دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

انقلاب این روزهای چاپگرهای سه بعدی


این روزها استفاده از چاپگرهای سه بعدی در پزشکی و دامپزشکی هر روز بیشتر از گذشته می‌شود.

وب سایت خبر آنلاین: این روزها استفاده از چاپگرهای سه بعدی در پزشکی و دامپزشکی هر روز بیشتر از گذشته می‌شود. دویچه وله به بررسی برخی از استفاده‌ها از این فناوری پرداخته است.

عملیات موفقیت آمیز منقارسازی

مسئولان باغ وحش ' آوه' در سن خوزه کاستاریکا پس از یک سال کوشش سرانجام موفق شدند منقار جدیدی برای توکای زیبای 'گراسیا' بسازند. این منقار را یک چاپگر سه بعدی ساخته و به طور دقیق با اندازه های داده شده برای ساخت منقار این پرنده مطابقت دارد. توکان ها منقارهایی بسیار بزرگ دارند که حدود دو سوم طول بدنشان است.

چندین جوان در سال 2012 این توکان را به شدت اذیت و آزار کرده، منقار او را شکستند. دامپزشکان برای ترمیم منقار این حیوان ابتدا جمجمه توکان گراسیا را در یک توموگراف کامپیوتری اسکن کردند و پس از آن مدلی کاملا مطابق با اندازه این منقار از یک چاپگر سه بعدی به دست آوردند.

انقلاب این روزهای چاپگرهای سه بعدی/ از ساخت منقار تا جایگزین بخشی از جمجمه

 دست جدید با کمک چاپگرهای سه بعدی

ماکسنس، کودک 6 ساله فرانسوی که بدون دست راست به دنیا آمده است، هم اکنون دستی مصنوعی دارد که محصول چاپگرهای سه بعدی است. هزینه تهیه دست مصنوعی جدید او که رنگی نارنجی، زرد و آبی دارد، کمتر از 50 یورو است.

انقلاب این روزهای چاپگرهای سه بعدی/ از ساخت منقار تا جایگزین بخشی از جمجمه

 صندلی چرخ دار برای لوییزا

فرآورده های چاپگرهای سه بعدی در فناوری پزشکی هم جای خود را باز کرده اند و حتی حیوانات نیز می توانند از این فرآورده ها بهره ببرند. لوییزا سگی است که در ایتالیا در پی یک تصادف دو پای جلوی خود را از دست داد. خانواده ای که لوییزا نزد آنها زندگی می کند، با استفاده از فناوری چاپگرهای سه بعدی، یک صندلی چرخ دار مخصوص برای این سگ ساخته اند. طرح و اجرای قفسه سینه مصنوعی برای لوییزا نیز توسط این خانواده با استفاده از چاپگرهای سه بعدی اجرا شد.

انقلاب این روزهای چاپگرهای سه بعدی/ از ساخت منقار تا جایگزین بخشی از جمجمه

جایگزین بخش هایی از جمجمه

هنگام جایگزینی بخش هایی از جمجمه نیز می توان از چاپگرهای سه بعدی استفاده کرد. جنس جمجمه های مصنوعی می تواند از پلاستیک یا تیتانیوم باشد. ساخت این جمجمه های مصنوعی برمبنای توموگراف کامپیوتری خواهد بود که پزشکان از مغز بیمار تهیه می کنند. در چنین شرایطی جمجمه با فناوری چاپگرهای سه بعدی با دقت یک دهم میلیمتر به دست می آید.

جایگزین های تخصصی در جمجمه را نیز می توان با فناوری چاپگرهای سه بعدی ساخت. در مرکز تحقیقاتی 'سزار' برای ایجاد جایگزین جمجمه از ماده ای استفاده می شود که با رشد استخوان طبیعی جمجمه به تدریج از بین می رود.

انقلاب این روزهای چاپگرهای سه بعدی/ از ساخت منقار تا جایگزین بخشی از جمجمه

 استفاده در دندانپزشکی

چاپگرهای سه بعدی مدت ها است در علم دندانپزشکی رواج دارند. دیگر دوران سخت اندازه گیری و قالب گیری دندان های بیمار به پایان رسیده است. امروزه دندان های فرد از راه عکسبرداری های رایانه ای سه بعدی به آزمایشگاه های سازنده ارسال می شوند و چند روز بعد دندان های مصنوعی تولید شده آماده بهره برداری هستند.

 تشخیص سرطان استخوان

در دانشگاه دویسبورگ آلمان با استفاده از چاپگرهای سه بعدی نمونه هایی از استخوان هایی که بر اثر سرطان آسیب دیده اند، تهیه شده است. این نمونه ها می توانند از طرفی در آموزش پزشکی در ارتباط با این نوع سرطان به خوبی به کارآیند و همچنین پزشکان را برای عمل های جراحی بعدی آماده کنند.

انقلاب این روزهای چاپگرهای سه بعدی/ از ساخت منقار تا جایگزین بخشی از جمجمه

 مشکل بافت های نرم

برای پزشکان هنوز دشوار است که از فناوری چاپگرهای سه بعدی برای بافت های نرمی چون قلب استفاده کنند. البته این امر امکان پذیر است که تصویری سه بعدی از قلب به دست آورند و آن را به طور دقیق در چاپگرهای سه بعدی تهیه کنند، اما این امر تنها در مرحله تحقیق و آموزش به درد پزشکان می خورد.

