دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

استفاده از نوار‌های گرافن برای خنک‌کردن دستگاههای الکترونیکی



استفاده از نوار‌های گرافن برای خنک‌کردن دستگاههای الکترونیکی

محققان دانشگاه صنعتی چالمرز روشهای موثر خنک‌کردن وسایل الکترونیک را با استفاده از نوار‌های گرافنی توسعه داده‌اند.

نوار‌های گرافنی دارای ظرفیت هدایت حرارتی است که چهار‌ برابر مس است. علاوه بر این نوار گرافن قابل اتصال به قطعات الکترونیکی ساخته شده از سیلیکون است که این برتری قابل توجهی نسبت به گرافن معمولی به حساب می‌آید.

در سیستم‌های الکترونیکی امروزی به دلیل تقاضای روز‌افزون از کارایی آنها، گرمای زیادی انباشته می‌شود. از بین بردن مقدار اضافی گرما برای افزایش طول عمر وسیله‌ی الکترونیکی کارآمد خواهد‌بود. با توجه به مطالعات پژوهشگران آمریکایی حدود نیمی از انرژی موردنیاز برای اجرای سرور‌های رایانه‌ای، صرف خنک‌کردن دستگاه می‌شود.

چندین سال پیش تیم تحقیقاتی به رهبری یوهان لیو، استاد دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد نشان دادند گرافن می‌تواند اثر خنک‌کنندگی در وسایل الکترونیکی که مبتنی بر سیلیکون است داشته باشد که این نقطه‌ی شروع پژوهشهای اخیر بود.

اما یوهان لیو می‌گوید: واضح است، این روش نمی‌تواند برای خلاص شدن از گرمای اضافی دستگاه‌های الکترونیکی کارآمد باشد، زیرا گرافن فقط شامل چند لایه اتمهای رسانای حرارتی می‌باشد و اگر لایه‌های بیشتری به گرافن اضافه شود، مشکلاتی به همراه خواهد‌ داشت که یکی از آنها مسئله‌ی چسبندگی است.

بعد از افزایش اتمهای گرافن، گرافن دیگر به سطح دستگاه سیلیکونی پایبند نخواهد بود و فقط پیوندی ضعیف از جنس واندروالس بین اتمها برقرار می شود.

وی اضافه کرد: ما در حال حاضر این مشکل را با پیوند کووالانسی قوی بین نوار‌های گرافن و سطح دستگاه الکترونیکی مبتنی بر سیلیکون مدیریت کردیم و پس از انجام آزمایشاتی توانسته‌ایم به سطوح رسانایی گرمایی 1600 w/mk برسیم.

به عقیده‌ی یوهان‌لیو نوارهای گرافن می‌توانند مسیر دستیابی به تجهیزات الکترونیکی پایدار را با توان بالا کوچکتر، سریعتر و با بازدهی بیشتر انرژی هموار کند.
اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
استفاده روز افزون از دستگاههای آرماتوربند اتوماتیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آتش سوزی دستگاههای خنک کننده وزارت کشور



اتش سوزی دستگاههای خنک کننده

 

 

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی گفت: ظهر امروز دستگاههای خنک کننده ساختمان وزارت کشور که در پشت بام ساختمان اصلی قرار داشت دچار حریق شد.

 

جمشید شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ظهر امروز ماموران آتش نشانی در جریان وقوع حریق در پشت بام وزارت کشور قرار گرفته و بلافاصله به محل اعزام شدند. در بررسیهای اولیه مشخص شد دستگاههای خنک کننده این ساختمان که در پشت بام قرار داشته اند به همراه مقادیری از ضایعات آتش گرفته است.

وی ادامه داد: آتش نشانها بلافاصله اقدام به اطفای حریق کرده و در چند دقیقه آتش به طور کامل خاموش شد.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی تاکید کرد: در این حریق آسیبی به ساختمان و تاسیسات این وزارتخانه وارد نشد.../ مهر