اولین گام دانشمندان برای معکوس کردن کوتولگی در انسان

معکوس کردن کوتولگی در انسان ,شایع ترین علت کوتولگی

اولین گام دانشمندان برای معکوس کردن کوتولگی در انسان

دانشمندان نخستین گام را برای معکوس‌کردن اثرات کوتولگی برداشتند و معتقدند درمان جدید می‌تواند در سه سال آینده بر روی انسان‌ها اعمال شود.

محققان فرانسوی بر این باورند که اثرات کوتولگی می‌تواند با تزریق نوعی پروتئین درمان شود.

کوتولگی از بالغ بر 200 شرایط مجزای پزشکی ناشی شود و شامل پیچیدگی‌های دردناکی است.

محققان با تزریق‌ نوعی مولکول پروتئینی به موش‌های مبتلا به کوتولگی به مدت سه ماه به این موفقیت علمی دست یافتند و این موضوع امکان رشد کامل را به موش‌های تحت‌ آزمایش داد.

دکتر الوری گاز، محقق مرکز تحقیقات مولکولی مدیترانه در نایس، مدعی است گرچه گام‌های بیشتری تا انجام این درمان بر روی انسان‌ها مانده، اما تاکنون نشانه‌هایی دال برعدم کارکرد این رویکرد بر روی انسان‌ها مشاهده نشده است.

دانشمندان در این مطالعه پروتئینی را بالغ بر سه هفته و هفته‌ای دو بار، به تعدادی از موش‌ها تزریق کردند.

این موش‌ها مبتلا به جهش ژنتیکی achondroplasia بودند که موجب بروز موارد عمده‌ای از کوتولگی در انسان می‌شود.

به گفته گاز، چون سه هفته تقریبا معادل 15 سال انسانی برای موش‌ها است، درمانی مشابه می‌تواند بر روی کودکان مبتلا به achondroplasia بدون تزریقات روزانه عمل کند.

با این حال، گفته می‌شود این درمان برای افرادی که سن بلوغ را رد کرده‌اند، کارگر نخواهد بود.

محققان آزمایشات بیشتری را باید بر روی موش‌ها انجام دهند تا امکان به تعویق‌افتادن این درمان یا این که باید بلافاصله پس از تولد صورت گیرد، مشخص شود. تمامی این موضوعات پیش از اعمال درمان به پستانداران بزرگ‌تر باید معلوم شود.

گفته می‌شود، تا اعمال این درمان بر روی انسان سه تا پنج سال دیگر زمان باقی است.

دکتر گاز همچنین معتقد است تزریق مولکول مزبور شرایط مرتبط با کوتولگی را تسکین می‌بخشد؛ این شرایط شامل درد کمر و گردن، مشکلات تنفسی و ضعف عضله است.

کوتولگی هشت تا 10 هزار نفر در فرانسه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

جزئیات این مطالعه در Science Translational Medicine منتشر شده است./ایسنا

اولین گام های انسان بر سطح ماه

اولین پیوند نای مصنوعی انسان در ایران

اولین پیوند نای زیست مصنوعی به روش تك مرحله‌ای در انسان برای اولین بار در دنیا با تزریق سلول ماتریكس به یك زن ۲۹ ساله در ایران انجام شد.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در یك نشست خبری در جمع خبرنگاران این خبر را اعلام كرد و افزود: این عمل جراحی منحصر به فرد برای اولین بار در جهان روی یك زن ۲۹ ساله كه در تصادف رانندگی نای خود را از دست داده بود در بیمارستان مسیح دانشوری وابسته به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی انجام شده است.... /  جام‌جم آنلاین