دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

اقمار عجیب در منظومه شمسی +عکس



اقمار عجیب در منظومه شمسی +عکس

اگر می خواهید با عجیب ترین اقمار موجود در منظومه شمسی که به دور سیاره های مختلف می گردند آشنا شوید این مطلب را مطالعه کنید.

 

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، قمر یا ماه در اصطلاح به ستاره هایی گفته می شود که به دور سیاره ها می چرخند. برای مثال کره ماه قمر کره زمین است. در منظومه شمسی اقمار زیادی وجود دارند که به دور سیاره ها می چرخند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از معروفترین قمرهای موجود در منظومه شمسی آشنا کنیم.

 

منظومه شمسی, قمرهای منظومه شمسی, اقمار منظومه شمسی

 

 

گانیمید؛ بزرگترین قمر

این قمر سیاره مشتری شباهت بسیار زیادی به ماه دارد و در صورتی که به تصاویر آن دقت کنید امکان دارد که آن را با ماه اشتباه بگیرید. این قمر بزرگترین قمر در منظومه شمسی است و چیزی در حدود سه چهارم مریخ اندازه دارد. این اندازه بزرگ باعث شده است تا این قمر برای خود دارای میدان مغناطیسی باشد که در سایر اقمار منظومه شمسی وجود ندارد.

 

 

منظومه شمسی, قمرهای منظومه شمسی, اقمار منظومه شمسی

 

 

 

میراندا؛ زشت ترین

یک نگاه به این قمر سیاره اورانس به احتمال زیاد به شما خواهد گفت که چرا این قمر به عنوان زشت ترین قمر شناخته شده است. این قمر دارای سطحی فوق العاده ناهموار است و دارای قله ها و همچنین دره های فراوانی است. بر اساس تصاویر بدست آمده از سطح این قمر مشخص شده است که این گونه ناهمواری ها در هیچ کجای منظومه شمسی وجود ندارد.

 

 

منظومه شمسی, قمرهای منظومه شمسی, اقمار منظومه شمسی

 

کالیستو؛ پر چاله ترین

یک نگاه به تصویر این سیاره به شما خواهد گفت که چرا این نام برای این قمر انتخاب شده است. سطح این ستاره 4 میلیارد سال قدمت دارد و در این مدت زمان طولانی مورد اصابت تعداد بیشماری از اجرام آسمانی قرار گرفته است و به همین دلیل سطح آن پر از این چاله ها است. پر چاله ترین جسم موجود در منظومه شمسی این قمر سیاره مشتری است.

 

 

منظومه شمسی, قمرهای منظومه شمسی, اقمار منظومه شمسی

 

 

دکتیل؛ کوچکترین

این قمر کوچک در منظومه شمسی در حقیقت قمر یک سیاره نیست و به دور یک سیارک به نام " Ida" می گردد. اگر به تصویر بالا دقت کنید تصویر جلوتر سیارک مورد نظر و تصویر کوچک عقبی نیز قمر دکتیل است.

 

 

منظومه شمسی, قمرهای منظومه شمسی, اقمار منظومه شمسی

 

 

تریتون؛ قمری با آتشفشان های یخی

این ستاره بزرگترین قمر سیاره نپتون است و در همین حال تنها قمر موجود در منظومه شمسی است که در خلافت جهت حرکت سیاره خود حرکت می کند. این قمر دارای آتشفشان هایی است که به مایعاتی را به بیرون پرتاب می کند و یکی از معدود قمرهای موجود در منظومه شمسی با آتشفشان های فعال است. البته به دلیل سرمای بیش از حد این سیاره این مایعات به محض اینکه از درون این آتشفشان ها خارج شوند یخ می زنند. در مورد سرمای سطح این سیاره همین قدر بدانید که نیتروژن مایع به عنوان ماده ای فوق العاده سرد در سطح این قمر یخ می زند.

