دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ایرانی ها عاشق این گوشی ها هستند، چون...


ایرانی ها در سالی که گذشت فقط بالغ بر 200 میلیارد تومان پول خرج بازی محبوب خود کردند. رقم بی سابقه ای که بهت بسیاری از کارشناسان را در پی داشت. اما دو بازی پرطرفدار ایرانی ها چه بودند؟

هفته نامه عصر ارتباط - سمیه مهدوی: صنعت موبایل در سال 94 همچون سال های گذشته فراز و فرودهای خاص خود را داشت. اما در گزارش حاضر تنها به دنبال آخرین تحولات سخت افزاری و معرفی محصولات مطرح سال گذشته نبوده و به صنعت موبایل و تحولات آن نزد ایرانی ها نیز پرداخته ایم. لذا در گزارش حاضر به قابلیت های پرطرفدار گوشی ها، بازی ها، گوشی ها و کاربردهای موبایل مورد علاقه کاربران ایرانی و موارد دیگر پرداخته ایم. بنابراین مقدمه را کوتاه کرده و سر اصل مطلب می رویم.

پرطرفدارترین قابلیت ها در گوشی های هوشمند

در سالی که گذشت عرضه برخی قابلیت ها از سوی سازندگان موبایل چندان مورد توجه و استقبال کاربران قرار نگرفت، اما در این میان بودند تغییراتی که با خشنودی کاربران مواجه شدند که در ادامه به اهم این موارد پرداختیم.

* نمایشگرهای خمیده


تولید نمایشگرهای خمیده و یکپارچه با ابتکار Samsung از جمله مواردی بود که در سال جاری مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفت. این کمپانی با دستیابی به تکنولوژی تولید این نمایشگرها توانست تعریف جدیدی از شکل صفحه نمایش به بازار معرفی کند. نمایشگرهایی که از دو طرف خمیده بوده و فضای بیشتری در اختیار کاربران قرار می دادند و در عین حال وظایفی نیز برعهده داشتند.

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

استقبال از این طراحی به قدری بود که Samsung آن را در Galaxy S6 Edge+ نیز تکرار کرد و حتی یکی از پرچمداران جدید خود را نیز با این نمایشگر روانه بازار کرد. البته این نمایشگر فقط توجه کاربران را به خود جلب نکرد و گفته می شود شرکت های چینی هواوی، شیائومی و ویوو نیز به تازگی قراردادهایی در رابطه با تولید نمایشگرهای خمیده برای گوشی هایشان با سامسونگ امضا کرده اند.

* حافظه قابل ارتقا

در سال گذشته حذف اسلات کارت حافظه در گوشی های هوشمند با پیشگامی اپل اتفاق افتاد، بعد از آن سامسونگ نیز همین رویه را در پرچمدارانش در پیش گرفت و ظرف مدت کوتاهی کمپانی های زیادی به تبعیت از آنها، اقدام به حذف اسلات کارت حافظه در گوشی هایشان کردند. این کار انتقادات فراوانی را از طرف کاربران به همراه داشت، اما کمپانی ها در پاسخ به این انتقادات دلایلی مانند امنیت بیشتر، سرعت بالاتر و عمر طولانی تر گوشی ها را عنوان کردند و تنها چیزی که ماند سود سرشار آنها از اختلاف قیمت بین گوشی ها با حافظه های داخلی بالاتر بود.

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

اما درنهایت این انتقادات به نتیجه رسید و بیشتر کمپانی ها برای رقابت با سایرین این قابلیت را به گوشی های خود بازگرداندند. Samsung نیز برای عقب نماندن از قافله، در پرچمداران 2016 خود، S7.S7Edge این قابلیت را احیا کرد و علت حذف آن در مدل های پیشین را فقط محدودیت در طراحی دانست.

* باتری های قابل تعویض

همزمان با پیشرفت طراحی در گوشی های هوشمند و به ویژه با رواج تولید گوشی های ضدآب، امکان دسترسی به باتری توسط کاربر به طور کلی از بین رفت و اغلب گوشی ها با بدنه یکپارچه به بازار آمدند.

با تغییر جنس بدنه از پلاستیک به فلز و وفور باتری های تقلبی در بازار، اعتراضات کاربران برای بازگرداندن این قابلیت نتیجه بخش نبود و در حال حاضر عده کمی از کمپانی ها گوشی هایی با باتری قابل تعویض تولید می کنند، اما با وجود اهمیت زیاد باتری ها در گوشی های هوشمند و نیاز کاربران به جایگزینی آنها، این قابلیت همچنان از محبوبیت زیادی بین کاربران برخوردار است.



بازی های پرطرفدار در بین ایرانیان

ایرانی ها در سالی که گذشت فقط بالغ بر 200 میلیارد تومان پول خرج بازی محبوب خود کردند. رقم بی سابقه ای که بهت بسیاری از کارشناسان را در پی داشت. اما دو بازی پرطرفدار ایرانی ها چه بودند؟

* Clash of Clans

بازی Clash امسال نیز همچنان میان ایرانی ها پرطرفدار بود، با این تفاوت که در سال جاری افراد میانسال بیشتری به جرگه Clasherها پیوستند و بر تعداد کلش بازان ایرانی بیش از پیش افزوده شد.

