دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بازسازی سوپ اولیه جهان در آزمایشگاه سرن



اخبار علمی,خبر های علمی,جهان

دانشمندان توانسته‌اند با بر هم کوبیدن یون‌های سرب با انرژی بسیار بالا در قدرتمندترین برخورددهنده ذره جهان در سرن، سوپ اولیه جهان را در مقیاس مینیاتوری بازسازی کنند.

به گزارش ایسنا، این سوپ اولیه یک پلاسمای کوارک-گلئون است و دانشمندان موسسه نیلز بوهر دانمارک در کنار محققان موسسات دیگر با بالاترین انرژی برخورددهنده بزرگ هادرونی به اندازه‌گیری بسیار دقیق ویژگی‌های مایع آن پرداخته‌اند.

چندین میلیاردم ثانیه پس از انفجار بزرگ،‌ جهان از نوعی سوپ اولیه بسیار داغ و متراکم از بیشتر ذرات بنیادی به ویژه کوارک‌ها و گلئون‌ها ساخته شد.

این حالت به پلاسمای کوارک-گلئون معروف است. با برخورد دادن هسته اتم‌های سرب با انرژی بسیار بالای 5.02 ترا الکترون‌ولت در تجهیزات 27 کیلومتری برخورددهنده بزرگ هادرونی در سرن، دانشمندان توانستند این حالت را در آشکارساز تجربه آلیس بازسازی کرده و ویژگی‌های آن را اندازه‌گیری کنند.

تیمی بین‌المللی از محققان به بررسی داده‌های جدید پرداخته و چگونگی جریان و نوسانات این پلاسمای کوارک - گلئون را پس از شکل‌گیری آن با برخورد یون‌های سرب سنجیدند.

تمرکز آن‌ها بر خواص جمعی این پلاسما بوده که نشان می‌دهد این حالت ماده بیشتر شبیه مایع عمل می‌کند تا گاز، حتی اگر در بالاترین چگالی انرژی باشد.

این سنجش‌ها به دانشمندان امکان تعیین چسبندگی این مایع عجیب را با دقت بسیار بالا ارائه کرده است.

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
بازسازی وساخت آزمایشگاه تشخیص طبی زمرد(قبل بازسازی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازسازی تكه‌ای از جهان!



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بازسازی تكه‌ای از جهان

دانشمندان مركز هاروارد اسمیتسونین با همكاری محققان مؤسسه هایدلبرگ یك رویكرد جدید محاسباتی را ابداع كرده‌اند كه ‌می‌تواند تولد و تكامل هزاران كهكشان را به دقت در طول میلیاردها سال پیگیری كند.

به گزارش ایسنا، با این رویكرد اكنون برای اولین بار می‌توان جهانی را كه مملو از كهكشانهای شبیه به آنچه امروز می‌بینیم است از ابتدا ساخت.

در همسایگی كیهانی ما كهكشان‌های مارپیچی مانند آندرومدا، فرفره و گرداب وجود دارند. كهكشانهای مارپیچی متداولتر هستند اما شبیه‌سازی‌های قبلی در ساخت آنها با مشكل روبرو بودند. در عوض محققان تعداد زیادی از كهكشانهای بی‌شكل را به شكل توپ بدون دیسكهای خارجی و بازویی كشیده شده یك مارپیچ عادی تولید كرده بودند.

این نرم‌افزار جدید موسوم به «Arepo» توانسته این مشكل را حل كند.

این نرم‌افزار كه توسط فولكر اسپرینگل از موسسه هایدلبرگ ساخته شده، قادر به یك شبیه‌سازی كامل از جهان بوده و تنها پس تاب رصد شده انفجار بزرگ را به عنوان ورودی گرفته و برای 14 میلیارد سال به جلو تكامل پیدا كرده است.

یكی از مهمترین مزایای Arepo، هندسه مورد استفاده آن است. شبیه‌سازی‌های قبلی، فضا را به گروهی از مکعب‌های با اندازه و شکل ثابت تقسیم كرده بودند. این نرم‌افزار از شبكه‌ای استفاده كرده كه در فضا برای انطباق با حركات گاز زیربنایی، ستارگان، ماده تاریك و انرژی تاریك پیچ خورده و حركت می‌كند.

این شبیه‌سازی‌ها بر روی ابررایانه با کارایی بالای ادیسه هاروارد اجرا شده كه از هزار و 24 هسته پردازشگر استفاده می‌كند. این دستگاه سریع به دانشمندان اجازه داده تا 11 میلیارد سال را در تنها چند ماه خلاصه كنند.

اهداف آینده این گروه شامل نسخه‌های بزرگتر از جهان با وضوح بی سابقه و سرانجام تولید بزرگترین و واقعی‌ترین مدل ساخته شده از جهان است./ایسنا