دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

افزایش عملكرد آشكارسازهای نوری




 

افزایش عملكرد آشكارسازهای نوری

 

 

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس، موفق به طراحی آشكارسازهای جدیدی شدند كه عملكرد مناسب‌تری نسبت به آشكارسازهای نوری معمولی در مخابرات نوری فضای آزاد دارند.

 


آشكارسازهای فروسرخ نقطه كوانتومی یا (QDIP) از قطعات كوانتومی نوری و با ابعادی در محدوده ۱۰ تا ۳۰ نانومتر هستند كه نسبت به انواع قبلی، جریان تاریك كمتر، پاسخ‌دهی بالاتر، آشكارسازی بالاتر و قابلیت آشكارسازی نور با تابش عمودی بهتری دارند.

 


این آشكارسازها در ابتدای راه هستند، از این رو تحقیقی با هدف بهینه‌سازی و افزایش قابلیت‌های آن در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده‌است.

 


علی میر مجری این طرح گفت: در این تحقیق، به طراحی و تحلیل یك آشكارساز نقطه كوانتومی فروسرخ یا به اختصار QDIP پرداختیم كه بتواند در مخابرات نوری فضای آزاد و در محدوده طیف فركانسی ۸-۱۲ ?m، دارای عملكرد مناسبی باشد، به‌طوری‌كه مشكلات مربوط به آشكارسازهای نوری معمولی (كه در طول موج ۱/۵۵ ?m و یا حتی بالاتر كار می‌كنند)، نداشته باشد.

 


دانشجوی دكتری مهندسی برق- الكترونیك از دانشگاه تربیت مدرس، برای انجام این كار پژوهشی، ابتدا نقاط كوانتومی خودساختار یافته هرمی شكل InAs/GaAs را در نظر گرفته و با استفاده از روش k.p هشت باندی، با لحاظ كردن اثرات اختلاط باندهای آنها بر همدیگر، ترازهای انرژی و توابع موج آنها را به‌دست آورده‌است.

 


سپس با استفاده از ترازهای به‌دست آمده، ابعاد نقاط كوانتومی برای جذب نور را در محدوده ۸-۱۲ m تعیین و از چندین لایه از این ساختار، برای ایجاد ناحیه فعال QDIP استفاده نموده‌است. برای كاهش جریان تاریك در QDIP نیز، لایه‌های نامتقارن تشدیدگر چاه‌ها و سدهای كوانتومی و برای افزایش ضریب پاسخ‌دهی QDIP، یك كاواك تشدیدگر در طول موج ۱۰ m را طراحی و استفاده نموده و آشكارساز مناسب را ایجاد كرده‌است.

 


در نهایت علاوه بر تحلیل استاتیكی، تحلیل دینامیكی این نوع آشكارساز نوری را انجام و برای آن یك مدار معادل الكتریكی نیز پیشنهاد كرده‌است.

 


میر در مورد نتایج این كار پژوهشی گفت: با این تحقیق توانستیم ترازهای انرژی و توابع موج نقاط كوانتومی هرمی شكل خودساختار یافته را محاسبه و سپس ابعاد نقاط كوانتومی را برای جذب در محدوده‌های مختلف فروسرخ (مادون قرمز) تعیین نماییم.

 


در ادامه یك ساختار نامتقارن تشدیدگر كاهش‌دهنده جریان تاریك برای آشكارسازهای نوری فروسرخ مشخص و یك كاواك تشدیدگر نیز برای افزایش راندمان كوانتومی طراحی كردیم.

 


بدین ترتیب، ضریب پاسخ‌دهی آشكارساز را بهبود داده و آشكارسازهای نقطه كوانتومی فروسرخ را تحلیل استاتیكی و دینامیكی كردیم. در نهایت یك مدل مداری را برای آشكارساز نقطه كوانتومی فروسرخ ارایه دادیم.

 


آشكارساز طراحی شده در این پژوهش، دارای دمای كاری و ضریب پاسخ‌دهی بالاتری نسبت به آشكارسازهای دیگر است كه می‌تواند به‌عنوان گیرنده و یا آشكارساز در صنایع نظامی، پزشكی، مخابراتی و به طور كلی به‌عنوان یك حسگر نوری دقیق و قابل اطمینان به‌كار ‌رود.

 


این پژوهش كه با راهنمایی وحید احمدی انجام شده، در مجلهJournal of Modern Optics(جلد۵۶ ، صفحات۱۷۱۲-۱۷۰۴، سال ۲۰۰۹) منتشر شده‌است..../  تحلیل : خبرگزارى فارس

 


ویدیو مرتبط :
عملكرد جناب آقای دكترخسروی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش فعالیت های انتخاباتی عبدالله نوری


رایزنی‌های فشرده انتخاباتی در جریان اصلاحات شدت بیشتری یافته و این روزها خانه و دفتر چهره‌های استراتژیست اصلاحات محل رفت و آمدهای سیاسی است. هفته گذشته نیز مجموعه رفت و آمدهای سیاسی نشان از تحرک جدی‌تر اصلاح‌طلبان داشت.

