دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

اولین دفاتر اداری سه بعدی دنیا در دبی+ عکس



 هرچند خانه‌های مفهومی ساخته شده توسط پرینترهای سه بعدی بزرگ، جزیی از آینده هستند؛ اما آنچه در دبی به صورت واقعی ساخته خواهد شد عملی کردن یک رؤیا است.

به گزارش خبرآنلاین چاپ مسکن کم هزینه با استفاده از چاپگرهای غول پیکر ایده جالبی است که دبی بدنبال تحقق آن است و قرار است کار را با چاپگر 6 متری که بتواند ساختمانی 180 متر مربعی را با مبلمان داخل بسازد؛ آغاز کند.

 

اخبار,اخبارعلمی,دفاتر سه  بعدی

 

اخبار,اخبارعلمی,دفاتر سه  بعدی

 

اخبار,اخبارعلمی,دفاتر سه  بعدی


اخیراً این پروژه توسط کمیته ابداعات دبی به طور مبسوط شرح داده شد و طبق آنچه در تصویر می‌بینید قرار است دفتر اداری سه بعدی برای اولین بار در دنیا (چه سازه اصلی و چه مبلمان داخلی) ساخته شود. فیبر پلاستیک تقویت شده، فیبر گچ شیشه ای و بتن ویژه موادی است که داخل چاپگر برای ساخت و ساز سه بعدی از آن استفاده خواهد شد.

مهم‌ترین ویژگی این پروژه اجرای آن در عرض چند هفته و هزینه ساخت است که تا 80 درصد نسبت به ساختمان‌های مشابه می‌توان در آن صرفه جویی کرد.همچنین تا 60 درصد نیز می‌توان از تولید زباله صنعتی حین ساخت، جلوگیری کرد.

دبی بدین‌وسیله می‌خواهد هاب ساختمان‌های سه‌بعدی در منطقه و دنیا شود.

 اخبار علمی  -  خبر  آنلاین   


ویدیو مرتبط :
اولین خودروی چاپ سه بعدی دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزمایش دید سه بعدی حشرات با کوچکترین عینک سه بعدی دنیا(+عکس)



 اخبار علمی - آزمایش دید سه بعدی حشرات با کوچکترین عینک سه بعدی دنیا

دانشمندان به منظور مطالعه دید سه بعدی، کوچک ترین عینک سه بعدی جهان را بر چشمان یک شترگزنک قرار دادند تا ساز و کار دید سه بعدی این حشره را شناسایی کنند.

اخبار,اخبار علمی,کوچکترین عینک سه بعدی دنیا

 

به گزارش مهر، پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل انگلیس همانطور که انسان در سینما با عینک سه بعدی به تماشای فیلم می نشیند، این شترگزنک "عینکی" نیز جلوی یک مانیتور قرار داده شد تا تصاویری را که رایانه تولید کرده تماشا کند.

هدف از این تحقیق یک میلیون پوندی در موسسه علوم اعصاب دانشگاه نیوکاسل شناسایی ساز و کار دید سه بعدی شترگزنک بوده و دریابد آیا چنین سازوکاری در انسان یا دیگر مهره‌داران وجود دارد یا فقط منحصر به این حشره است.

دکتر "جنی رید" سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: شترگزنک ها  مغز کوچکی دارند، اما شکارچیانی با دید بسیار پیشرفته هستند که می توانند با مهارتی ترسناک شکار خود را به دام بیندازند."

دانشمندان احتمال می‌دهند بینایی این حشره به دید مهره‌داران شباهت داشته باشد. در مهره‌داران مغز از روی تفاوت تصویر شی در دو چشم، موقعیت و جای آن را تعیین می‌کند، اما احتمالا در شترگزنک قدرت پردازش سه بعدی مغز تکامل بیشتری یافته است.

روش کار در تحقیق دانشگاه نیوکاسل به این صورت است که عینک سه بعدی پنج میلی متری را با موم عسل به چشمان آخوندک ‌چسبانده و به او تصاویر رایانه ای نشان می دهند.

دکتر ویوک نیت‌یاناندا، یکی دیگر از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: "هدف ما این است که با ایجاد خطای دید، شترگزنک را گمراه کنیم، همانطور که فیلم سه‌بعدی مغز ما را فریب می‌دهد."

دانشمندان می خواهند بفهمند آیا این حشره مثل انسان و میمون اشیا متحرک را در عمق میدان می‌بیند یا خیر.

اگر شترگزنک در دیدن اشیا متحرک با عینک سه بعدی به اشتباه بیفتد، به تصور اینکه شی به او نزدیک می‌شود به آن حمله خواهد کرد. اما اگر این حشره مانند انسان تصاویر سه بعدی را پردازش نکند در آن صورت به گفته دکتر نیت‌یاناندا، "هر نوع احتمالی" مطرح می‌شود و برای برنامه نویسی برای دید سه بعدی روبات‌ها باید الگوریتم‌های ساده‌تری طراحی کرد.

اگر شترگزنک نیز مانند انسان اشیا متحرک را ببیند، از نتایج مطالعه این توانایی در این حشره می توان در فناوری های آینده استفاده کرد.

در واقع این تحقیق، مدل پیشرفته آزمایشی است که ساموئل راسل در سال ۱۹۸۳ انجام و نشان داد شترگزنک دید سه بعدی دارد. او با قرار دادن منشور در مقابل این حشره، در آنها خطای دید ایجاد کرد و شترگزنک ‌ها به هدف خیالی حمله کردند.

دانشمندان قصد دارند با رفتارشناسی مشاهده‌ای و بررسی‌های الکتروفیزیولوژیک، الگوریتم‌های عصبی جدیدی را برای دید سه بعدی طراحی کنند.

برای ساخت چشم روباتی و دید رایانه ای، تشخیص سه بعدی و عمق میدان، اهمیت اساسی دارد و شناخت بیشتر مکانیسم بینایی شترگزنک می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

این حشره به نامهای فال‌بین و قاطرکُش نیز معروف است چون از آب دهان این حشره قاطر مسموم می‌شود. شترگزنک حشره‌ای است سبزفام، ملخ‌وش، باریک و کشیده با پاهای دراز، سر بزرگ و دو جفت بال.

اخبار علمی - مهر