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

بماند که در این میان برخی شرکت ها نیز با سوءاستفاده از این وضعیت به فروش Gem روی آورده اند، آنها با دریافت آدرس ایمیل و پسورد افراد و پس از دریافت مبالغ مورد نظر خود، تعهد می کنند تا Gem مورد درخواست Clasher را در اختیار او قرار دهند، اما این اتفاق هرگز رخ نمی دهد و آنها به همین راحتی از افراد زیادی کلاهبرداری می کنند.

* Royal Clash

این بازی نیز توسط شرکت سازنده Clash of Clans یعنی Super Sell طراحی شده و توسط خود این شرکت به Clasherها معرفی شده است. بازی Royal بیشتر برپایه شانس طراحی شده و بخت و اقبال بازی کنندگان به Chestهای دریافتی آنها بستگی دارد، در این بازی برخلاف Clash امکان مسابقه دو فرد از یک کلن به صورت آنلاین وجوددارد، قابلیتی که به دلیل استقبال گسترده از آن ممکن است در Clash of Clans نیز گنجانده شود.

هفت کاربرد گوشی های هوشمند در میان ایرانیان

در سالی که گذشت هفته نامه عصر ارتباط یک تحقیق مدیانی درخصوص بیشتری دلایل استفاده جوانان ایرانی از گوشی های موبایل انجام داد که نتایج عجیبی به همراه داشت و در رسانه های مختلفی نیز بازتاب داشت.

* بازی

بر این اساس با توجه به جمعیت جوان کشور که طبق آخرین آمار 25 درصد  جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد، استفاده از گوشی های هوشمند برای بازی از رایج ترین کاربردهای این وسیله در بین جوانان ایرانی است. جوانان ایرانی روزانه 2 تا 4 ساعت از عمر خود را به پای بازی های موبایلی می ریزند.

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

* پیام رسان های موبایلی

رایگان بودن ارسال پیامک و برقراری تماس، کاربران زیادی را به سمت استفاده از پیام رسان های موبایل سوق داده به طوری که براساس اعلام وزارت ارتباطات در نوروز سال 94، سه اپراتور کشور مجموعا با 9 میلیارد کاهش پیامک به نسبت سال قبل مواجه شدند. انتظار داریم که در سال پیش رو نیز این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد. این برنامه ها نیز روند 1 الی 3 ساعت از وقت قشر جوان جامعه ما را بر باد می دهد.

* عکاسی و فیلم برداری

رواج استفاده از شبکه های اجتماعی، به رونق بیشتر عکاسی یا گوشی های هوشمند انجامید و از طرفی دیگر ثبت تصاویر زیبا، تمایل افراد برای عضویت در شبکه های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام را دوچندان کرد. تحقیقات ما نشان داد که اغلب جوانان حداقل روزی یک بار از گوشی خود برای عکاسی استفاده می کنند و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

* گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم

نکته قابل توجه دیگر اینکه جوانان ایرانی به طور متوسط 30 دقیقه تا یک ساعت در روز را با گوش دادن به موسیقی سپری می کنند، اما در رابطه با تماشای فیلم وضع اندکی متفاوت است، میزان استفاده از موبایل برای تماشای فیلم، نسبت به گوش دادن به موسیقی کمتر است و به طور متوسط روزانه، نیم ساعت از وقت جوانان ایرانی را به خود اختصاص می دهد.

* وبگردی و استفاده از شبکه های اجتماعی

اگرچه بازار شبکه های اجتماعی به گرمی گذشته نیست اما تحقیق سال 94 ما نشان داد روزانه حداقل 40 دقیقه از وقت جوانان در کشور ما به گشت و گذار با موبایل در اینترنت و شبکه های اجتماعی سپری می شود.

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

* مکالمه

بالاخره نوبت به قابلیتی رسید که روزی هدف اولیه از تولید گوشی های هوشمند به شمار می رفت، مکالمه با گوشی هوشمند برای جوانان ایرانی از محبوبیت زیادی برخوردار نیست. بررسی ها نشان می دهد که جوانان تنها زمانی به سراغ استفاده از این قابلیت می روند که شرایط استفاده از سایر امکان های ارتباطی فراهم نباشد.

* پیامک

و در نهایت اینکه در تحقیق میدانی ما موارد استفاده از پیامک به آخرین کاربرد و مواقعی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد محدود شده و در این مواقع غالبا از آن برای تبریک اعیاد و یا ارسال پیامک های تبلیغاتی توسط شرکت ها استفاده می شود.



هفت گوشی مورد علاقه ایرانیان از نگاه گوگل

همه ساله سایت های تبلیغاتی اخبار متعددی از گوشی های برتر در ایران و دنیا را در اختیار کاربران می گذارند که هیچگاه به وضوح معیار این انتخاب ها روشن نبوده و بیشتر جنبه تبلیغ برای برندهای خاصی را دارد. ما در عصر ارتباط اما مبنای کار خود را روی میزان جست و جوی ایرانی ها در سال 94 در گوگل گذاشتیم و نتایجی به دست آوردیم که جای شبهه زیادی نمی گذاشت، چرا که منطق گوگل تکرر در جست و جو بوده و نه تبلیغات!

