دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

باتری های جدیددرمدت ۱۰ دقیقه شارژ می شود



 

 

باتری های جدید

 

 

دانشمندان مواد جدیدی برای ساخت باتری ابداع کرده اند که خودروهای الکتریکی، ابزارهای برقی و حتی تلفن های همراه را قادر می سازد در عرض چند دقیقه شارژ شود.

 

آزمایشگاه ملی "پسفیک نورث وست" وزارت نیرو آمریکا نشان داده است: مقادیر کمی گرافن - یک صفحه فوق العاده نازک از اتم های کربن - هم زمان با حفظ ظرفیت بالای ذخیره انرژی می تواند بطور چشمگیری موجب بهبود قدرت باتری های یون لیتیوم شود.

 

این تحقیق می تواند به ابداع باتری های منجر شود که مقادیر انرژی بیشتری را ذخیره می کند و به سرعت شارژ می شود.

 

محققان معتقدند که استفاده از این مواد جدید باتری می توان زمان شارژ را به کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش دهد..../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
فناوری شارژ سریع باتری هواوی؛ 48 درصد شارژ در 5 دقیقه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اینترنت پرسرعت در ماه!/شارژ تلفن همراه در چند دقیقه با باتری جدید



اخبار ,اخبار علمی ,اینترنت پرسرعت در ماه

اخبار علمی - اینترنت پرسرعت در ماه!

تیمی از دانشمندان آزمایشگاه لینکلن دانشگاه ام‌آی‌تی برای نخستین بار فناوری لازم را جهت ارائه اینترنت پرسرعت به ساکنان فضایی ارائه دادند.

به گزارش ایسنا این فناوری امکان انتقال داده‌های بزرگ و حتی جریان‌یافتن ویدیوی با کیفیت بالا را فراهم می‌کند.

 

تیم علمی با استفاده از تجهیز ارتباطی لیزرمحور ویژه، آزمایش‌هایی را برای انتقال داده‌ها از زمین به ماه انجام داده‌اند و فناوری آن‌ها رکورد پیشین سرعت انتقال را شکسته است.

 

سال گذشته نیز «فناوری نمایش ارتباطات لیزری ماه» (LLCD) این دانشمندان داده‌ها را طی 385 هزار کیلومتر بین ماه و زمین و با سرعت دانلود 622 مگابیت در ثانیه انتقال داد که این میزان سریع‌تر از هر فرکانس رادیویی بود. هم‌اکنون فناوری جدید امکان شکستن این رکورد را فراهم کرده است.

 

برقراری ارتباط با سرعت داده‌های بالا از زمین به ماه با پرتوهای لیزر چالش‌برانگیز است زیرا فاصله 400 هزار کیلومتری پرتو نور را گسترش می‌دهد.

 

در حالی که طرح LLCD مستقیما برای ماموریت‌های نزدیک به زمین مناسب است، تیم علمی پیش‌بینی می‌کند این فناوری برای ماموریت‌های عمق فضا به مریخ و دیگر سیارات نیز امکان‌پذیر است.

 

دانشمندان کالیفرنیا در «نشست لیزر و الکترو-اوپتیک 2014»، که بین هشت تا 13 ژوئن در سن خوزه برگزار می‌شود، جزئیات فناوری جدید و نخستین بازبینی جامع از عملکرد روی مدار ارتباط لیزرمحور بی‌سابقه بین ماه و زمین را ارائه می‌دهند. 

 

-----------------------------------------

 

اخبار علمی - شارژ تلفن همراه در چند دقیقه با باتری جدید

محققان دانشگاه واندربیلت نخستین نمونه‌های اولیه یک باتری جدید را ارائه کرده‌اند که به زودی تلفن‌های همراه را ظرف چند دقیقه شارژ خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، این ابزار که «ابرخازن» نام دارد در شکل ویفر بوده و می‌تواند محفظه‌های تلفن‌همراه، شاسی خودرو و حتی دیوارها را به باتری‌های شارژکننده سریع تبدیل کند.

 

سیستم ابداعی برای نخستین بار نشان می‌دهد می‌توان موادی خلق کرد که مقادیر مهم الکتریسیته را ذخیره و تخلیه کند. ابرخازنی جدید با جمع‌کردن یون‌های باردار روی سطح یک ماده متخلخل به جای ذخیره‌کردن واکنش‌های شیمیایی به شیوه‌ای که باتری‌ها انجام می‌دهند، الکتریسیته را ذخیره می‌کند. در نتیجه ابرکلاهک‌ها می‌توانند ظرف دقایقی شارژ و تخلیه شوند و به جای هزاران چرخه مانند باتری‌ها، میلیون‌ها چرخه داشته باشند.

 

ابرخازن‌ها 10 برابر انرژی کمتری را در مقایسه با باتری‌های یون-لیتیم کنونی ذخیره می‌کنند اما می‌توانند هزار برابر بیشتر دوام بیاورند. این بدین معناست که آن‌ها می‌توانند در درون دیوارها و شاسی‌ها تعبیه شوند؛ همچنین استحکام مکانیکی این ابزار از توانایی ذخیره انرژی آن نمی‌کاهد.

 

جزئیات این مطالعه در مجله Nano Letters منتشر شد. 

اخبار علمی - ایسنا