دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

امیدی تازه برای جبران ناتوانی و ضعف حافظه



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

امیدی تازه برای جبران ناتوانی و ضعف حافظه

متخصصان مغز و اعصاب در یک آزمایش جدید ترکیبی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند علائم ضعف حافظه را در مبتلایان به آلزایمر کاهش داده و مشکلات حافظه‌ای را در این بیماران جبران کند.

به گزارش سرویس «سلامت» ایسنا، متخصصان انستیتو ملی سلامت در آمریکا به تازگی دریافته‌اند که وقتی مولکولی موسوم به TFP5‌ به بدن موشهای آزمایشگاهی مبتلا به آلزایمر تزریق می‌شود، علائم بیماری در حیوان کاهش می‌یابد و توان حافظه‌ای او تا حدی باز می‌گردد، البته بدون اینکه ترکیب فوق عوارض سمی برای بدن داشته باشد.

دکتر هریش سی. پانت متخصص ارشد در این مطالعه خاطرنشان ساخت: ما امیدواریم که مطالعات بالینی روی بیمارانی که ترکیب جدید را مصرف می‌کنند در آینده به کشف روش‌های نوین درمان اختلالات حافظه‌ای در مبتلایان به آلزایمر منجر شود.

به گزارش روزنامه یو اس ای تودی، اگر این مولکول در آزمایشات بعدی تایید شود می‌توانیم بگوییم که ترکیب TFP5 ماده‌ای موثر برای جبران ناتوانی حافظه در بیماری آلزایمر است. این متخصصان هم چنین در نظر دارند در مطالعات آتی به بررسی عوارض جانبی احتمالی این ترکیب روی انسانها بپردازند.

شرح این آزمایشات در مجله FASEB ارائه شده است./ایسنا


ویدیو مرتبط :
آیت الله تبریزیان علل ضعف حافظه ا زدیدگاه طب اسلامی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضعف حافظه در انتظار كسانی كه خروپف می‌كنند



ضعف حافظه در انتظار كسانی كه خروپف می‌كنند

به گفته یك متخصص گوش، حلق و بینی، كسانی كه در خواب خروپف می‌كنند به علت كاهش اكسیژن‌رسانی به مغز، دچار ضعف حافظه می‌شوند.

دكتر ابراهیم آذری زنجانی در گفت‌وگو باایسنا، در این رابطه افزود: هنگام خروپف‌های شدید فرد دچار تنگی نفس می‌شود كه در نتیجه آن اكسیژن كاهش یافته و دی‌اكسید كربن خون افزایش می‌یابد و باعث ایجاد مشكل در مغز و ضعف حافظه می‌شود.

به گفته وی، كسانی كه در اثر خروپف شدید دچار قطع و تنگی نفس می‌شوند. پس از بیداری، خسته، خواب‌آلود و كسل می‌شوند كه باعث می‌شوند روز بدی را آغاز كنند.

این فوق تخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینكه نوع بالش و شكل آن در ایجاد خروپف نقش چندانی ندارد، افزود: هر نوع مشكلی كه در بینی به وجود بیاید باعث ایجاد خروپف می‌شود كه از بین آنها می‌توان به انحراف و پلیپ بینی، شكستگی‌های داخل بینی به گونه‌ای كه كاملا كج شده باشد، تومورهای داخل بینی و بستگی پره‌های آن از عوامل به وجود آورنده خروپف اشاره كرد.

وی افزود: هم‌چنین كسانی كه گردن‌های كوتاه دارند و چاق‌تر از دیگران هستند، نیز دچار خروپف می‌شوند كه با كاهش وزن خود تا حد زیادی بهبود می‌یابند.

وی تصریح كرد: با افزایش سن كه در اثر آن عضلات حلق و زبان كوچك و شل می‌شوند نیز خروپف‌ها شدت می‌گیرد و حتی ممكن است كسی در جوانی مشكلی نداشته باشد اما در پیری به آن دچار شود.

دكتر آذری با بیان اینكه خروپف بر اثر لرزش زبان كوچك و لبه كام نرم به وجود می‌آید، افزود: زمانی كه مسیر تنفس تنگ باشد و با لرزش زبان كوچك، فرد خرخر می‌كند كه اگر قاعده زبان بزرگی هم داشته باشد این مشكل تشدید می‌شود.

وی تاكید كرد: زبان فرد در هنگامی كه طاق باز می‌خوابد به علت جاذبه زمین پایین می‌آید و به عقب حلق می‌چسبد؛ در نتیجه راه بینی مسدود شده و نفس كشیدن برای فرد مشكل می‌شود كه با خوابیدن به پهلو برطرف خواهد شد.

وی در خصوص نحوه درمان خروپف گفت: درمان خروپف باید بر اساس علت آن صورت بگیرد مثلا كسی كه دچار انحراف و پلیپ بینی باشد باید آن را جراحی كند و اگر دارای گردن كوتاه و چاق بود با كاهش وزن خود از چربی‌های دور گردن كه در ایجاد خروپف موثر است، بكاهد.

دكتر آذری با بیان اینكه خروپف درمان دارویی چندانی ندارد، افزود: اكنون وسایلی ساخته شده كه در حلق گذاشته می‌شود و با كشیدن زبان به بیرون خرخر را كاهش می‌دهد.

وی افزود: همچنین یكی از راه‌های درمان خروپف، كوچك كردن زبان كوچك و لبه‌های كام نرم است كه هم می‌توان با استفاده از دستگاه رادیوفركوئنسی این كار را انجام داد كه باعث سفتی و كوتاهی زبان كوچك و بالا كشیده شدن كام نرم می‌شود و هم با استفاده از عمل جراحی، می‌توان كل زبان كوچك و چند میلی‌متر از لبه‌های كام نرم را برداشت.

وی در پایان تاكید كرد: كسانی كه دچار خروپف‌های شدید همراه با تنگی نفس هستند، حتما باید به پزشك مراجعه كنند./ایسنا