دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

استعمال دخانیات عامل20درصدمرگها



 

استعمال دخانیات عامل ۱۵ تا ۲۰ درصد از موارد مرگ و میر در ایران است .

 

 

استعمال دخانیات و مرگ

 

 

دکتر "امیر عباس مومنان" صبح روز سه شنبه در جریان اعلام نتایج طرح تحقیقاتی قند و لیپید تهران به اجرای طرح بررسی استعمال دخانیات در مرکز تحقیقات قند و لیپید اشاره کرد و گفت: دخانیات ۲۰ سال از عمر مردم جهان می‌کاهد و سالیانه ۵ میلیون نفر در جهان بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

 


مومنان با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد از موارد مرگ‌ و میر در ایران مربوط به استعمال دخانیات است، ‌افزود: سهم زنان در این میان ۵ تا ۱۰ درصد است.

 


مدیر مرکز تحقیقات قند و لیپید پیشگیری از استعمال سیگار، حفظ حقوق افراد غیرسیگاری و ترک استعمال دخانیات را از اهداف طرح زندگی عاری از دخانیات برشمرد و یادآور شد: تعیین میزان شیوع مصرف سیگار قبل و بعد از مداخله و کاهش بیش از ۱۰ درصدی مصرف سیگار در سنین ۱۸ تا ۶۹ سال از اهداف ویژه این طرح بوده است.

 


مومنان با بیان اینکه در جمعیت اولیه مورد مطالعه ۲۲ درصد مردان و ۲ درصد زنان سیگاری بوده‌اند، گفت: بر این اساس ۱۱ درصد از شهروندان تهرانی دخانیات مصرف می‌کنند که این عادت در مردان بارزتر است. همچنین ۸ درصد از آنها سیگاری‌های پرمصرف هستند.

 


وی افزود: ترک سیگار یکی از مهمترین توصیه های درمانی به منظور پیشگیری از بروز عوارض جدی در دیابت است.

 


مدیر مرکز تحقیقات قند و لیپید خاطر نشان کرد: با توجه به آثار مخرب مصرف دخانیات و سیگار بر روی عروق بدن، مصرف این مواد در دیابت که خود به تنهایی عامل خطر بسیار مهمی برای ابتلا به بیماری های قلبی است، خطر بروز این بیماری ها را به شدت افزایش می دهد.

 


نتایج طرح تحقیقاتی قند و لیپید تهران صبح روز سه شنبه در مرکز تحقیقات قند و لیپید با حضور وزیر بهداشت اعلام شد.

 


این طرح تحقیقاتی به منظور سیاستگذاری های موثر در زمینه بیماریهای مربوط به قند و چربی خون در مدت ۱۲ سال در پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حال انجام بوده است.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
استعمال دخانیات یا سلامتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استعمال دخانیات عامل حملات حاد قلبی



 

 

استعمال دخانیات عامل حملات حاد قلبی

 

 

استعمال دخانیات نقش برجسته‌ای در مسدود شدن عروق و بروز حملات حاد قلبی دارد.

 


دكتر سید امیر كسائی در گفتگو با ایسنا، با بیان این‌كه دخانیات موجب چسبندگی و غلظت خون می‌شود، افزود: دخانیات باعث شكل‌گیری، فعال شدن و شكافته شدن تنگی‌های عروق كه مملو از چربی هستند، می‌شود.

 


وی ادامه داد: به این ترتیب آزاد شدن چربی‌ها در جریان خون موجب اضافه شدن لخته خون به مولكول‌های چربی و تشكیل لخته در محل‌های نابجا و به تبع آن، انسداد رگ‌ها و در پی این امر، بروز حملات حاد قلبی می‌شود.

 


این عضو هیات علمی دانشگاه، یادآور شد: به طور كلی كلسترول و اسیدهای چرب اشباع شده به دلیل رسوب در جداره رگ‌ها، ریسك ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

 


كسایی با یادآوری این‌كه غذاهای طبخ شده با روغن‌های حیوانی و اشباع شده برای سلامت قلب و عروق مضر است، خاطرنشان كرد: علاوه بر فست‌فودها، حتی غذاهای طبیعی و خانگی نیز در صورت طبخ با چربی فراوان و سنگین، می‌توانند سلامت قلب و عروق را تهدید كنند..../ خبرگزارى مهر