دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ایجاد تصاویر جدید در فتوشاپ



 

ترفندهای فتوشاپ, ایجاد تصاویر جدید در فتوشاپ

ایجاد تصاویر جدید در فتوشاپ

فرامینی مثل چرخش، قرینه‌سازی و آینه‌ای‌كردن ازكاربردی‌ترین فرامین استفاده شده در فتوشاپ است؛ اما استفاده از این فرامین برای تولید تصاویر جدید بسیار جالب توجه است. در این شماره در نظر داریم به اتفاق هم در یك پروژه عملی ایجاد یك تصویر خلاقانه را با استفاده از یك تصویر دیگر فرابگیریم.

برای این هدف می‌توانیم از هر نوع تصویری استفاده كنیم؛ امـــا برای بهدست آوردن بهترین نتیجه بهتر است تصاویری را كه المان‌های كوتاه كنار دارد، مورد استفاده قرار دهیم. در تصویر انتخاب شده ما، شاخه‌های درخت كمك فراوانی در ایجاد تصویر نهایی خواهدكرد.

برای شروع ابتدا بخش‌های اضافی تصویر را به كمك ابزار Crop حذف می‌كنیم، برای این منظور ابتدا ابزار Crop را از نوار ابزار انتخاب كرده یا دكمه C را از صفحه كلید فشار می‌دهیم، سپس با درگ ماوس كادر مورد نظر خود را برای حذف بخش‌های اضافی تصویر ترسیم می‌كنیم. در این تصویر از گوشه سمت چپ و بالا عمل درگ ماوس را شروع كرده و تا قسمت انتهایی تنه درخت، آن را ادامه می‌دهیم تا كل درخت و بخش‌های كوچكی از خاك نیز در تصویر دیده شود. پس از ترسیم كادر با زدن دكمه Enter از صفحه كلید كادر را تائید كرده و بخش‌های اضافی تصویر را حذف می‌كنیم.

ترفندهای فتوشاپ, ایجاد تصاویر جدید در فتوشاپ

در ادامه می‌خواهیم یك كپی از تصویر برش خورده را ایجاد كنیم. برای این منظور از منوی Layer گزینه New سپس Layer Via Copy را انتخاب می‌كنیم. البته می‌توانیم با فشار همزمان Ctrl+J از صفحه كلید نیز یك كپی از تصویر خود ایجاد كنیم. با این كار تغییر خاصی در تصویر به وجود نخواهد آمد؛ اما با مراجعه به پانل لایه‌ها كه در صورت نبود آن، با دكمه F7 قابل فراخوانی است، خواهیم دید كه علاوه بر لایه اصلی یك كپی از آن نیز در این پانل مشاهده می‌شود.

حال می‌خواهیم فضای مفید پروژه را در جهت عرض افزایش داده و دو لایه موجود را كنار هم قرار دهیم. با مراجعه به منوی Image گزینه Canvas size را انتخاب می‌كنیم تا پنجره مربوط به آن ظاهر شود. در این پنجره به كمك جدول پایین پنجره به منظور رشد و بزرگنمایی تصویر و به كمك قسمت بالایی آن مقادیر تغییر اندازه در جهت عرض یا ارتفاع را تعیین خواهیم كرد. در این تصویر می‌خواهیم فضای مفید در جهت عرض تصویر و به اندازه خود تصویر رشد كند؛ پس ابتدا با انتخاب واحد درصد (percent) و برداشتن تیك قسمت Relative مقدار 200 را برای عرض و مقدار 100 را برای طول تعیین می‌كنیم. حالت رشد را نیز مطابق شكل به سمت راست تعیین می‌كنیم. با تائید پنجره خواهیم دید در سمت راست تصویر به اندازه خود تصویر فضای خالی ایجاد شده است.

ترفندهای فتوشاپ, ایجاد تصاویر جدید در فتوشاپ

حال با انتخاب ابزار Move یا فشار دكمه Ctrl از صفحه كلید لایه كپی را به سمت راست منتقل می‌كنیم و در منتهی‌الیه تصویر اولیه قرار می‌دهیم. برای این كه عمل انتقال در مسیر مستقیم انجام گیرد می‌توانیم همزمان با جابه‌جایی، دكمه Shift از صفحه كلید را فشار دهیم. حال دو تصویر كنار هم قرار گرفته است، برای حفظ یكپارچگی تصویر در محل اتمام اولی و شروع دومی، تصویر دوم را در جهت افق قرینه می‌كنیم تا نقاط مشترك دقیقا كنار هم قرار گیرند. به این منظور با انتخاب تصویر كپی در پانل لایه‌ها، از منوی Edit‌گزینه Transform سپس گزینه Flip Horizontal را انتخاب می‌كنیم تا عمل قرینه‌سازی افق انجام گیرد. در صورت صحیح انجام دادن مراحل باید تصویری مشابه تصویر زیر به وجود آمده باشد.

