دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

اسکنری برای تشخیص محتویات غذا و جواهرآلات



اخبار,اسکنر مولکولیSCiO,اخبار علمی

دانشمندان اسکنر مولکولی به نام SCiO ارائه داده‌اند که محتوای غذاها را شناسایی می‌کند.

این ابزار از طیف‌سنجی جرمی مورد کاربرد در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کند اما تا حد زیادی مینیاتوری شده و به گوشی هوشمند متصل می‌شود. طیف‌سنج‌های قابل‌حمل دیگری نیز در این حوزه ارائه شده‌اند اما SCiO نخستین نمونه‌ای است که قرار است به عنوان ابزاری مصرفی ارائه شود. سامانه SCiO مجهز به طیف‌سنجی نزدیک مادون قرمز از یک منبع نوری و یک حسگر نوری برای شناسایی ساختار مولکولی مواد بهره می‌برد.


انواع مختلف مولکول در روش‌های منحصر‌به‌فرد مرتعش می‌شوند و این ارتعاشات برای خلق نشانگر اختصاصی مولکول با نور تعامل برقرار می‌کنند. ابزار SCiO با تحلیل‌کردن طیف نوری هر نشانگر خاص، می‌تواند ماهیت مولکول‌های موجود در یک ماده را تشخیص دهد. سازندگان این فناوری امیدوارند از طریق همکاری‌ با توسعه‌گرها و جفت‌کردن این ابزار با برنامه‌های نرم‌افزاری، این اسکنر مولکولی قابل‌حمل دارای طیف وسیعی از کاربردها باشد.


این ابزار به کاربران امکان اسکن‌کردن مواد غذایی را می‌دهد و به طور مثال می‌تواند تعداد کالری‌های موجود در میوه را تعیین کند.می‌توان از این سیستم برای تعیین محتوای دقیق غذاها یا حتی اسکن‌کردن ترکیب لباس و جواهر استفاده کرد.
قرار است این فناوری ماه دسامبر عرضه شود.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
تشخیص چربی در غذا ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع ابزاری برای تشخیص محتویات غذا



اخبار,اخبارعلمی,چگونگی تشخیص محتویات غذا


اخبار علمی - ابداع ابزاری برای تشخیص محتویات غذا

 ریاضیدانان کانادایی ابزار دستی را برای تشخیص محتویات غذایی ابداع کرده‌اند.

به گزارش ایسنا ، این ابزار که TellSpec نام گرفته، نه تنها به کاربر در خصوص مواد شیمیایی، آلرژن‌ها و موادی که معمولا از آنها اجتناب می‌کند، هشدار می‌دهد، بلکه به وی در خصوص آگاهی از حساسیت‌های غذایی‌اش نیز کمک می‌کند.

هدف ایزابل هافمن و استفان واتسون، ریاضی‌دانان شرکت کانادایی «تل‌اسپک» از ابداع چنین سامانه‌ای، امکان ارائه انتخاب‌های غذایی مناسب با بررسی محتوایات غذاهاست.

این ابزار از طیف‌سنج رامان کوچک، یک الگوریتم منحصر‌بفرد و یک برنامه گوشی‌ هوشمند ساده استفاده می‌کند و فرآیند اسکن محتوایات غذا با فشار دادن یک دگمه انجام می‌شود.

این سیستم ابداعی، پرتو لیزر کم قدرتی را بر آیتم غذایی تابیده و امواج نور منعکس‌شده را برای شناسایی محتویات شیمیایی غذا تحلیل می‌کند.

داده‌های به دست آمده در موتور تحلیل آپلود می‌شوند و این موتور، اطلاعات را پردازش کرده و آنها را با یک طیف ارجاعی مقایسه می‌کند.

سپس این موتور نتایج را با کمک پایگاه داده تفسیر و آنها را بر روی گوشی هوشمند کاربر دانلود می‌کند.

هافمن بر این باور است، ابزار ابداعی حدود 97.7 درصد اوقات، قادر به شناسایی موفق غذاها و محتویاتشان پس از اسکن‌ گرفتن از آنهاست.

تیم تحقیقاتی از 3000 آیتم غذایی برای خلق پایگاه اولیه داده‌ها استفاده کرد، اما ابزار آنها می‌تواند طیف نامحدودی از مواد را تشخیص دهد.
اخبار علمی - ایسنا