بازسازی سلول های انسانی

از سال 2005 میلادی در انستیتوی 'اینسرم' در شهر بوردوی فرانسه تحقیقاتی بر ساختار سلول های چاپی انجام می شود. چاپگرهای سه بعدی این انستیتو تاکنون توانسته اند سلول های انسانی را بازسازی کنند. با استفاده از این فناوری دیگر احتیاجی به استفاده از حیوانات در آزمایشگاه ها نیست.

 تهیه سلول بدن بیماران

گام بعدی محققان انستیتوی 'اینسرم' در شهر بوردوی فرانسه تحقیق بر ساختار سلول های مشخص افراد است. در صورت موفقیت این طرح، می توان سلول های یک بیمار را با ساختار مشخص آن تکثیر کرد و سلول هایی به بیمار داد که از جنس سلول های خودش هستند و بدن بیمار آنها را دفع نمی کند. محققان در مرحله بعدی در نظر دارند ارگان های مختلف بدن یا بخشی از آنها را با استفاده از فناوری چاپگرهای سه بعدی بازسازی کنند.


ویدیو مرتبط :
معرفی کامل پرینتر سه بعدی (چاپگرهای سه بعدی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چاپگرهای سه‌بعدی اچ.پی به بازار عرضه شد



 

 

چاپگرهای سه‌بعدی اچ.پی به بازار عرضه شد

 

 

بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات رایانه‌ای جهان، عرضه چاپگرهای سه‌بعدی خود را در بازار آغاز کرد. این چاپگر ۱۷هزار دلاری می‌تواند طراحی CAD را با استفاده از پلاستیک مذاب به نمونه یکپارچه سه‌بعدی تبدیل کند.

 


در ماه ژانویه / دی گذشته، شرکت اچ‌.پی اعلام کرد که قرار است چاپگری سه بعدی به بازار ارائه دهد و زمان و مکان آن را متعاقبا اعلام خواهد کرد.

 


اکنون، استراتاسیس، شرکتی که در حال تولید این وسیله برای اچ‌پی است، اعلام کرد که نخستین دستگاه‌های سه بعدی دیزاین‌جت با مارک اچ‌پی را روانه بازار کرده و این وسیله در ماه می/ اردیبهشت تنها در اروپا در دسترس عموم خواهد بود.

 


دیزاین‌جت سه‌بعدی در فناوری مدل‌سازی استراتاسیس، طراحی‌های سه‌بعدی آتوکد را به نمونه‌های واقعی ملموس تبدیل می‌کند.

 


در این شیوه با استفاده از لایه‌های بسیار نازک پلاستیک ای.بی.اس مذاب که بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند، جسم سه‌بعدی یکپارچه‌ای تولید می‌شود.

 


طرح سه‌بعدی بر روی پلاستیک‌هایی با رنگ عاج فیل چاپ می‌شوند و چاپگر سه‌بعدی دیزاین‌جت می‌تواند هر بخش را به یک رنگ درآورد. تنوع رنگ این ابزار نیز هشت رنگ است.

 


با توجه به کاربرد این وسیله در تجارت‌های کوچک و بزرگ و موسسات آموزشی، این محصول برای افرادی که قصد دارند نمونه واقعی محصول خود را بلافاصله پس از طراحی در دست داشته باشند، مناسب است. این تسهیلات باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان و مکان می‌شود، اما با هزینه‌ای بسیار سنگین از راه خواهد رسید.

 


پیش‌بینی شده بود که هزینه این چاپگر که نمونه آن توسط استراتاسیس تولید شده، حدود ۱۵ هزار دلار باشد. اما اچ‌پی اعلام کرد که قیمت این چاپگر سه‌بعدی دیزاین‌جت کمتر از ۱۳ هزار یورو یا زیر ۱۷ هزرا دلار خواهد بود.

 


بنابراین به نظر می‌رسد ورود به جمع دارندگان این چاپگر برای بیشتر مردم، حداقل در آغاز غیرممکن خواهد بود.

 


اما گذشته از این‌ها به نظر می‌رسد این چاپگر اچ‌پی مزیتی دارد که دیگر سیستم‌های تجاری موجود ندارند و آن، سهولت استفاده است.

 


یک دیزاین‌جت در گوشه دفتر کار، به معماران، مهندسین، تولیدکنندگان و طراحان این امکان را می‌دهد که بدون ترک میزهایشان، کارشان را در مدلی پلاستیکی تکمیل کرده و در دستان مافوق یا مشتریان خود قرار دهند.

 


این چاپگر تصاویری با جزئیات گوناگون را با دقت مناسبی تولید می‌کند. این روند می‌تواند صرفه‌جویی زیادی در زمان و هزینه‌ها به همراه داشته باشد، بخصوص اگر طراحان کار خود را در مرتبه نخست، درست انجام ندهند.

 


هرچند ۱۷هزار دلار مبلغ هنگفتی است، اما دیزاین‌جت سه‌بعدی با توجه به اندازه و قابلیت‌ها، در میان اقتصادی‌ترین سیستم‌های نمونه‌سازی سریع جای گرفته است.

 


چیزی که باعث می‌شود دیزاین‌جت گامی بزرگ در مسیر چاپ سه‌بعدی باشد، کیفیت نمونه‌های تولیدی است که مسلما در هفته‌های آینده با ورود این محصول به بازارهای انگلیس، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان اخبار بیشتری در مورد آن‌ها به گوش خواهد رسید.

 


اما برای افرادی که به این بازارها دسترسی ندارند جای نگرانی نیست، این وسیله به‌زودی در سراسر جهان به بازار عرضه خواهد شد.... /  خبر آنلاین