دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

اگر در معرض دود سیگار هستید 20 درصد بیشتر دچار فراموشی می‌شوید



پژوهش‌ها نشان داد:

اگر در معرض دود سیگار هستید 20 درصد بیشتر دچار فراموشی می‌شوید

مطالعات نشان می‌دهد که افراد غیرسیگاری که به‌طور مرتب در معرض دود سیگار هستند نزدیک به 20 درصد در آزمون دچار فراموشی می‌شوند.

بر اساس مطالعات جدید در بریتانیا محققان دریافته‌اند که قرار گرفتن به‌طور منظم در معرض دود سیگار، دارای اثر منفی بر روی عملکرد مغز است و افرادی که با فرد سیگاری زندگی می‌کنند یا زمان زیادی را با آنها می‌گذرانند در حال صدمه زدن به حافظه خود هستند.

دکتر تام هفرنان، محقق پژوهشی در دانشگاه نرتمبریا(Northumbria) اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های اخیر که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است، قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند عواقب جدی بر سلامت افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و در معرض دود سیگار دیگران بوده‌اند، داشته باشد.

این مطالعه نشان داد: غیرسیگاری‌هایی که در معرض دود هستند در حدود 20 درصد بیشتر در آزمون‌های حافظه نسبت به گروه غیرسیگاری دیگر دچار فراموشی می‌شوند.

محققان دریافتند افراد سیگاری در آزمون‌های حافظه انجام شده بدترین نمره را دارند و در حدود 30 درصد بیشتر از کسانی که در معرض دود هستند دچار فراموشی می‌شوند.

این مطالعه به تازگی در مجله Addiction منتشر شده است./ایسنا


ویدیو مرتبط :
چقدر در معرض آلودگی هوا هستید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند درصد ایرانی ها سیگار دود می کنند؟


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: بیش از ۱۲ درصد مردم ایران مصرف کننده مواد دخانی اعم از سیگار و قلیان هستند.

خبرگزاری مهر: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: بیش از ۱۲ درصد مردم ایران مصرف کننده مواد دخانی اعم از سیگار و قلیان هستند.

دکتر خسرو صادق نیت در ارتباط تلفنی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، یکی از مهمترین علل رشد مصرف سیگار در کشورمان را عرضه و دسترسی آسان به مواد دخانی عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می دهد بیش از ۱۲ درصد از جمعیت کشور سیگار و قلیان مصرف می کنند که البته این آمار مربوط به سال ۱۳۹۰ است.

وی همچنین نسبت به افزایش رو به رشد مصرف قلیان در میان جوانان و نوجوانان کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: مصرف قلیان در میان دختران و خانواده ها هم در مقایسه با چند سال پیش بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات، قیمت پایین دخانیات را از دیگر علل افزایش مصرف آن در کشور برشمرد و گفت: قیمت سیگارهای تولیدی یک شرکت کره ای در داخل کشورش ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است اما محصولات همین شرکت در ایران بین ۲ تا ۴ هزار تومان است.

وی ادامه داد: قاچاق دخانیات به علت قیمت پایین محصولات دخانی در کشورمان نیست بلکه ۷۶ کشور دنیا با افزایش مالیات توانستند هم قاچاق و هم مصرف این محصولات را کاهش دادند.

صادق نیت در واکنش به موضوع پشت پرده قاچاق سیگار افزود: قاچاق سیگار نیاز به هماهنگی جدی دارد و اینکه توزیع و قاچاق سیگار در کشور ما منظم و زیاد است نشان از آن دارد که شبکه قدرتمندی پشت آن وجود دارد و برای برخورد با آن هم باید از نیروی قدرتمند استفاده کرد.