دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

انتشار با کیفیت‌ترین عکس‌ها از لکه مرموز یک سیاره کوتوله



دانشمندان ماموریت داون ناسا از عکس های تازه ای که این فضاپیما از پایین ترین مدارش به دور سرس گرفته را منتشر کرده‌اند، در میان این عکس‌ها از جمله تصاویری از دهانه اوکاتور که خیلی‌ها برای دیدنشان روزشماری می کرده‌اند دیده می‌شود.

دهانه اوکاتور به پهنای ۹۲ کیلومتر و ژرفای ۴ کیلومتر، درخشان ترین بخش سطح سرس(سیاره  کوتوله ای که فضاپیمای داون از اوایل ۲۰۱۵ مهمان مداری‌اش بوده است) را در خود جای داده است. تازه ترین عکس ها که از فراز ۳۸۵ کیلومتری بالای سطح سرس گرفته شده، گنبدی را در یک گودال با دیواره هموار در مرکزِ درخشان این دهانه نشان می دهد. چندین ساختار و شکاف خطی، بالا و کناره های این گنبد را خط خطی کرده اند. شکاف های آشکاری هم این گنبد را در بر گرفته اند که تا درون مناطق روشن و کوچک تر درون دهانه پیش رفته اند.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,ناسا

 

رالف یومان، دانشمند سیاره ای و از بازرسان داون در مرکز هوافضای آلمان (DLR) در برلین می گوید: «پارسال، پیش از آن که داون مشاهدات فشرده اش از سرس را آغاز کند، دهانه ی اوکاتور مانند یک ناحیه ی روشن بزرگ دیده می شد. اکنون، با تازه ترین نماهای نزدیک می توانیم ساختارهای پیچیده را ببینیم که رازهای تازه ای را برای کاوش به ما نشان می دهند. هندسه  پیچیده  درون این دهانه  نشانگر فعالیت های زمین‌شناختی در گذشته ی نزدیک است، ولی ما برای آزمودن پنداشت هایمان درباره این سازندها نیاز به کامل شدن نقشه برداری دقیق زمین‌شناختی از این دهانه داریم.»

 

اخبار علمی - خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
لکه های سفید و مرموز بر سطح سرس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معمای لکه سفید سیاره کوتوله حل شد


به احتمال فراوان لکه های سفیدرنگ مرموز سیاره کوتوله Ceres که مدتها مایه حیرت دانشمندان بوده چیزی نیست جز نمک.

خبرگزاری مهر: به احتمال فراوان لکه های سفیدرنگ مرموز سیاره کوتوله Ceres که مدتها مایه حیرت دانشمندان بوده چیزی نیست جز نمک.

تازه ترین مطالعات صورت گفته توسط کاوشگر Dawn آژانس فضانوردی آمریکا حکایت از آن دارد که لکه های سفید رنگ موجود در سیاره کوتوله Ceres که از مدتها پیش دانشمندان را در فکر فرو برده بود در واقع تجمعی از ساختارهای نمکی است.

مشاهدات این کاوشگر که از ماه مارس مشغول گردش به دور Ceres بوده نشان می دهد لکه های سفید رنگ این سیاره کوتوله به احتمال فراوان متشکل از سولفات منیزیوم هیدراته (آبدار) است.

معمای لکه سفید سیاره کوتوله حل شد

اینجا و بر روی زمین این نوع نمک که با نام نمک Epsom فروخته می شود برای تسکین درد پاها و ورم مفاصل استفاده می شود و حالا نمونه مشابه همین نمک در سیاره کوتوله Ceres یافت شده است.

دانشمندانی که در پروژه کاوشگر Dawn ناسا حضور دارند دل به یافته هایی بسته اند که توسط دوربین FC این کاوشگر تهیه و راهی زمین می شود. این دوبین قابلیت پوشش دهی طول موجهای نور مرئی تا مادون قرمز را دارد. بدین ترتیب اطلاعاتی که از این تصاویر به دست می آید می تواند راهگشای دانشمندان در دستیابی به درک درستی از ساختارهای تشکیل دهنده سطح سیاره Ceres خواهند بود.

در مطالعه اخیر که توسط دانشمندان مرکز تحقیقات منظومه شمسی انستیتو ماکس پلانک آلمان صورت گرفته، ۱۳۰ لکه سفید رنگ موجود در سطح این سیاره کوتوله مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

Ceres که حدود ۹۵۰ کیلومتر پهنا دارد بزرگترین جرم فضایی موجود در کمربند سیارکی میان مشتری و مریخ محسوب می شود.