حال برای ادامه كار دو لایه موجود را با هم ادغام و به یك لایه تبدیل می‌كنیم. برای این كار از منوی Layer گزینه Merge Down را انتخاب می‌كنیم یا كلیدهای Ctrl+E را از صفحه كلید فشار می‌دهیم تا دو لایه با هم ادغام شود. البته در ظاهر هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و فقط با دقت به پانل لایه‌ها خواهیم دید دو لایه تبدیل به یك لایه شده است. حال مراحل انجام گرفته را یك بار دیگر تكرار و این بار در جهت عمودی آن را كپی و قرینه می‌كنیم.

ترفندهای فتوشاپ, ایجاد تصاویر جدید در فتوشاپ

پس با فشار دكمه‌های Ctrl+J از لایه موجود یك كپی تهیه می‌كنیم، سپس فرمان Canvas Size را از مسیر Image/Canvas size دوباره اجرا و این بار در جهت ارتفاع تصویر آن را دو برابر می‌كنیم. بنابراین مقدار height را برابر 200 درصد و مقدار width را صد‌درصد تنظیم می‌كنیم. باید دقت كنیم حتما واحد اندازه‌گیری بر مبنای درصد (Percent) بوده و قسمت Relative بدون تیك باشد. حال حالت گسترش تصویر را مطابق شكل در جهت پایین انتخاب و پنجره Canvas Size را تائید می‌كنیم تا بسته شود. در این مرحله خواهیم دید در قسمت پایین تصویر یك فضای خالی به ابعاد تصویر ایجاد شد. سپس با انتخاب ابزار جابه‌جایی یا فشار دكمه Ctrl لایه كپی‌شده از لایه اصلی را به سمت پایین جابه‌جا می‌كنیم. اینجا نیز برای حركت در مسیر مستقیم می‌توانیم هنگام جابه‌جایی دكمه Shift را از صفحه كلید فشار دهیم. در این مرحله لایه كپی شده را در جهت محور Y قرینه خواهیم كرد؛ پس از منوی Edit گزینه Transform سپس Flip Vertical را انتخاب می‌كنیم تا این عمل انجام گیرد. در این مرحله دوباره از تصویر ایجاد شده یك كپی تهیه می‌كنیم و این بار آن را به اندازه 90 درجه دوران می‌دهیم. پس همزمان با فشار دكمه Alt از صفحه كلید گزینه Merge Visible را از منوی Layer انتخاب می‌كنیم تا ادغام صفحه‌های موجود در یك لایه جدید انجام گیرد. برای این كار می‌توانیم دكمه‌های Alt+Ctrl+Shift+E را نیز همزمان فشار دهیم. برای دوران لایه 3 از منوی Edit گزینه Rotate 90CW را انتخاب می‌كنیم.

ترفندهای فتوشاپ, ایجاد تصاویر جدید در فتوشاپ

پس از چرخش تصویر برای ایجاد حالت قرینگی تصویر بخش‌های اضافی بالایی و پایینی آن را حذف می‌كنیم. برای حذف این بخش‌ها همزمان با فشار دكمه Ctrl روی تصویرك لایه سوم در پانل لایه‌ها كلیك می‌كنیم تا انتخاب شود. سپس از منوی Image گزینه Crop را انتخاب می‌كنیم تا عمل دوربری در حول انتخاب انجام گرفته اعمال شود. با تغییر حالت تركیب لایه فوقانی با لایه‌های زیرین می‌توانیم به تصاویر جالبی دست یابیم. در این تصویر در حالت Darken به بهترین نتیجه می‌رسیم؛ بنابراین در پانل لایه‌ها در قسمت حالت تركیبی لایه به جای گزینه Normal گزینه Darken را انتخاب می‌كنیم.