ناگفته نماند که ترتیب گوشی ها به مفهوم پرفروش بودن آنها نیست بلکه صرفا معرفی پرطرفدارترین گوشی های هر برند نزد ایرانی ها بوده است.

* Samsung Galaxy S7

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

تا چندی پیش Galaxy S6 عنوان برتین گوشی مورد جست و جو در گوگل را یدک می کشید، اما با عرضه پرچمداران جدید سامسونگ، Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge کاربرانی ایرانی توجه بیشتری به این دو گوشی نشان دادند.

* iPone 6

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

شرکت اپل نیز امسال دو پرچمدار به بازار عرضه کرد، iPhone 6S و iPhone 6S+، اما کاربران ایرانی ظاهرا ترجیح دادند تا گوشی مورد نظر خود را از بین پرچمداران 2014 این کمپانی انتخاب کنند. در این میان iPhone 6 با اقبال بیشتری از سوی کاربران رو به رو شد.

* Sony Xperia Z1

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

از میان شش نسل از خانواده اکسپریا، Z1 بیشترین جست و جود را در سال جاری از سوی ایرانی ها به خود اختصاص داده است. امکانات خوب این گوشی هنوز هم می تواند انتظارات بخش زیادی از کاربران را برطرف کند.

* HTC One M8

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

در میان گوشی های شرکت اچ تی سی نیز One M8 به دلیل استفاده از قاب تمام فلزی، بازگرداندن درگاه کارت حافظه به گوشی و از همه مهم تر استفاده از بلندگوهای BoomSound توانسته بیشترین توجه را از دریچه جست و جوی گوگل به خود اختصاص دهد.

* Huawei P8

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

گذار Huawei از تولید میان رده ها به گوشی های پرچمدار، در سال 2015 و با تولید P8 نمود بیشتری یافت. قیمت مناسب این گوشی در کنار قابلیت هایی در حد پرچمداران استقبال خوب کاربران را در پی داشت و افراد بیشتری را به استفاده از گوگل برای بررسی دقیق تر ویژگی های این گوشی ترغیب کرد.

* Lenovo K3 Note

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

گوشی K3 Note شرکت لنوو نیز آمار بیشترین جست و جو را در قیاس با سایر مدل های این برند چینی در میان ایرانی ها در سال گذشته به خود اختصاص داد، این گوشی از قابلیت شارژ سریع بهره می برد و قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت را داراست.

* ZTE Nubia Z9

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

در نهایت اینکه کاربران ایرانی در جست و جوهای خود Nubia Z9 شرکت زد تی ئی را مورد توجه قرار داده اند. فاصله 0.8 میلیمتری صفحه نمایش این گوشی از بدنه خارجی جزو امتیازاتش است که سبب شهرت آن به عنوان گوشی بی حاشیه شده است.



قابلیت هایی که عقب مانده اند

اما دنیای گوشی های موبایل برخلاف پیشرفت های همه جانبه از جهاتی نیز با عقب ماندگی هایی مواجه شد که البته گله و شکایت کاربران این ابزار را در پی داشت. از جمله قابلیت هایی که با وجود پیشرفت ها، نتوانستند ارتقا یابند، می توان به این موارد اشاره کرد.

* باتری

جاماندن باتری ها از قافله پیشرفت تکنولوژی، داستان تازه ای نیست، هرساله بر کارایی های گوشی های هوشمند افزوده می شود اما اتفاق قابل توجهی در مزینه پیشرفت باتری ها رخ نمی دهد، بهبودهای نرم افزاری و به کارگیری پردازنده های کم مصرف نیز اگرچه تاثیرات مثبتی در زمینه افزایش طول عمر باتری ها داشته اند اما هرگز نمی توان آنها را به عنوان راه حل مطلوب برای حل این معضل درنظر گرفت. تولید باتری با طول عمر بالا، زمینه رقابت تنگاتنگی بین کمپانی ها به وجود آورده، بدون این که هیچ یک نسبت به دیگری به برتری قابل توجهی دست یابد. در سال جاری نیز شاهد درجا زدن کمپانی ها در پیشبرد این فناوری بودیم.

* قابلیت ضدآب بودن

این ویژگی در گوشی های هوشمند، نه تنها پیشرفت نکرده، بلکه با پسرفت هایی نیز مواجه شد. IP68 به عنوان بالاترین گواهینامه در زمینه ضدآب و گرد و غبار بودن در سال 2014 و با گوشی Xperia Z3 از شرکت سونی به بازار عرضه شد، جالب است بدانید که از آن زمان تاکنون نه تنها این میزان از مقاومت، بدون تغییر باقی ماند و افزایش نیافت بلکه از کاربران خواسته شد تا گوشی های ضدآب خود را زیر آب نبرند!

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

علاوه بر این محدودیت های دیگری نیز در استفاده از گوشی های ضدآب درنظر گرفته شد و طی اطلاعیه ای رسمی به آگاهی کاربران رسید، حتی کمپانی سامسونگ در پرچمداران 2015 خود، S6.S6 Edge این قابلیت را خذف کرد که انتقادات زیادی در پی داشت، در نتیجه پرچمداران 2016 این کمپانی دوباره به این قابلیت البته با همان استانداردهای سابق مجهز شدند.

