دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ایران موجودات زنده را به فضا فرستاد



 

ایران موجودات زنده را به فضا فرستاد

 

 

ایران نخستین كپسول زیستی را به همراه موجودات زنده به فضا پرتاب كرد و آن‌ها را به زمین بازگرداند.

 


اولین موجودات زنده از ایران در قالب كپسول زیست‌محیطی و توسط كاوشگر ۳ در سال ۸۸ به فضا پرتاب شدند و به زمین بازگشتند.

 


همراه این كپسول زیستی، موش، لاك‌پشت، كرم‌ خاكی و سلول‌های مختلف به فضا رفتند.

 


كاوشگر ۳ از زیرسامانه‌های سازه، محفظه زیستی تغذیه و ارسال داده‌‌های تله متری، تصویربرداری و ارسال همزمان، رایانه پرواز، سنجش محیطی تشكیل شده است.

 


تله متری فعالیت‌ها و عملكرد كاوشگر در فرایند پرتاب و ارسال تصاویر همزمان به ایستگاه زمینی متحرك،‌ كنترل رایانه پرواز در این فرایند ،‌كنترل عملیات فرامین و جدایش،‌ نمایش كپسول زیستی و موجودات زنده درون آن به صورت بهنگام،‌دستیابی به مجموعه امكانات آزمایشگاهی برای داده‌برداری از فضای خارج از جو از دیگر دستاوردهای پرتاب كاوشگر ۳ است.

 


این اقدام به منظور بررسی وضعیت موجودات زنده در فضا با همكاری وزارت دفاع و وزارت علوم و پژوهشگاه هوا فضا و در ادامه پرتاب كاوشگرهای یك و ۲ انجام شده است.

 


هم اكنون این كپسول به زمین بازگشته. مطالعات روی این موجودات زنده آغاز شده است و نتایج این تحقیقات در آینده اعلام خواهد شد.

 


تمام بخش‌های مختلف راكت كاوش ۲ كه از طراحی، ساخت و مونتاژ توسط محققان و متخصصان ایرانی انجام شده است و این نتیجه تلاش ۳۰ ساله همه ایرانی‌ها در مراكز دانشگاهی و صنعتی است.

 


برای پرتاب این راكت از دانش بومی استفاده شده است. بر روی این راكت دوربینی برای نظارت عملكرد نصب شده بود تا بتوان باز شدن چتر و جدا شدن این راكت را كنترل كرد.

 


كاوشگر ۲ بعد از پرتاب از فضا عكس تهیه كرده كه این اولین عكس پروژه ایرانی از فضا بود.

 


ویدیو مرتبط :
پرتاب اولین موجود زنده به فضا توسط ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران به دنبال اعزام موجود زنده به فضا


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تدوین و تصویب سند هوافضا در این شورا، گفت: ایران به دنبال اعزام موجود زنده به فضاست.

خبرگزاری فارس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تدوین و تصویب سند هوافضا در این شورا، گفت: ایران به دنبال اعزام موجود زنده به فضاست.

 محمد‌رضا مخبر‌ دزفولی صبح امروز در سومین اجلاس سراسری رؤسای کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت در سالن اجلاس سران، افزود: سند هوا‌فضا یک سند انفرادی برای کشور است که بر اساس این سند به دنبال این هستیم تا بتوانیم موجود زنده به فضا ارسال کنیم و این امر مقدمه‌ای برای ارسال انسان به فضاست.

وی با اشاره به تصویب سند‌های مختلف در ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور، گفت: در حال حاضر سند گیاهان دارویی و طب سنتی و سلول‌های بنیادی مراحل نهایی تصویب خود را طی می‌کنند.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت که با همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است از اهداف نقشه جامع علمی کشور به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری فن‌بازارهای گوناگون را در کشور سازمان‌دهی می‌کنیم که سازمان‌دهی این فن‌بازارها در قالب فن‌بازارهای منطقه‌ای، ملی، فراملی و کشورهای مسلمان خواهد بود.

مخبر دزفولی بیان داشت: یکی از روش‌های انتقال دستاوردهای علم و فناوری به دیگر کشورها ایجاد فن‌بازارهاست.

وی با بیان اینکه کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت بحث مشترک نگاه دانش و علم با صاحبان فعال در یک صنعت خاص است، بیان داشت: این کانون‌ها روند دانش افزایی را منطبق با نیازهای کشور فراهم می‌کند و حوزه تخصصی خود را نیز بر اساس نیازهای روز به روز‌رسانی می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت نیز جایگاه خود را پیدا کند و از این کانون‌ها حمایت شود.

مخبر دزفولی خاطرنشان کرد: نقشه جامع علمی کشور میثاق مشترک تمامی افراد دخیل در حوزه فناوری است و اگر این نقشه به طور کامل عملیاتی شود ایران جزء پیشرفته‌ترین کشورها با بنیان‌های فکری اسلامی خواهد بود.