دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

این امکانات برای دوربین ضروری نیست


چه امکاناتی از دوربین ضروری است و چه امکاناتی ضروری نیست؟ هر کسی ممکن است نظر متفاوتی داشته باشد، اما در این مطلب لنزک ما قصد داریم به توضیح تعدادی از این امکانات که لزومی به وجود آنها نیست بپردازیم.

لنزک: چه امکاناتی از دوربین ضروری است و چه امکاناتی ضروری نیست؟ هر کسی ممکن است نظر متفاوتی داشته باشد، اما در این مطلب لنزک ما قصد داریم به توضیح تعدادی از این امکانات که لزومی به وجود آنها نیست بپردازیم.

قابلیت های غیر ضروری دوربین: Slideshow (نشان دادن تمام عکس ها به صورت پشت سر هم)

آخرین باری که از سیستم اسلاید شو – Slideshow دوربین خود استفاده کردید چه زمانی بوده؟ هیچوقت استفاده نکرده اید، درسته؟ بله، این قابلیتی نیست که شرکت های سازنده دوربین روی آن تأکید کنند و عاملی برای فروش دوربین محسوب شود، اما اگر این قابلیت در دوربین شما نباشد، آیا چیزی را از دست داده اید؟

کدام امکانات و قابلیت های دوربین ضروری نیستند؟

قابلیت های غیر ضروری دوربین: خروجی HDMI


این قابلیت بی مصرفی نیست، اما چند نفر از ما واقعاً از این قابلیت دوربین استفاده می کنیم؟ اگر دوست دارید فیلم های خود را با دوربین HDSLR بگیرید، و می خواهید فیلم های خود را با کیفیت خوب در تلویزیون ببینید، بله این قابلیت خوبی برای شماست.

اما آخرین باری که عکس ها یا فیلم های خود را در تلویزیون مستقیماً از طریق دوربین پخش کردید چه زمانی بوده؟ عید؟ بعد از برگشت از سفر تابستانی؟ داشتن خروجی HDMI در بروشور و جعبه های دوربین به شدت به چشم می آید اما همان قدر که دسترسی به Facebook در اتومبیل بی مصرف است این قابلیت هم به کار نمی آید.

قابلیت های غیر ضروری دوربین: فیلم برداری ۴K
[امکانات و قابلیت های دوربین ضروری]

وقتی می خواهید دوربین خود را ارتقا دهید، می خواهید از بهترین امکانات تازه برخوردار باشد. بدنه ای که سنسور های لبه تیز جدید را داشته باشد، از جدیدترین پردازنده ها برای پردازش عکس ها استفاده می کند و ISO آن تا بالاترین مقدار حال حاضر بسط داده شده است. شما می خواهید دوربینی بخرید که تا یک سال آینده کهنه نشود و بتوانید از آن دوربین چند سال استفاده کنید.

کدام امکانات و قابلیت های دوربین ضروری نیستند؟

قابلیت فیلم برداری دوربین های DSLR بیشترین پیشروی را در سال های اخیر داشته است، و فیلم برداری با کیفیت ۴K یک گام بزرگ در فیلم برداری است که به همراه تلویزیون های آینده با چنین تکنولوژی ای دنیای جدیدی از فیلم برداری را به نمایش در می آورند.

قاعدتاً همه ما می خواهیم قابلیت فیلم برداری ۴K را داشته باشیم، اما آیا الان به آن احتیاج داریم؟ فیلم برداری با چنین اندازه ای نیازمند حافظه های بالا در دوربین و کامپیوتر است، و برای پردازش آنها هم احتیاج به سیستم های قوی دارید. زمانی که تلویزیون های ۴K به قیمت ایده عالی رسیدند آن موقع دوربین ها هم خود به خود وارد نسل جدیدی خواهند شد.

قابلیت های غیر ضروری دوربین: زوم ۸۴X!

یکی از قابلیت های دیگر که شرکت های سازنده دوربین به دنبال ارتقاء آن هستند بالا بردن زوم دیجیتال در دوربین های Compact و Bridge است.