* نمایشگرهای انعطاف پذیر

«تولید می کنیم چون می توانیم»، روزی تنها انگیزه از تولید گوشی های انعطاف پذیر به شمار می آمد،تولید گوشی هایی که بتوان آنها را تا کرد و در جیب گذاشت، میزان انحنای نمایشگر آن را تغییر داد و یا حتی آن را، لوله کرد و در هر محفظه با هر اندازه ای جای داد، اما تولید این گوشی ها آنقدرها هم ساده نبود و تکنولوژی آن هنوز مراحل بسیار اولیه خود را طی می کرد، با این وجود برخی کمپانی ها به تحقیق در این زمینه پرداختند و برخی دیگر مانند کمپانی LG دست به تولید چنین گوشی هایی زد، LG Flex و LG Flex 2 نتیجه تلاش LG در این زمینه بودند که البته تجربه موفقی برای این شرکت به حساب نیامد و تنها این نکته را به اثبات رساند که هنوز برای دستیابی به چنین فناوری هایی راه درازی در پیش است.



قابلیت های پرطرفدار گوشی های هوشمند

اما در سال 94 شاهد افزودن قبالیت های جدیدی به گوشی های هوشمند بودیم که برخی از آنها در مدت کوتاه از عرضه با استقبال کاربران مواجه شد و به همین جهت انتظار پیشرفت و تداوم توسعه این قابلیت ها در سال پیش رو نیز می رود. برخی از قابلیت های پرطرفدار به این شرح هستند:

* لمس سه بعدی

قابلیت لمس سه بعدی یا 3D Touch برای اولین بار توسط اپل طراحی شد و آیفون های 6S.6S Pkus در سال جاری به عنوان اولین گوشی های مجهز به این قابلیت روانه بازار شدند، البته قبل از آن هواوی چیزی شبیه به این قابلیت را در Huawei Mate S معرفی کرد تا نام خود را به عنوان نخستین کمپانی که از قابلیت Furth Touch بهره گرفته به ثبت برساند، اما به نظر می رسد این امکان در آیفون های اپل به بلوغ بیشتری رسیده و وظایف بیشتری برای آن تعریف شده است، این قابلیت را می توان مهم ترین تغییر در رابط کاربری گوشی های هوشمند پس از عرضه امکان مالتی تاچ دانست.

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)

* شارژ سریع و بی سیم

با وجود پیشرفت تکنولوژی، هنوز تنها راه ارتقای ظرفیت باتری ها در گوشی های هوشمند، استفاده از باتری های بزرگ تر است اما فضای محدود گوی های هوشمند اجازه چنین کاری را به طراحان نمی دهد، بنابراین آنها به استفاده از راهکارهای دیگر برای حل این معضل روی آورده اند. یکی از این راه ها کوتاه کردن زمان شارژ با استفاده از قابلیت نخستین بار توسط شرکت کوالکوم معرفی شد، نکسوس 6 با این فناوری عرضه شد، سامسونگ نیز Galaxy S6 خود را به شارژ سریع مجهز کرد و توانست زمان شارژ صفر تاصد باتری 2550 میلی آمپری آن را به یک ساعت و 18 دقیقه برساند.

با توجه به این که در حال حاضر شارژ باتری در گوشی های هوشمند، به ندرت بیش از یک روز دوام می آورد، اتسفاده از قابلیت شارژ بی سیم نیز امکان دیگری است که حداقل کاربر را از حمل شارژ بی نیاز می کند، استفاده از این نوع شارژرها در فرودگاه ها، رستوران ها و سایر اماکن عمومی روز به روز در حال گسترش است اما به دلیل قیمت بالای شارژ بی سیم، کمپانی هایی که گوشی های خود را با این فناوری وارد باز می کنند، از ارایه آن به همراه گوشی خودداری می کنند تا بتوانند قیمت کالای خود را نسبت به رقبا پایین نگاه دارند.

* NFC

یکی از قابلیت هایی که رد سال جاری مورد توجه قرار گرفت و به کارگیری آن به سرعت در حال گسترش است، استفاده از گوشی در پرداخت های الکترونیکی است. اپل در آیفون 6 خود قابلیت Apple Pay را گنجاند و در آن از فناوری NFC استفاده کرد. طولی نکشید که سامسونگ نیز در Galaxy S6، از سیستم Samsung Pay استفاده کرد. بی تردید مهم ترین کاربرد این فناوری، پرداخت پول از طریق گوشی های هوشمند است. به این صورت که کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در گوش یذخیره می کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC خوان نزیدک می کند و پرداخت صورت می گیرد. البته استفاده از این قابلیت در ایران به علت مسایل زیرساختی و قانونی میسر نیست.

