز رباتیک



امکان حرکت صندلی چرخدار با قدرت ذهن/ ناوبری با یک مغز رباتیک

رئیس دانشکده مهندسی و فناوری اطلاعات دانشگاه فناوری سیدنی یک صندلی چرخدار ساخته که با قدرت مغز کنترل می شود و می تواند ناوبری خود را با یک مغز رباتیک در میان یک محوطه پرازدحام برعهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرفسور هانگ نگوین رئیس دانشکده مهندسی و فناوری اطلاعات دانشگاه فناوری سیدنی در رابطه با این دستگاه اظهار داشت: فناوری می تواند مرزهای جدیدی از فناورهایی که با قدرت فکر کنترل می شوند را به روی ما باز کنند.

این امکان وجود دارد که سیستمهای سرگرمی خانگی و اتومبیلها در آینده با قدرت فکر کنترل شوند.

دانشگاه فناوری سیدنی, اخبار, اخبار علمی, اخبار علمی آموزشی

پرفسور نگوین افزود: ما با صندلی چرخدار آغاز کردیم چرا که درحال حاضر نیاز نسبت به این وسیله به شدت احساس می شود.

جردن پسر 27 ساله پرفسور نگوین پس از یک آسیب در اثر رانندگی در سال 2005 تقریبا فلج شده است.

جردن که تحقیقات صندلی چرخداری که توسط قدرت فکر حرکت می کند را به عنوان تز دکترای خود انجام داده است، گفت: بسیار خوش شانس بودم که در این تصادف از ناحیه گردن دچار آسیب نشدم، چرا که فناوریهای معدودی وجود دارد که اگر از ناحیه گردن به پایین فلج نشده باشید می تواند موثر واقع شود.

وی افزود: این دستگاه جدا از امکان حرکت، احساس استقلال را نیز منتقل می کند، مسئله کم هزینه بودن این دستگاه هنگام طراحی آن به شدت مدنظر قرار گرفته تا این دستگاه برای کسانی که به آن نیاز دارند قابل دسترس باشد.

این پدر و پسر برای تحقق و واقعیت بخشیدن به این ایده با یکدیگر همکاری کردند.

این صندلی چرخدار تاکنون آزمایشهایی را پشت سر گذاشته و ظرف پنج سال آینده بسته به بودجه لازم می تواند وارد بازار تجاری شود..../مهر