دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

افسردگی پدر و افزایش خطر تولد زودرس فرزند!!



افسردگی, افسردگی پدر, افسردگی مادران

افسردگی پدر می‌تواند با بروز تولد زودرس کودک مرتبط باشد

 

افزایش خطر تولد زودرس فرزند با افسردگی پدر
محققان مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی کودکان در سوئد دریافتند که نه تنها افسردگی مادر بلکه افسردگی پدر نیز می‌تواند با بروز تولد زودرس کودک مرتبط باشد. بر اساس نتایج این پژوهش شناسایی و درمان مشکلات سلامت ذهنی پدر و مادر می‌تواند، خطر تولد زودرس فرزند را کاهش دهد.

 

پدران افسرده تعادل هورمون استرس را در مادر تحت تأثیر قرار داده و این افسردگی می‌تواند کیفیت اسپرم پدر را تحت تأثیر قرار دهد. طی این پژوهش 360 هزار تولد بین سال‌های 2007 تا 2012 مورد مطالعه قرار گرفتند. افسردگی زنان و مردان بر اساس میزان استفاده و تجویز داروهای ضد افسردگی تعیین شد. تمامی این اطلاعات 12 ماه پیش از بارداری تا 6 ماه پس از آن به دست آمد.

 

مادران افسرده که اولین تجربه افسردگی و یا عود افسردگی خود را تجربه می‌کردند، در معرض خطر 30 الی 40 درصدی زایمان زودرس قرار داشتند. در مورد پدرانی که حالت افسردگی "جدید" را تجربه می‌کردند (منظور تجربه نداشتن افسردگی در 12 ماه پیش از تشخیص کنونی افسردگی است)، خطر تولد زودرس و به دنیا آمدن فرزند نارس وجود داشت. این پدران در معرض خطر 38 درصدی برای داشتن فرزند بسیار نارس قرار داشتند.


تولد زودرس معمولاً دلیل اصلی مرگ نوزادان محسوب می‌شود و نوزادانی که نمی‌میرند، پیامدهای طولانی مدت مرتبط با سلامتی را تجربه می‌کنند. به گفت  محققان استرس و افسردگی پدر می‌تواند بر مادر باردار تأثیر گذاشته و مشکلاتی به وجود آورد. محققان توصیه می‌کنند که زوج‌ها بهتر است، پیش از بارداری و به دنیا آوردن فرزند از نظر خلق و خو، سلامت ذهنی و اضطراب برنامه‌های مناسبی در نظر بگیرند.
نتایج این پژوهش در مجله "An International Journal of Obstetrics and Gynaecology " منتشر شده است.

منبع : isna.ir


ویدیو مرتبط :
10 واکنش جالب پدر هنگام خطر فرزند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افسردگی، خطر سكته مغزی را تا 45 درصد افزایش می‌دهد



 

 

محققان با بررسی بیش از 300 هزار نفر در قالب 28 مطالعه دریافتند: افسردگی تا 55 درصد خطر بروز حملات کشنده مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه هاروارد، با تجزیه و تحلیل 28 مطالعه که تا کنون انجام شده و در برگیرنده 318 هزار فرد و هشت هزار و 478 مورد سکته مغزی بود، دریافتند افسردگی تا 45 درصد خطر سکته‌های مغزی و تا 55 درصد حملات کشنده مغزی را افزایش می‌دهد.

بر اساس نتایج بررسی این محققان، حمله‌های مغزی، اصلی‌ترین علت مرگ و ناتوانی های دائمی در انسان است.

نویسنده پژوهش، دکتر پان از دانشکده سلامت عموم هاروارد می گوید: در نتیجه تجزیه و تحلیل داده‌ها، شواهد قوی دال بر این که افسردگی عامل مهم در سکته است، وجود دارد؛ با توجه به شیوع بالا و بروز افسردگی و سکته مغزی در جمعیت عمومی، ارتباط مشاهده شده بین افسردگی و سکته مغزی، دارای اهمیت بالینی و بهداشت عمومی است.

محققان عواملی را برای علت ارتباط بین افسردگی و سکته مغزی ارائه دادند كه از آن جمله، داشتن سیستم غدد عصبی (اعصاب و غدد درون‌ریز) و سیستم ایمنی ملتهب، داشتن عادات سلامتی ناسالم نظیر سیگار کشیدن، بی‌تحرک بودن، مصرف دارو یا رژیم غذایی ناسالم، داشتن شرایط پزشکی نظیر دیابت یا فشار خون بالا که عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی هستند. اما ارائه دقیق علت این عارضه نیازمند مطالعات بیشتری است.

نتایج این تحقیق در مجله jornal of the emerican medical association به چاپ رسیده است.... / تحلیل عصر ایران