دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

استعمال سیگار موجب بروز سرطان تخمدان می‌شود



استعمال سیگار موجب بروز سرطان تخمدان می‌شود

پزشکان انگلیسی برای اولین بار در یک آزمایش جدید دریافته‌اند که سیگار کشیدن منجر به بروز سرطان تخمدان می‌شود.

دکتر اندی لی و کولین بینز دو استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه «کرتین» به همراه دستیاران خود در «گروه مشترک مطالعات همه‌گیر‌شناسی سرطان تخمدان» با بودجه مرکز مطالعات سرطان انگلیس در دانشگاه آکسفورد این بررسی را انجام داده‌اند.

به گزارش روزنامه تلگراف، این مطالعه تکمیل دو ارزیابی قبلی است که در چین با حضور 28 هزار و 114 زن مبتلا به سرطان تخمدان و 94 هزار و 942 زن سالم انجام گرفت و شرح آن در مجله «لانست اونکولوژی» منتشر شده است.

پروفسور بینز در این بررسی می‌گوید: آزمایشات تکمیلی ما تایید می‌کند که بین استعمال سیگار و ابتلا به سرطان تخمدان ارتباط مستقیم وجود دارد.

وی تصریح کرد: نوع خاصی از سرطان تخمدان موسوم به «تومورهای موسینوئید» وجود دارند که 15 درصد از کل موارد سرطان تخمدان را شامل می‌شوند و آزمایشات ما نشان داده است که کشیدن سیگار احتمال ابتلا به این نوع سرطان تخمدان را تشدید می‌کند./ایسنا


ویدیو مرتبط :
در مورد سرطان تخمدان بیشتر بدانیم...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آنچه باید درباره استعمال دخانیات و سرطان بدانیم



 

 

آنچه باید درباره استعمال دخانیات و سرطان بدانیم

 

انواع فرآورده‌های دخانی شامل سیگار، پیپ، قلیان، تنباكوی جویدنی و سیگار برگ سبب ایجاد سرطان می‌شوند.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، برخلاف تصور رایج در جامعه كه ناشی از ترفندهای تبلیغاتی صنعت دخانیات است، خطر سرطان‌زایی در سیگاری‌ها با قطران كمتر برابر با خطر سرطان زایی در سیگارهای معمولی است چرا كه سیگاری‌ها، به علت محرومیت از نیكوتین، سیگارهای كم قطران را به تعداد زیادتر و با پك‌های عمیق‌تر مصرف می‌كنند.

 

سیگاری‌ها همچنین با سیگار كشیدن سبب افزایش احتمال بروز سرطان در اعضای مختلف بدن خود و اطرافیانشان می‌شوند.

 

آیا مصرف دخانیات تنها احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد؟

 

سرطان‌های ایجاد شده در اثر مصرف دخانیات شامل سرطان ریه، حفره دهانی، لب، بینی، حنجره، مری، معده، لوزالمعده، كبد، سرطان خون، كلیه و مثانه، سرطان گردن رحم و سرطان مقعد است.

 

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد كشوری كنترل و مبارزه ملی با دخانیات، سیگار باعث بروز90 درصد سرطان‌های ریه، 50 درصد بیماری‌های قلبی عروقی، 75 درصد بیماری‌های تنفسی و 12 درصد كل مرگ‌ها و 30 درصد مرگ‌های بین 30 تا 50 سالگی است.

 

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، میزان متوسط كاهش طول عمر سیگاری‌ها هشت سال است. هرچند برای آنهایی كه در میانسالی فوت می‌كنند (69-35 سالگی) این میزان حدود 22 سال است.

 

مطالعات متعددی رابطه مستقیم میان میزان قطران موجود در سیگار و سرطان‌های قسمت فوقانی دستگاه گوارش را نشان داده است.

 

بر اساس این گزارش، با مصرف روزانه 20 نخ سیگار، خطر سرطان لوزالمعده در مردان 5 برابر و در زنان 6 برابر می‌شود.

 

تحقیقات نشان داده است كه برای پیشگیری از سرطان لوزالمعده پرهیز از استعمال دخانیات همراه با رعایت رژیم غذایی و مصرف غذاهای كم چرب و پرفیبر لازم است.

 

خطر سرطان گردن رحم در زنان سیگاری دو برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است. با مصرف سیگار، خطر پیشرفت سرطان‌های گردن رحم بویژه از نوع سرطان سلول سنگفرشی افزایش می‌یابد. این خطر در سیگاری‌های تحمیلی نیز بالا است.

 

همچنین مردان سیگاری 70 درصد و زنان سیگاری 40 درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان كلیه و مثانه دارند. خطر سرطان دهان و گلو نیز با افزایش تعداد سیگار مصرفی افزایش می‌یابد.

 

مصرف تنباكو در فرم‌های جویدنی و مصرف پیپ یك عامل خطر مهم برای سرطان‌های دهان، حلق و مری در كشورهای در حال توسعه است. سرطان حفره دهان در مصرف كنندگان روزانه انفیه مرطوب، 10 برابر بیشتر است. همچنین افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

 

رابطه سرطان ریه و مصرف دخانیات چیست؟

 

بر اثر مصرف دخانیات با گذشت زمان در بافت‌هایی كه به طور دائم توسط قطران موجود در مواد دخانی تحریك شده‌اند، سرطان ریه یا برونش گسترش می‌یابد. با توجه به رشد پیشرونده این سرطان و تشخیص دشوار آن در مراحل اولیه، شانس بهبودی سرطان ریه بسیار ضعیف است.

 

در افرادی كه به علت فعالیت شغلی در معرض بیماری‌های ریوی هستند، استعمال دخانیات احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

 

هرچه مصرف سیگار در سنین پایین‌تر شروع شود، تعداد نخ‌های سیگار بیشتر باشد و محتوای قطران سیگار بیشتر باشد،‌ احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه وجود دارد.

 

90 درصد سرطان‌های ریه و 83 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در اثر استعمال دخانیات است.

 

نباید فراموش كرد كه مصرف تنباكو به روش‌های مختلف علاوه بر سرطان ریه می‌تواند منجر به بروز سرطان‌های متعدد در اعضای مختلف بدن شده، سلامتی فرد و در نتیجه سلامتی جامعه را به خطر اندازد.

 

سیگار با افزایش احتمال بروز سرطان و كاهش كیفیت و كمیت زندگی، مانع پیشرفت جامعه در تمامی جنبه‌ها از جمله علمی، اقتصادی، اجتماعی و ... می‌شود./ایسنا