محبوب ترین و ناموفق ترین های موبایل در سال 94 (اسلایدشو)



مهم ترین تهدیدات در رابطه با گوشی های هوشمند

اما امروزه و با گسترش کاربری موبایل ها، تهدیدات مرتبط با این وسیله نیز به سرعتر رشد یافته و توجه هکرها و خرابکاران زیادی را به خود جلب کرده است. برخی از مهم ترین مشکلات کاربران موبایل در سالی که گذشت از این قرار است:

* بدافزارها و باج افزارها

از جمله خطراتی که همواره کاربران گوشی های هوشمند را تهدید می کند، انبوه بدافزارهایی است که به روش های مختلف زمینه سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و بانکی کاربران را فراهم می کند. نکته مهم در رابطه با بدافزارها، دشواری شناسایی آنها توسط کاربر است چرا که آنها معمولا در دل کلیپ ها و نرم افزارهای کاربردی دیگر مخفی شده و خود را به گوشی های هوشمند می رسانند، آنها می توانند کنترل گوشی ها را در دست گیرند و بدون اطلاع فرد از سیم کارت وی تماس گرفته و یا پیامک ارسال کنند، به دوربین گوشی دسترسی پیدا کنند و بدون اطلاع صاحب گوشی از محیطی که وی در آن قرار دارد عکس و فیلم تهیه کنند و برای مجرمان سایبری ارسال کنند و یا آنها را در سایت های مختلف به اشتراک بگذارند.

از دیگر توانایی های کمتر شناخته شده این بدافزارها، اقدام به برقراری تماس از طریق سیم کارت کاربر و به هزینه وی است، همانند اتفاقی که در سال جاری برای برخی از مشترکان ایرانی رخ داد و قبوضی با مبالغ نجومی را برای آنها به ارمغان آورد. اغلب این کاربران قربانی بدافزارهایی بودند که از سایت های غیراخلاقی به گوشی آنها راه یافته بودند. راهکار سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری برای کرابران، اجتناب از ورود به سایت های ناشناخته و استفاده از آنتی ویروس های به روز و پیشرفته است. مواردی از باج افزارها نیز در ایران مشاهده شد که پیام آور رشد این معضل و گروگان گیری اطاعات کاربران برای اخاذی و باج گیری است.

* کلاهبرداری از طریق پیامک

اگرچه کلاهبرداری از طریق پیامک اتفاق تازه ای نیست اما علی رغم اطلاع رسانی گسترده پلیس و رسانه ها، این شیوه در سال جاری نیز همچنان قربانی گرفت و خبرهای بسیاری در این رابطه منتشر شد، پیامک هایی که به عناوین مختلف از کاربر می خواهند تا اطلاعات بانکی خود را در اختیار فرستند پیام قرار دهد، از شایع ترین نوع کلاهبرداری از طریق گوشی هوشمند است که تنها راه مقابله با آن هوشیاری کاربران و افزایش آگاهان آنان در این زمینه است.


ویدیو مرتبط :
خاطره یک عاشق ایرانی.اگه عاشق هستی ببین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایرانی‌ها عاشق این گوشی‌‌ها هستند


کشور ما ایران در زمینه تولید گوشی های هوشمند به موفقیتی دست نیافته است و سالانه سیل عظیم گوشی های خارجی است که گاه از مرزهای قانونی و یا از طریق غیرقانونی راه خود را به بازار کشورمان باز می کنند.

هفته نامه عصر ارتباط - سمیه مهدوی: کشور ما ایران در زمینه تولید گوشی های هوشمند به موفقیتی دست نیافته است و سالانه سیل عظیم گوشی های خارجی است که گاه از مرزهای قانونی و یا از طریق غیرقانونی راه خود را به بازار کشورمان باز می کنند. در روالی معمول آنچه که برای کمپانی های گوشی ساز اهمیت دارد، کسب سود بیشتر از بازار کشورها از جمله ایران است.

در این میان برخی شرکت های گوشی ساز همچون اپل هیچ نماینده مستقیم و یا غیرمستقیم در ایران نداشته و از این رو اهمیتی نیز به حقوق مشترکان، سوءاستفاده ها و قیمت تمام شده محصولاتش نمی دهد اما با این وجود واقعیت آن است که عوامل متعددی بر رفتار ایرانیان در خرید گوشی تاثیرگذار است. محدودیت در انتخاب برند و کمبود تبلیغات سالم و مناسب از جمله عواملی است که رفتار متفاوت ایرانیان را در انتخاب گوشی های همراه رقم می زند. البته میزان بودجه و نحوه کاربری گوشی هوشمند نیز از دیگر عوامل منطقی است که بین کاربران ایرانی و سایر کاربران در سرتاسر جهان مشترک است.

اگرچه اطلاعات مدونی در مورد میزان علاقه ایرانی ها به برندهایی که در کشورمان حضور دارند وجود ندارد و به طور حتم نمی توان گفت که کدام گوشی ها و از کدام برند بیشتر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. در این میان انبوهی از فروشگاه ها و سایت ها با کاتالوگ های اینترنتی وجود دارند که به علت شائبه برخی روابط تجاری و حمایت تبلیغاتی از سوی برخی برندها، ملاک مناسبی برای تشخیص میزان موفقیت، پرفروش بودن یا اقبال کاربران ایرانی به آنها نیست.

اما در فضای فاقد اطلاعات قابل اتکا با نگاهی بر میزان جستجوی گوشی های موبایل در گوگل می توان به نکات قابل توجهی رسید؛ از جمله این که ظاهرا اکثر کاربران ایرانی برخلاف حجم اخبار و تبلیغات هدایت شده در خرید پرچمداران کمپانی ها احتیاط بیشتری به خرج می دهند و به آنها زمان می دهند که علاوه بر اثبات کارایی خود، با کاهش قیمت خوبی نیز مواجه شوند و بدین ترتیب کاربران ایرانی امکان خرید مطمئن تر و ارزان تر را برای خود فراهم می کنند.