خبرآنلاین: رایزنی‌های فشرده انتخاباتی در جریان اصلاحات شدت بیشتری یافته و این روزها خانه و دفتر چهره‌های استراتژیست اصلاحات محل رفت و آمدهای سیاسی است. هفته گذشته نیز مجموعه رفت و آمدهای سیاسی نشان از تحرک جدی‌تر اصلاح‌طلبان داشت.

پس از تشكیل هیات رییسه موقت شورای‌عالی سیاستگذاری، تركیب تصمیم‌سازان اصلاح‌طلب نیز تا حدودی روشن شد. به همین دلیل اصلاح‌طلبان نیز رایزنی‌های خود را آغاز كردند تا فرآیند انتخابات را منسجم‌تر از قبل به سمت شكل‌گیری مجلسی با اكثریت اصلاح‌طلب هدایت كنند.

در همین راستا هفته گذشته علی شكوری‌راد، دبیركل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی دو جلسه انتخاباتی با محمدرضا عارف برگزار كرد. در این جلسات دو طرف ضمن تاكید بر لزوم حفظ انسجام اصلاح‌طلبان از آخرین مواضع یكدیگر آگاهی یافتند. شكوری‌راد در این جلسات اعلام كرد حزب اتحاد از محوریت عارف در انتخابات پیش‌رو حمایت می‌كند و آماده است تا از ظرفیت‌های قانونی خود برای پیشبرد اهداف اصلاح‌طلبان استفاده كند.

شكوری‌راد همچنین طی دیداری با عبدالله نوری، مواضع حزب اتحاد در انتخابات پیش رو را برای وی تشریح كرد. عبدالله نوری هم كه طی سال‌های اخیر بیشترین همسویی را با جریان كلی اصلاحات داشته ضمن استقبال از مواضع اتحاد اطمینان داده است كه از ظرفیت‌های فردی خود برای حفظ انسجام و دستیابی به لیست واحد حداكثر بهره را ببرد.

عبدالله نوری پس از دیدارهای جداگانه‌ای كه هفته گذشته با برخی چهره‌های اصلاح‌طلب داشت از چند چهره موثر این جریان دعوت كرد تا طی جلسه‌ای در منزلش به بررسی آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان بپردازد. بر اساس اخبار دریافتی «اعتماد» نوری از برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر غلامحسین كرباسچی دبیركل كارگزاران، عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر كشور دولت اصلاحات، علی شكوری‌راد دبیركل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ، حسن رسولی و چند چهره اصلاح‌طلب دعوت كرده تا چهارشنبه‌شب پس از صرف شام در منزل وی حضور یابند.

با توجه به ارایه برخی پیشنهادات از سوی كرباسچی در جلسه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یكی از محورهای این شب‌نشینی انتخاباتی بررسی دلایل كرباسچی برای ارایه پیشنهاداتش بوده است. نوری كه چندی است دیدارهای منظمی با بزرگان اصلاحات دارد این‌بار می‌خواهد نقش متفاوت و موثری داشته باشد. او طی ماه‌های گذشته با حضور منظم در جلسات دفتر رییس دولت اصلاحات در جریان آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان قرار گرفته و تلاش می‌كند تا همسو با رای بزرگان این جریان برای به حداقل رساندن اختلاف‌سلیقه‌ها اقدامات موثری انجام دهد.

یكی دیگر از موضوعاتی كه در دستور كار جلسه شب گذشته منزل نوری قرار گرفته بود موضوع جریان‌سازی مخالفان اصلاحات حول محور اختلاف حزب كارگزاران با محمدرضا عارف است. طی ماه‌های گذشته بازوی رسانه‌ای جریان رقیب بیشترین تمركز خود را بر اختلاف‌افكنی میان عارف و حزب كارگزاران قرار داده است. با این حال حسین مرعشی، سخنگوی این حزب تلاش كرد تا طی مصاحبه‌های مختلفی ضمن اعلام همسویی كامل كارگزاران با تصمیم نهایی جریان اصلاحات بر محوریت عارف نیز تاكید كند.

با این حال انتشار برخی مطالب در ارگان رسانه‌ای حزب كارگزاران و تاكید این نشریه بر لزوم ورود ناطق‌نوری به انتخابات به عنوان شخصیت محوری و سر‌لیست احتمالی اصلاح‌طلبان باعث شد تا اختلاف خود‌ساخته جریان مخالف اصلاحات نشانه‌هایی نیز بیابد. البته حضور توامان كرباسچی و مرعشی در جلسه شورای‌عالی سیاستگذاری نشان داد كارگزاران عبور از عارف و اصلاحات را در دستور كار ندارد.

با این وجود عبدالله نوری با توجه به رابطه دوستی چند‌دهه‌ای با غلامحسین كرباسچی تلاش دارد تا در جلسه‌ای با حضور او و برخی چهره‌های متنفذ اصلاحات به انسجام كلی این جریان كمك كند.