 

 

منظومه شمسی, قمرهای منظومه شمسی, اقمار منظومه شمسی

 

تایتان؛ عجیب ترین

این قمره سیاره زحل یکی از عجیب ترین قمرهای موجود در منظومه شمسی است که دارای ظاهری عجیب نیز هست. این ستاره دارای جوی یک لایه است و اطراف آن را یک ابر قطور زرد رنگ فرا گرفته است. بر اساس نظر کارشناسان این رنگ زرد حاصل وجود مقادیر زیادی از گاز متان در جو این قمر است. بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شده است که در این قمر فصول بارانی نیز وجود دارد اما مایعی که باریده می شود در حقیقت دارای حجم بسیار بالایی از متان است. از نظر جاذبه نیز این ستاره بسیاز شبیه به کره ماه است..../باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
کشف منظومه ای جدید در همسایگی منظومه شمسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تهیه نقشه از بزرگترین قمر منظومه شمسی+عکس



اخبار علمی آموزشی - تهیه نقشه از بزرگترین قمر منظومه شمسی+عکس

دانشمندان اعلام کردند پس از ۴۰۰ سال از زمان کشف بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی «گانیمد» نخستین نقشه از سطح آن تهیه شد.

دانشمندان ناسا با دریافت تصاویر و تهیه نقشه جدید اعلام کردند، امکان حیات بیگانه در گانیمد امکان پذیر است .
1 )

 

اخبار,اخبار علمی,گانیمد بزرگترین قمر

 

تصاویر ارائه شده از سطح پر از گودال گانیمد که توسط فضاپیمای ویجر ۱ و ۲ تهیه شده است.
 " گانیمد " بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی است و از عطارد و پلوتو بزرگ‌تر بوده و فقط اندکی از مریخ کوچک‌تر است. محققان و دانشمندان ناسا با بررسی تصاویر کاوشگر ویجر ۱ و ۲ و همچنین فضاپیمای گالیله، امکان حیات بیگانه روی گانیمد بزرگ‌ترین قمر سیاره مشتری را بررسی کردند. طبق آخرین گزارش ناسا، این بار دانشمندان و ستاره‌شناسان " گانیمد " ، بزرگ‌ترین قمر مشتری و شگفت‌انگیزترین و حجیم‌ترین قمر منظومه شمسی را قابل سکونت اعلام کرده‌اند. این قمر اسرارآمیز با میدان مغناطیسی بسیار قوی دارای اقیانوس زیرزمینی است.


 نقشه ارائه‌شده، چهارمین نقشه‌ای است که یک قمر سیاره‌ای را پوشش می‌دهد و نقشه‌های دیگر متعلق به " ماه " زمین و " آیو " و " کالیستوی " مشتری هستند. نخستین نقشه جغرافیایی جهان از این قمر عظیم و پوشیده از یخ پس از ۴۰۰ سال از زمان کشف آن توسط گالیله ارائه شده و ویژگی‌های جغرافیایی متنوع این جرم کیهانی را به نمایش می‌گذارد و همچنین هرج و مرج ظاهری سطح پیچیده آن را به نوعی نظم می‌بخشد. این نقشه به دانشمندان علوم سیاره‌ای در رمزگشایی از تکامل این جهان یخی کمک خواهد کرد و مشاهدات فضاپیمایی آینده از آن را ارتقا خواهد بخشید.
 فضاپیمای ویجر ۲ ناسا این تصویر رنگی از گانیمد قمر مشتری و بزرگترین قمر در منظومه شمسی را در تاریخ ۷ ژوئیه ۱۹۷۹ از فاصله ۱.۲ میلیون کیلومتری گرفته است.


2 )

 

اخبار,اخبار علمی,گانیمد بزرگترین قمر

 

جفری کالنیز از استادان دانشگاه ویتون واقع در ماساچوست امریکا، تصویری از این قمر شگفت‌انگیز را منتشر کرد که نشانه‌هایی از امکان زندگی و آب‌های موجود در آن را به روشنی نشان می‌دهد. گانمید بزرگ‌ترین و هفتمین قمر سیاره مشتری است که ویژگی‌ها و ساختار منحصر به فردی دارد. پس از مریخ، ناحیه درونی قمرهای یخی مشتری بهترین نامزدها برای محیط‌های قابل‌سکونت حیات در منظومه شمسی به شمار می‌آیند.

اخبار علمی آموزشی - باشگاه خبرنگاران