در ادامه گزارش 30 گوشی مورد علاقه ایرانی ها از نگاه گوگل آمده است. البته با این توضیح که این علاقه لزوما به معنای پرفروش بودن نیست و صرفا نشان دهنده آن است که مورد دقت و توجه کاربران ایرانی قرار گرفته اند.

سامسونگ

30 گوشی مورد علاقه ایرانی ها از نگاه گوگل

سامسونگ در سال جاری چهار گوشی بالا رده را روانه بازار کرد. گوشی هایی که هر یک با ویژگی های خاص خود توانستند به موفقیت های خوبی دست یابند و موقعیت این کمپانی را در جایگاه اصلی خود تثبیت کنند. در واقع می توان گفت که امسال نوآوری های سامسونگ در طراحی تا حدی بارز بود که بیشتر کاربران ترجیح دادند تا گوشی جدید خود را به جای میان رده ها یا مدل های قدیمی تر از بین پرچمداران این کمپانی انتخاب کنند.

در این میان Galaxy S6 با بیشترین اقبال از سوی کاربران ایرانی روبرو شد. علت این انتخاب را تا حدود زیادی می توان به موقعیت سامسونگ در میان کاربران ایرانی نسبت داد اما علت این که چرا از بین پرچمداران سامسونگ، S6 بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده، تغییر رویکرد سامسونگ در طراحی است.

کاربران زیادی طراحی جدید سامسونگ را پسندیدند در حالی که برای پذیرفتن طرحی کاملا متفاوت و در حد صفحه نمایش خمیده Galaxy S6 Edeg ظاهرا آمادگی لازم را نداشتند، بنابراین S6 را گزینه ای جالب توجه تر می دانند.

البته در این میان نمی توان از نقش تعیین کننده قیمت غافل شد/ Galaxy S6 Edge، Edge+ و Galaxy Note5 به مراتب قیمتی بیش از S6 دارند و این در حالی است که S6 به تنهایی برچسب قیمتی در حدود یک میلیون و 750 هزار تومانی را یدک می کشد.

بعد از S6 کاربران ایرانی به ترتیب گوشی های S4، S5 و A5 را مورد توجه قرار داده اند.



اپل

شرکت اپل نیز امسال دو پرچمدار به بازار عرضه کرد؛ iPhone 6S و iPhone 6S+ اما کاربران ایرانی ظاهرا ترجیح دادند تا گوشی مورد نظر خود را از بین پرچمداران 2014 این کمپانی انتخاب کنند. در این میان iPhone 6 با اقبال بیشتری از سوی کاربران روبرو شد.

30 گوشی مورد علاقه ایرانی ها از نگاه گوگل

برای توضیح این مطلب می توان گفت که به طور کلی گوشی های اپل در ایران از قوانین بازار تبعیت نمی کنند. مثلا قیمت آنها با گذشت زمان و ورود پرچمداران جدید تغییر چندانی نمی کند تا جایی که برخی از کاربران به آن به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کنند، همچنین تمایل برای خرید آیفون های کارکرده اپل بیش از پیش بر محبوبیت مدل های قدیمی تر افزوده است و باعث رونق بازار خرید و فروش آنها شده است.

ضمن این که گوشی های تازه وارد این کمپانی در بدو ورود قیمت بالایی دارند و کاربران ترجیح می دهند برای کاهش قیمت هر چند جزیی، خرید خود را به تعویق بیندازند.

اما این که iPhone 6 رکورد جستجوی بیشتری را به خود اختصاص داده ریشه در میزان موفقیت این گوشی در سال گذشته نیز دارد. میزان رضایتمندی از این گوشی در حدی است که بسیاری از کاربران قید قابلیت 3D Touch را در iPhone 6S/6S+ زده اند و به همان امکانات iPhone 6 بسنده کرده اند.

این در حالی است که این گوشی در بازار ایران قیمتی در حدود دو میلیون و 130 هزار تومان دارد. پس از iPhone 6 به ترتیب گوشی های iPhone 6+، iPhone 5 و سرانجام پرچمدار جدید اپل iPhone 6S قرار گرفته اند.



سونی

سونی در ارائه پرچمداران به بازار، سیاست مخصوص به خود را در پیش گرفته. این کمپانی هر شش ماه یک بار پرچمداری به بازار عرضه می کند تا گوشی تازه وارد نیز در کنار پرچمدار قبلی شانس خود را برای فروش امتحان کند.

30 گوشی مورد علاقه ایرانی ها از نگاه گوگل

علت در پیش گرفتن این استراتژی از طرف سونی به درستی مشخص نیست اما به اعتقاد بسیاری عرضه پی در پی گوشی ها به بازار سبب کاهش میزان نوآوری در آنها شده است. پیروزی از قالب خاص طراحی و پایبندی به آن نیز سبب شباهت ظاهری پرچمداران این کمپانی به یکدیگر شده است.

