دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

امکان حرکت صندلی چرخدار با قدرت ذهن/ ناوبری با یک مغز رباتیک



امکان حرکت صندلی چرخدار با قدرت ذهن/ ناوبری با یک مغز رباتیک

رئیس دانشکده مهندسی و فناوری اطلاعات دانشگاه فناوری سیدنی یک صندلی چرخدار ساخته که با قدرت مغز کنترل می شود و می تواند ناوبری خود را با یک مغز رباتیک در میان یک محوطه پرازدحام برعهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرفسور هانگ نگوین رئیس دانشکده مهندسی و فناوری اطلاعات دانشگاه فناوری سیدنی در رابطه با این دستگاه اظهار داشت: فناوری می تواند مرزهای جدیدی از فناورهایی که با قدرت فکر کنترل می شوند را به روی ما باز کنند.

این امکان وجود دارد که سیستمهای سرگرمی خانگی و اتومبیلها در آینده با قدرت فکر کنترل شوند.

دانشگاه فناوری سیدنی, اخبار, اخبار علمی, اخبار علمی آموزشی

پرفسور نگوین افزود: ما با صندلی چرخدار آغاز کردیم چرا که درحال حاضر نیاز نسبت به این وسیله به شدت احساس می شود.

جردن پسر 27 ساله پرفسور نگوین پس از یک آسیب در اثر رانندگی در سال 2005 تقریبا فلج شده است.

جردن که تحقیقات صندلی چرخداری که توسط قدرت فکر حرکت می کند را به عنوان تز دکترای خود انجام داده است، گفت: بسیار خوش شانس بودم که در این تصادف از ناحیه گردن دچار آسیب نشدم، چرا که فناوریهای معدودی وجود دارد که اگر از ناحیه گردن به پایین فلج نشده باشید می تواند موثر واقع شود.

وی افزود: این دستگاه جدا از امکان حرکت، احساس استقلال را نیز منتقل می کند، مسئله کم هزینه بودن این دستگاه هنگام طراحی آن به شدت مدنظر قرار گرفته تا این دستگاه برای کسانی که به آن نیاز دارند قابل دسترس باشد.

این پدر و پسر برای تحقق و واقعیت بخشیدن به این ایده با یکدیگر همکاری کردند.

این صندلی چرخدار تاکنون آزمایشهایی را پشت سر گذاشته و ظرف پنج سال آینده بسته به بودجه لازم می تواند وارد بازار تجاری شود..../مهر


ویدیو مرتبط :
حرکت اشیاء با قدرت ذهن: کنترل بازوی رباتیک BrainGate توسط امواج مغزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه رفتن با پای رباتیک/ باز نشسته شدن صندلی های چرخدار



محققان توانسته اند با استفاده از پای روباتیک توان راه رفتن را به یک دختر 27 ساله باز گردانند که به دلیل معلولیت ناچار به استفاده از صندلی چرخدار بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، این پاهای روباتیک موتور دار که با استفاده از فیبرکربن ساخته شده است 90 هزار پوند برای سوفی مورگان هزینه برداشته است.
سوفی با انگشت شست دست خود جوی استیکی را که به کمرش متصل می شود حرکت می دهد، همین حرکات کافی است تا روباتی که به پایش متصل شده پای او را حرکت داده و راه رفتن آغاز شود.
سوفی 9 سال پیش در یک تصادف رانندگی از کمر به پایین دچار معلولیت شد. او که در مسابقات پارالمپیک مجری شبکه چهار انگلیس بود طی این سالها به خود قبولانده بود که دیگر نمی تواند راه برود.
اما او اکنون یکی از نخستین افراد در جهان است که می تواند از روبات اسکلتی "رکس" برای راه رفتن بهره مند شود.
این روبات که از چارچوبی فلز و فیبرکربن ساخته شده است به افراد معلول کمک می کند راه بروند و ظاهرا این فناوری است که به عصر صندلی های چرخدار پایان می دهد.

راه رفتن با پای رباتیک , طراحی پای رباتیک
در سالها اخیر، سلول بنیادی درمانی امید زیادی را برای درمان آسیب های نخاعی ایجاد کرده است؛ اگرچه محققان به تحقیق در این زمینه ادامه می دهند اما ظاهرا موفقیت چشمگیر و قطعی به زودی روی نخواهد داد. با این حال روبات های اسکلتی می تواند امید بهتری برای آنهایی باشد که توان راه رفتن را از دست داده اند.
برای راه رفتن با این روبات فقط کافی است جوی استیک کوچکی که از 29 کنترل کننده میکرویی ساخته شده است را حرکت داد. کابر می تواند با این روبات در تمامی جهات حرکت کند، بنشیند و از پله ها بالا و پایین برود.
در حال حاضر فقط 30 نفر در سراسر جهان این روبات اسکلتی را امتحان کرده اند.
روبات رکس توسط شرکت نیوزیلندی رکس بیونیک ساخته شده است.
اگرچه راه رفتن با این روبات سرعت کندی دارد اما از نظر سوفی مهم، راه رفتن است. این ماشین می تواند او را راه ببرد.
اما هنوز قیمت این روبات آن قدر زیاد است که هر کسی از عهده هزینه آن بر نمی آید ..... / خبرگزاری مهر