ترفندهای فتوشاپ, ایجاد تصاویر جدید در فتوشاپ

بعد از خارج كردن قسمت انتخاب شده از حالت انتخاب با زدن Ctrl+D دوباره كلیه لایه‌های موجود را در یك لایه جدید ادغام می‌كنیم. سپس همزمان دكمه‌های Alt+Ctrl+Shift+E را از صفحه كلید فشار می‌دهیم. تا لایه 4 در بالای همه لایه‌ها از تركیب لایه‌های زیرین به‌وجود آید. این لایه را به كمك فرمان Rotate در از مسیر Edit\Transform و تنظیم مقدار 45 درجه در نوار تنظیمات آن، آن را 45 درجه دوران داده و حالت تركیبی آن را به Lighten تغییر می‌دهیم تا به تصویر نهایی دست پیدا كنیم.

ترفندهای فتوشاپ, ایجاد تصاویر جدید در فتوشاپ

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
ایجاد خطوط مورب روی تصاویر در فتوشاپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایجاد عمق میدان در تصاویر معمولی (فتوشاپ)



ترفند فتوشاپ,فیلتر blur, لنزهای پرسپكتیو

 

 مجموعه گالری Blur
فیلتر Blur كه از مدت‌ها قبل جزو فیلترهای اصلی فتوشاپ به شمار می‌آمد، فیلتری است كه از آن برای محو كردن تصویر در حالت‌های مختلف استفاده می‌شود. در نسخه اخیر این فیلتر با معرفی مجموعه سه عضوی جدیدی به نام‌های Iris Field و Tilt Shift قدرتی فوق‌العاده برای ایجاد عمق میدان در تصاویر و عكس‌ها ایجاد كرده است.
در هنر عكاسی با فوكوس كردن روی یك سوژه خاص و تار كردن اطراف آن می‌توان به ایجاد عمق میدان اقدام كرد كه البته این كار علاوه بر نیاز به مهارت عكاس در استفاده از تكنیك‌های عكاسی، نیازمند زمان كافی جهت تنظیم دوربین برای ثبت تصویر مناسب است. هرچند در همه حال این زمان در اختیار عكاس قرار ندارد و برای ثبت لحظات باید در عرض چند ثانیه دوربین تنظیم شده و عكس گرفته شود. اینجاست كه باز فتوشاپ به میدان آمده و قدرت خود را برای ایجاد این جلوه و عمق میدان نشان می‌دهد.
برای اعمال عمق میدان در نسخه جدید با مجموعه Blur Gallery سه فیلتر به نام Iris Field وTilt Shift معرفی شد كه به صورت موضعی امكان اعمال چند حالت محو شدگی را روی تصویر فراهم می‌آورد.
توسط این فیلترها نتیجه روی پیكسل‌های تصویر اعمال شده و امكان بازگشت وجود نخواهد داشت. بنابر این بهتر است قبل از استفاده از این فیلترها با انتخاب بالاترین لایه در پانل لایه‌ها و فشار همزمان دكمه‌های Alt+Ctrl+Shift+E یك لایه جدید حاوی تمامی محتویات لایه‌های زیرین ایجاد و فیلترها را روی آن لایه تست كنید.

ترفند فتوشاپ,فیلتر blur, لنزهای پرسپكتیو

Filed Blur
ساده‌ترین فیلتر در بین این سه قابلیت جدید، Filed Blur است. وقتی این فیلتر روی تصویر اعمال می‌شود، آیكونی دایره‌ای شكل روی تصویر دیده می‌شود كه به كمك آن می‌توانیم علاوه براین كه محل اعمال محو شدگی را تغییر می‌دهیم (با كلیك روی مركز آن و درگ به محل دلخواه) می‌شود مقدار محوشدگی را تنظیم كنیم (با كلیك روی دایره كناری و درگ به سمت بالا یا پایین). نكته جالب در این فیلتر امكان اضافه كردن چند منبع محوشدگی و تغییر و تنظیم مقادیر آنها به صورت دلخواه است كه نتیجه آن اعمال محوشدگی‌های متفاوت و در برخی موارد از بین بردن اثر محو شدگی در قسمت خاصی از تصویر است.
در پنجره تنظیمات فیلتر در سمت راست نام هر سه فیلتر دیده می‌شود كه با كلیك روی تیك مقابل نام هر فیلتر، فعال یا غیرفعال می‌شود. برای تنظیم مقدار فیلتر از دكمه كشویی موجود در زیر نام فیلتر نیز می‌توانیم استفاده كنیم. با فشار دكمه M از صفحه كلید می‌شود مسیر اعمال منابع محوشدگی را به صورت تصویر سیاه و سفید درآورد كه در این حالت رنگ سفید به منزله اعمال محو به صورت كامل رنگ سیاه به منزله وضوح كامل (اعمال نشدن محوشدگی) و رنگ‌های خاكستری با توجه به غلظت تیرگی با سفیدی درصدهای متفاوتی از محو شدگی را اعمال می‌كند.