از میان شش نسل از خانواده اکسپریا از Z تا Z5 که طی سه سال اخیر به بازار راه یافته اند، Z1 بیشترین جستجو را در سال جاری از سوی ایرانی ها به خود اختصاص داده است. سونی بخش زیادی از موفقیت خود را در بازار مدیون لوازم صوتی و تصویری و برند خوشنام خود است.

دوربین 20.7 مگاپیکسلی Z1 با بهره مندی از لنز G به عنوان بهترین لنز سونی در کنار رابط کاربری جذاب آن، صفحه نمایش TRILUMINOS و پردازنده کارآمد هنوز هم می تواند انتظارات بخش زیادی از کاربران را برطرف کند. برخورداری از گواهینامه IP55 و IP58 مزیت دیگری است که با مقاوم کردن آن در مقابل آب و گرد و غبار، انگیزه دیگری برای تصاحب این گوشی در اختیار طرفداران این برند قرار می دهد.

اما دلیل اصلی روی آوردن به Z1 کاهش قیمت مناسب آن است که با طی سیر نزولی به حدود یک میلیون تومان رسیده است و می توان این پرچمدار اسبق را با بودجه یک گوشی میان رده بازار خریداری کرد. بعد از Z1 به ترتیب به Z3، Z5 و Z2 توجه بیشتری نشان داده اند.



HTC

امروزه در دنیای گوشی های هوشمند، طراحی به یکی از عوامل مهم در تضمین موفقیت گوشی ها تبدیل شده است. در حالی که محدودیت های موجود، ایجاد تحولی اساسی در طراحی را با دشواری روبرو کرده است اما شرکت هایی چون HTC توانسته اند در این عرصه موفقیت بیشتری به دست آورند.

30 گوشی مورد علاقه ایرانی ها از نگاه گوگل

گوشی های سری One این کمپانی به داشتن طراحی زیبا شهرت دارند. قالب طراحی که در HTC One بنا نهاده شد، سیر تکاملی خود را در نسل های بعدی نیز ادامه داد.

در این میان HTC One M8 به دلیل استفاده از قالب تمام فلزی، بازگرداندن درگاه کارت حافظه به گوشی و از همه مهمتر استفاده از بلندگوهای BoomSound توانسته بیشترین توجه را از دریچه جستجوی گوگل به خود اختصاص دهد. ویژگی کیفیت و شفافیت صدا در M8 به قدری بارز است که به خوبی از پس تامین نیاز کاربرانی که به تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و بازی علاقه مند هستند، برخواهد آمد. طبق ادعای HTC بلندی صدای M8 نسبت به نسل قبلی خود 25 درصد افزایش یافته است و همین موضوع در کنار برخورداری از قابلیت های یک پرچمدار و همچنین کاهش قیمت مناسب آن توانسته این گوشی را در لیست انتخاب کاربران قرار دهد.

قیمت M8 در حال حاضر حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است که برای خرید یک پرچمدار نه چندان قدیمی، مناسب به نظر می رسد. پس از M8 کاربران Desire 820، HTC One M9 و HTC One را در رتبه های بعدی جستجو قرار داده اند.



هواوی

شرکت هواوی پس از ورود به عرصه تولید گوشی های هوشمند با دشواری های زیادی روبرو شد. وجود رقبای قدرتمند در این عرصه در کنار ورود دیرهنگام این کمپانی به بازار فروش گوشی های هوشمند، کار را برای این کمپانی بیش از پیش دشوار کرد اما هواوی در این میان با چالش دیگری نیز روبرو بود و آن شناساندن برند خود به کاربرانی بود که اندکی با محصولات چینی مشکل داشتند.

30 گوشی مورد علاقه ایرانی ها از نگاه گوگل

مانند سایر کمپانی های چینی، سیاست هواوی نیز در ابتدا بر ارزان فروشی استوار شد با این تفاوت که نسبت به سایر کمپانی های چینی، بر کیفیت ساخت و گنجاندن قابلیت های کارآمد تمرکز بیشتری کرد به طوری که با بودجه یک میان رده در برندهای غیرچینی، امکان دسترسی به یک پرچمدار هواوی با کیفیت و کارآمدی بیشتر فراهم شد.

کار تا جایی بالا گرفت که فروشندگان به خریدارانی که بودجه محدودتری داشتند، با اطمینان خرید گوشی های هواوی را پیشنهاد می کردند تا ضمن صرف هزینه کمتر، صاحب امکانات بیشتری شوند.

روند رو به رشد این شرکت، سرانجام در سال 2015 به تولید گوشی پرچمدار P8 انجامید که با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شد. قیمت مناسب این پرچمدار در کنار قابلیت هایی چون چیپ ست پردازشی مناسب، دوربین و صفحه نمایش با کیفیت و طراحی و ساختار بدنه، توانست توجه کاربران را به این چینی تمام فلزی جلب کند.

هواوی با در نظر گرفتن قیمتی در حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان برای پرچمدار خود، کاربران زیادی را برای بررسی امکانات و مقایسه آن با قیمت پیشنهادی ترغیب کرد و بدین ترتیب P8 بین گوشی های هوای مقام اول تعداد جستجوها در گوگل را به خود اختصاص داد. پس از P8 مدل های P750، P7 و Y600 به ترتیب در رتبه های بعدی جستجو قرار گرفته اند.