کدام امکانات و قابلیت های دوربین ضروری نیستند؟

ولی وقتی می خواهید یک دوربین جدید بخرید، چیزی که باید به آن توجه داشته باشید زوم مکانیکی (Optical Zoom ) است. هر زوم دیگری جز این زوم دیجیتالی محسوب شده و کیفیت قابل قبولی نخواهد داشت.

زوم دیجیتال به این شکل کار می کند که مرکز تصویر را با اندازه بزرگتری نشان می دهد، که با این کار شما مقدار زیادی از پیکسل ها را از دست می دهید و کیفیت تصویر پایین می آید. قابلیت زوم دیجیتال ۸۴X معمولاً با اسمی شبیه به قرص سردرد معرفی می شود (چیزی شبیه به Enhanced Purezoom Plus) اما نتیجه نهایی باز هم همان زوم دیجیتال است که کیفیت خوبی ندارد.


ویدیو مرتبط :
معرفی امکانات جدید دوربین D5500

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کدام قابلیت های دوربین ضروری نیستند؟


دوربین های دیجیتالی طوری طراحی شده اند تا بتوانند نیاز های هر عکاسی را برآورده کنند، و این بدین معناست که ممکن است قابلیت هایی در دوربین شما وجود داشته باشد که شما نیازی به آنها ندارید و برای سبک عکاسی شما مناسب نیستند.

لنزک: چه امکاناتی از دوربین ضروری است و چه امکاناتی ضروری نیست؟ هر کسی ممکن است نظر متفاوتی داشته باشد، اما در این مطلب ما قصد داریم به توضیح تعدادی از این امکانات که لزومی به وجود آنها نیست بپردازیم.

دوربین های دیجیتالی طوری طراحی شده اند تا بتوانند نیاز های هر عکاسی را برآورده کنند، و این بدین معناست که ممکن است قابلیت هایی در دوربین شما وجود داشته باشد که شما نیازی به آنها ندارید و برای سبک عکاسی شما مناسب نیستند.

کدام امکانات و قابلیت های دوربین ضروری نیستند؟– قسمت دوم

با توجه به این ها، در ابتدای اضافه شدن قابلیت هایی مانند لرزش گیر، Live View و فوکوس خودکار، بعضی ها بر این باور بودند که این قابلیت ها ضروری نیستند و احتیاجی نیست که حتماً دوربین ها این قابلیت ها را داشته باشند! اما آیا شما امروزه می توانید دنیای عکاسی را بدون این قابلیت ها تصویر کنید؟

اما در این مطلب ما می خواهیم قابلیت هایی را توضیح دهیم که در بروشور دوربین ها طوری آنها را توضیح دادند که شما فکر می کنید به آنها احتیاج دارید اما به راحتی می توانید بدون این قابلیت ها عکاسی کنید.

قابلیت های غیر ضروری دوربین: مد HDR

قابلیتی بحث برانگیز! وجود مد HDR در دوربین ها روند رو به رشدی دارد، و در شرایطی خاصی می تواند به شما کمک کند.

وقتی در یک کادر نمی توانید با یک تنظیم نوردهی تمام جزئیات را هم در نقاط تاریک و هم در نقاط روشن ثبت کنید، مد HDR (یا همان High Dynamic Range Mode) می تواند به کمک شما بیاید، به این شکل که با انتخاب کردن این مد دوربین به صورت خودکار ۲ یا سه عکس با نوردهی های متفاوت از یک کادر می گیرد و بهترین قسمت های هر عکس را با هم ترکیب می کند و در نهایت به شما یک فایل JPEG می دهد.

کدام امکانات و قابلیت های دوربین ضروری نیستند؟– قسمت دوم

مشکلی که این مد دارد این است که در اکثر دوربین ها این مد فقط با فرمت JPEG کار می کند و در نهایت هم فقط به شما عکس نهایی را می دهد، یعنی شما ۲ یا ۳ عکسی که با نوردهی های متفاوت گرفته اید را نخواهید داشت و همچنین نمی توانید این کار را با فرمت خام RAW ذخیره کنید.