ترفند فتوشاپ,فیلتر blur, لنزهای پرسپكتیو

Iris Blur
دومین عضو این مجموعه امكان كنترل جامعی روی محدوده محو شده، اندازه، شدت و شكل آن فراهم می‌آورد. با فراخوانی آن علاوه بر نمایش آیكون دایره تنظیم مقدار و محل منبع محوشدگی دایره بزرگ‌تری در اطراف آن دیده می‌شود كه به كمك آن می‌توانیم شكل محدوده محوشدگی را بین حالت بیضی و مستطیل (با توجه به شكل تصویر) تغییر دهیم. به كمك چهار نقطه موجود در چهار ربع این دایره شكل محدوده و به كمك لوزی روی ضلع دایره می‌توانیم مقدار خم شدگی كناره‌های شكل و تبدیل به مستطیل شدن آن را تنظیم كنیم. به كمك دایره‌های كوچك زرد رنگ داخل محدوده نیز می‌توانیم لبه‌های اعمال محو شدگی را نرم‌تر یا تیزتر كنیم.

Tilt Shift
آخرین عضو این مجموعه، محوشدگی را به صورت شیب اعمال می‌كند. با استفاده از این فیلتر می‌توانیم حالت لنزهای پرسپكتیو (تصویر محو در بالا و پایین و وضوح كامل در وسط تصویر) را شبیه سازی كنیم. این فیلتر یك منبع محوشدگی همانند فیلتر‌های قبلی دارد كه امكان تنظیم مكان و مقدار فیلتر را فراهم می‌آورد. علاوه بر آن دو خط ممتد در وسط و دو خط چین در بالا و پایین تصویر ظاهر شده و به كمك آنها می‌توانیم محدوده شیب محوشدگی را تنظیم كنیم. به این صورت كه محدوده بین خطوط ممتد كاملا واضح و محدوده بین خط ممتد و خط چین نیمه محو و محدوده بالا یا پایین خط چین كاملا محو ظاهر می‌شود.

 

ترفند فتوشاپ,فیلتر blur, لنزهای پرسپكتیو

 

در سمت راست و پایین پنجره اعمال تنظیمات قسمتی قرار دارد كه به كمك آن می‌توانیم حالت Bokeh را در تصویرمان شبیه‌سازی كنیم. با این تكنیك عكاسی محدوده محو تصویر به نقاط محو نورانی تبدیل و جلوه بسیار زیبایی ایجاد می‌شود.
همزمان با استفاده از هر سه نوع فیلتر، با فشار دكمه H از صفحه كلید می‌توانیم به صورت موقت علائم فیلترها را از روی تصویر ناپدید و نتیجه نهایی اعمال فیلتر روی تصویر را مشاهده كنیم. همان طور كه قبلا نیز گفته شد، با فشار دكمه M نیز محدوده‌های اعمال فیلتر نمایش داده می‌شود.
در صورتی كه می‌خواستیم بدون استفاده از این ویژگی‌های جدید، در تصاویر عمق میدان ایجاد كنیم باید راه طولانی‌تری را طی می‌كردیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. به این منظور باید ابتدا لایه عكس خود را به حالت Smart Filter (از قسمت Filter\Convert to Smart filter) تبدیل كرده سپس فیلتر Gaussian Blur را به آن اعمال كنیم. در این حالت، فیلتر اعمال شده به صورت ماسك روی لایه مورد نظر عمل كرده و با اصول ماسك لایه‌ها (استفاده از قلم مو ـ پاك كن به جای ابزار‌های انتخاب) می‌توانیم به ویرایش محدوده اعمال شده فیلتر مورد نظر بپردازیم و فیلتر را فقط در محدوده دلخواه تصویر خود اعمال كنیم. توجه داشته باشید در حالت تنظیم دستی، این عمل بسیار مشكل است.

منبع:jamejamonline.ir