لنوو

شرکت لنوو که پیش از این در زمینه تولید لپ تاپ و قطعات کامپیوتر فعالیت داشت، با خرید موتورولا به بازار گوشی های هوشمند راه یافت. تمرکز این کمپانی بیش از هر چیز بر تولید گوشی های نه چندان گران است و در اغلب موارد پایین نگاه داشتن قیمت را به بالاتر بردن امکانات ترجیح می دهد.

30 گوشی مورد علاقه ایرانی ها از نگاه گوگل

بر این اساس، Lenovo توانسته به موفقیت های خوبی در تولید گوشی های میان رده دست یابد. برگ برنده این کمپانی گنجاندن امکانات پرطرفدار در گوشی های میان رده است و در این راه بیش از هر چیز طرفداران بازی های موبایلی را هدف قرار داده است.

گنجاندن حداکثر امکانات گوشی های بالا رده، در طبقه میانی، ضمن جلوگیری از افزایش قابل توجه قیمت، جایگاه این شرکت را در بازار گوشی های هوشمند تثبیت کرده است.

گوشی K3 Note از این شرکت آمار بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده، صفحه نمایش این گوشی میان قیمت 5.5 اینچی است و از پردازنده هشت هسته ای مدیاتک در کنار 2 گیگابایت رم استفاده می کند. باتری 30000 میلی آمپری این گوشی از قابلیت شارژ سریع بهره می برد و قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت را داراست. همه اینها در حالی است که برای این گوشی بسته به رنگ و امکانات قیمتی 600 تا 660 هزار تومان در نظر گرفته شده است. پس از K3Note مدل های Z2 Pro، Vibe و K900  در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.



ZTE

شرکت ZTE نیز پس از سال ها فعالیت در زمینه تجهیزات مخابراتی، سرانجام پا به عرصه تولید گوشی های هوشمند گذاشت. این شرکت تلاش کرده گوشی های خود را در سه کلاس مختلف طبقه بندی کند تا امکان سازگاری گوشی های خود را با تمام سلیقه ها فراهم کند.

30 گوشی مورد علاقه ایرانی ها از نگاه گوگل

دسته اول: گوشی های Nubia این کمپانی هستند که در زمره گوشی های خوش طراحی و قوی این کمپانی قرار دارند. دسته دوم: سری Grand نام دارند که معمولا با صفحه نمایش بزرگ و قابلیت های مناسب عرضه می شوند و دسته سوم: سری Blade این کمپانی است که با استفاده از بازاریابی به روش چینی، کاربرانی را هدف قرار داده که به دنبال گوشی هایی با حداکثر کارایی و کمترین قیمت هستند. بخش اخیر با استقبال بیشتری از سوی کاربران مواجه شده است اما کاربران ایرانی در جستجوهای خود به سراغ دسته اول رفته اند و از میان گوشی های موجود در این طبقه Nubia Z9 را مورد توجه قرار داده اند. فاصله 0.8 میلیمتری صفحه نمایش این گوشی از بدنه خارجی جزو امتیازاتش است که سبب شهرت آن به عنوان گوشی بی حاشیه شده است. تراشه Snapdragon810 در کنار 3 گیگابایت رم و باتری 2900 میلی آمپری این گوشی را در ردیف بالا رده ها جای داده است.

پس از Nubia Z9 مدل های Nubia Z5S و Grand S در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.



مایکروسافت

مایکروسافت شرکت نام آشنایی است که نیازی به معرفی ندارد. این شرکت قدرتمند آمریکایی پس از کسب موفقیت های چشمگیر در بازار سیستم عامل و نرم افزار، با خرید بخش موبایل نوکیا، وارد بازار گوشی های هوشمند شد اما برخلاف درخشش مایکروسافت در زمینه نرم افزار، گوشی های هوشمند این شرکت آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفتند.

30 گوشی مورد علاقه ایرانی ها از نگاه گوگل

مایکروسافت با پیش رو قرار دادن تجربه موفق اپل در طراحی پلتفرم iOS وارد عرصه تولید گوشی های هوشمند یا سیستم عامل ویندوز شد. اما با فاصله زیادی از این کمپانی و در مقام سوم سیستم عامل ها قرار گرفت.

در میان گوشی های ساخت مایکروسافت Lumia930 به دلیل استفاده از سیستم عامل windows 10 توانست کنجکاوی کاربران ایرانی را جلب کند و مقام اول جستجو در گوگل را به خود اختصاص دهد. این گوشی با صفحه نمایش 5.2 اینچی QHD، رم 3 گیگابایتی، امکان پشتیبانی از کارت حافظه، دوربین 20 مگاپیکسلی و باتری 3000 میلی آمپر ساعتی، توانست به عنوان پرچمدار 2015 مایکروسافت در صدر جستجوها قرار گیرد.

با این که میزان استقبال از گوشی های میاکروسافت در ایران در سطح پایینی قرار دارد اما پس از Lumia 930 که قیمتی در حدود یک میلیون و 400 هزار تومان دارد، گوشی های Lumia 1520 و Lumia 950 در رتبه های بعدی جستجوهای کاربران ایرانی قرار گرفتند.