مد HDR در دوربین Canon EOS 5D Mark III به شما این قابلیت را می دهد که عکس هایی که در HDR با هم ترکیب شده اند را به صورت جداگانه و حتی با فرمت RAW در کنار عکس نهایی خود دوربین داشته باشید، تا اگر از عکسی که دوربین برای شما ساخته راضی نبودید بتوانید خودتان بعداً با استفاده از نرم افزار های کامپیوتری این عکس ها را ترکیب کنید و به عکس دلخواه خود برسید.

قابلیت های غیر ضروری دوربین: مد کاملاً خودکار (Full Auto) در بدنه دوربین های حرفه ای

بله مد کاملاً خودکار به تازه وارد ها کمک می کند تا به سادگی بتوانند با دوربین دیجیتال کار کنند، که برای افرادی که عکاسی حرفه ای بلد نیستند امکان عکاسی با دوربین های پیچیده DSLR را فراهم می کند.

کدام امکانات و قابلیت های دوربین ضروری نیستند؟– قسمت دوم

اما آیا هزینه کردن مبلغی گزاف و خریدن دوربین DSLR برای عکاسی خودکار ببین و بگیر (Point and Shoot ، عکاسی بدون تغییر دادن هیچ تنظیمی) کار منطقی ای است؟ کاری که یک دوربین کامپکت (Compact) هم می تواند انجام دهد! اگر شما از دوربین به عنوان جواهر تزئیناتی استفاده می کنید، می تواند منطقی باشد، اما اکثر مردم ( ترجیحاً عکاس ها نه فقط استفاده کنندگان دوربین) اینطور نیستند.

مد Program همیشه برای عکاسی سریع و آسان در اختیار شماست، فکر نمی کنم احتیاجی به یک مد دیگر با عنوان Full Auto (تمام خودکار) در بین مد های دوربین باشد.

قابلیت های غیر ضروری دوربین: مد های مخصوص صحنه های خاص (کیک تولد، استخر، گوشت کباب شده و…)

دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم، دوربین های دیجیتال مد های بسیار مخصوصی برای عکاسی از صحنه هایی خاص دارند. دلیل این مد های زیاد این است که اکثر کسانی که به تازگی می خواهند دوربین بخرند، امکانات زیاد و قابلیت های خاص دوربین ها برایشان جذاب است.

اما آیا واقعاً به این مد های خاص نیاز داریم؟ هرچه این مد های خاص بیشتر باشند، بیشتر عکاسان تازه وارد را گیج می کنند تا اینکه به آنها کمک کند.

قابلیت های غیر ضروری دوربین: مد های تشخیص لبخند، چشمک زدن و …

قابلیت تشخیص چهره به خوبی کار می کند. سریع عمل می کند و با قابلیت قفل کردن روی چندین چهره قابلیت خوبی است که می توانید در مهمانی ها و عکس های خانوادگی از آن استفاده کنید.

کدام امکانات و قابلیت های دوربین ضروری نیستند؟– قسمت دوم

مشکل اینجاست که با توجه به اینکه فوکوس روی چهره صورت گرفته، ممکن است چشمان سوژه کاملاً واضح نباشد. اگر استفاده از چنین قابلیتی مهمتر از واضح ثبت شدن مهمترین قسمت صورت است، مشکلی نیست.

اما قابلیت تشخیص لبخند، آنقدر قابل اعتماد نیست. اگر به خوبی کار کند به راحتی می توانید از خودتان عکس بگیرید. اما سیستم تشخیص لبخند معمولاً بیشتر از یک پوزخند برای باز کردن شاتر نیاز دارد، برای اینکه این سیستم به خوبی عمل کند باید دندان های شما سفید باشند و چشمانتان هم در هنگام خنده کمی بسته شوند.

و اما سیستم تشخیص چشمک؟ خودتان عکسی که با این سیستم می گیرید را در LCD دوربین نگاه کنید، آیا کسی چشمک زده است؟ به نظر شما کدام یک از امکانات دوربین غیر ضروری هستند؟