دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

امكان وجود حیات در 5 میلیارد سیاره كهكشان راه شیری



 

 

امكان وجود حیات در 5 میلیارد سیاره كهكشان راه شیری

 

دانشمندان به تازگی دریافته اند كه كهكشان راه شیری  بیش از 50 میلیارد سیاره دارد و این در حالی است که راه شیری ، تنها یکی از صدمیلیارد کهکشان موجود  در کیهان است.

به گزارش عصر ایران دانشمندان مشغول در پروژه تحقیق " كپلر " در كنفرانس سالانه " انجمن آمریكایی پیشرفت دانش " در واشنگتن با اعلام این مطلب افزودند كه بر اساس یافته های جدید آنها ، كهكشان راه شیری بسیار بیشتر از تخمین های پیشین ، سیاره دارد و رقم تقریبی سیاره های این كهكشان بیش از 50 میلیارد است. علاوه بر این ، راه شیری 300 میلیارد ستاره دارد.

همچنین بر اساس یافته های جدید دانشمندان این پروژه در بیش از 5 میلیارد سیاره كهكشان راه شیری كه مجموعا 10 درصد سیاره های آن را شامل می شود امكان وجود حیات وجود دارد چرا كه این سیاره ها همچون زمین در شرایط نه چندان سرد و نه چندان گرم به سر می برند.

ویلیام بروكی رییس پروژه كپلر در سخنرانی خود در این كنفرانس سالانه افزود كه تلسکوپ کپلر تا به حال 1235 سیاره را شناسایی کرده  که در آن ها امكان وجود حیات است .

گفتنی است ماموریت اصلی پروژه کپلر بررسی تعداد تقریبی سیاره های کهکشان راه شیری، به ویژه سیاره هایی که در آن ها امکان حیات وجود دارد ، می باشد.

دانشمندان سال های متمادی براین باور بودند که کهکشان راه شیری حدود صد میلیارد ستاره دارد ، اما دانشمندان دانشگاه "ییل " در سال 2010 در تحقیقی جدید اعلام كردند كه كهكشان راه شیری 300 میلیارد ستاره دورن خود جای داده است .  

موضوع امكان وجود حیات در كرات دیگر از دیر باز یكی از كنجكاویهای بشر بوده اما با امكانات موجود علمی انسان ، امكان تحقیق در این باره درگستره كیهانی بسیار اندك است.

اخیرا سازمان فضایی آمریكا (ناسا) پروژه ای را برای بررسی امكان حیات در مریخ با موفقیت به انجام رساند كه یكی از مدیران ارشد این پروژه پروفسور فیروز نادری دانشمند ایرانی متولد شیراز بوده است.... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
کشف 5 سیاره با امکان وجود حیات در نزدیکی زمین Gadgetnews.ir

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وجود نوعی حیات در سیاره سرخ



سیاره سرخ,مریخ,كشف حیات در سیاره مریخ

وجود نوعی حیات در سیاره سرخ

کشف گاز مربوط به موجودات زنده در مریخ
اکتشافهای تازه مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ جنب و جوشی در جامعه علمی ایجاد کرده، چرا که کشف کرده است که در مریخ گاز متان یا همان گاز مربوط به موجودات زنده وجود دارد.
مریخ نورد کنجکاوی ناسا با استفاده از ابزارهای تحلیل نمونه خود به این کشف رسیده است که در سیاره مریخ گاز بیوتیک متان وجود دارد.
اگرچه متان می تواند توسط مکانیسمهای زمین شناسی هم تولید شود، اما اغلب وجود آن را به ارگانیسمهای زنده نسبت می دهند. این کشف توجه بسیاری از دانشمندان را که فکر می کنند یافتن متان در مریخ به این معنا است که در این سیاره حیات وجود دارد به خود جلب کرده است.
ممکن است این نوع حیات الزاماً به معنای موجودات فرازمینی نباشد اما واقع بینانه تر می توان این شکل از حیات را میکروبهای کوچک دانست که شبیه باکتریهای زمین است و می توانند این نوع گاز را از خود آزاد کنند.
مهمترین علمکرد ابزار تجزیه و تحلیل نمونه مریخ نورد کنجکاوی تحلیل گازهایی است که درحال حاضر به عنوان نمونه توسط این مریخ نورد گرفته شده است. این ابزار نیمی از وزن یک تنی مریخ را دربرگرفته است.
این ابزار توسطه مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا طراحی و تولید شده است و گازهای اتمسفر و نمونه هایی از خاک مریخ را گرفته و بررسی می کند.
هدف اصلی این ابزار یافتن نمونه هایی است که در آنها عنصر کربن وجود دارد که متان هم یکی از آنها است. از آنجا که کربن یکی از سنگ بناهای وجود حیات اورگانیک است، یافتن آن در مریخ می تواند نشاندهنده این مسئله باشد که نوعی از حیات در مریخ وجود دارد.
این ابزار نمونه گیری مریخ نورد ناسا دارای یک وب سایت اینترنتی است که توسط مرکز پرواز فضایی گودارد اداره می شود. در این وب سایت آمده است که تعیین میزان کربن راه خوبی برای شناخت زمینی است که کنجکاوی روی آن فرود آمده، یعنی دهانه برخوردی گیل را با این روش می توان بهتر شناخت. اگر این مریخ نورد در سطح مریخ به مواد ارگانیک  برخورد کند، باید تحقیقات بیشتری درباره ماهیت این ماده و یا مواد ارگانیک صورت گیرد.
این درحالی است که اگر کنجکاوی در مریخ کربن پیدا نکند قرار است زمین را حفر کرده تا ملکول ارگانیک بیابد.
براساس اظهارات کریس مک کی به عنوان کارشناس مریخ که در مرکز تحقیقات آمس ناسا کار می کند، بزرگترین پرسش درباره گاز متان مریخ وجود آن نیست بلکه میزان تغییرات آن است. دانشمندان از سالهای پیش می دانستند که ارگانیکهای که روی سطح مریخ قرار می گیرند به علت اشعه های ماورا بنفش خورشید به متان تبدیل می شوند.
مک کی اظهار داشت که این امر بدان معنا است که از دانشمندان انتظار می رفت که متان را در برخی از سطوح مریخ پیدا کنند اما وجود آن در یک قسمت در هر یک میلیارد قسمت پیش بینی شده بود. اگرچه کنجکاوی تاکنون تغییرپذیری متان در مریخ را پیدا نکرده است.
وی افزود: گاز متان در مریخ دارای عمر 300 ساله است و نباید چندان متغیر باشد. اگر این تغییر پذیری مشاهده شود، بسیار دشوار است که بتوانیم این نظریه را توضیح دهیم.دانشمندان پروژه کنجکاوی در آینده این متان را مورد بررسیهای بیشتر قرار می دهد.
این مریخ نورد در هفته های اخیر درحال تجزیه و تحلیل نمونه های خاک مریخ بوده است.
طی مأموریت 2 ساله ، محققان از 10 ابزار کنجکاوی برای بررسی شرایط زیست محیطی مناسب در مریخ برای زندگی میکروبی استفاده خواهند کرد.

منبع:konjkav.com