دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

استرس‌ باعث افزایش تیرگی دور چشم می‌شود



دبیر انجمن متخصصان پوست و مو:

استرس‌ باعث افزایش تیرگی دور چشم می‌شود

به گفته دبیر انجمن متخصصان پوست و مو، كرم‌های دور چشم در رفع تیرگی اطراف چشم‌ها هیچ تاثیری ندارند.

دكتر حسین طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: استفاده از كرم‌ها در قسمت‌هایی از پوست كاربرد دارند كه رنگدانه داشته باشند و چون یك دور چشم رنگدانه ملانین ندارد، استفاده از این كرم‌ها بی‌تاثیر است.

وی افزود: زمینه اصلی تیرگی دور چشم‌ها ژنتیكی و ارثی است كه از دوران كودكی به طور ضعیف در فرد وجود دارد و پس از دوران بلوغ و شروع ترشح هورمون‌های جنسی افزایش پیدا می‌كنند.

وی تصریح كرد: رنگ پوست دور چشم در همه افراد معمولی و طبیعی است اما با جریان گردش خون وریدی كه از پلك عبور می‌كند در كسانی كه زمینه ارثی دارند، جریان خون كند شده و این خون برخلاف جریان خون شریانی كه قرمز است، آبی و تیره است و از روی پوست قابل مشاهده است بنابراین تیرگی دور چشم انعكاس گردش خون وریدی است كه در پلك‌ها دیده می‌شود، نه خود پوست.

وی تاكید كرد: بعضی بیماری‌های قلبی، كبدی و كلیوی اگر مزمن باشند (نه حاد) در كند شدن گردش خون تاثیر می‌گذارند و تیرگی‌هایی را دور چشم ایجاد می‌كنند و چون این بیماری‌ها در افراد سالخورده بیشتر مشاهده می‌شود تیرگی دور چشم آنها نیز بیشتر است.

این متخصص پوست و مو گفت: این مشكل در افرادی كه بیشتر دچار استرس‌های عصبی می‌شوند و كسانی كه به صورت عمدی و غیرعمدی كم خوابند و تغذیه نامناسب دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین مصرف الكل و به خصوص مصرف سیگار باعث كند شدن جریان گردش خون و تیرگی دور چشم‌ها می‌شود.

دكتر طباطبایی افزود: علاوه بر بیماری‌های داخلی، بیماری‌های پوستی از قبیل اگزمای آلرژیك یا اگزمای آتوپیك باعث خارش در پوست پلك می‌شود كه استمرار این خارش‌ها باعث خشك و كلفت شدن پوست پلك و در نتیجه كدر شدن آن می‌شوند.

وی افزود: تیرگی‌هایی كه بر اثر مشكلات آلرژیك ایجاد و در فصل‌های مختلف كم و زیاد می‌شوند زمینه فصلی داشته و در فصل بهار افزایش پیدا می‌كنند.

وی در خصوص درمان تیرگی دور چشم‌، اظهار كرد: درمان این تیرگی‌ها بسیار مشكل است اما با انجام بعضی از كارها می‌توان آن را كاهش داد.

وی توصیه كرد: با بهبود شرایط زندگی، ترك عادات نامناسب غذایی، كاهش استرس عصبی، خواب منظم و ورزش می‌توان از شدت این تیرگی‌ها كاست به ویژه از طریق ورزش با به جریان انداختن خون در كل قسمت‌های بدن، گردش خون دور چشم هم تسریع می‌شود.

دبیر انجمن متخصصان پوست و مو گفت: كم‌خونی تاثیری در تیرگی دور چشم‌ها ندارد اما بیماری‌های خونی می‌تواند یكی از علل كم‌تر شایع آن باشد.

وی با بیان اینكه نور آفتاب در تیرگی دور چشم‌ها تاثیری ندارد، خاطرنشان كرد: آفتاب در رنگسازی پوست موثر است اما چون در این قسمت رنگدانه‌ای وجود ندارد نور آفتاب تاثیری در تیرگی دور چشم‌ها ندارد بنابراین استفاده از عینك آفتابی بر كاهش رنگدانه‌ها موثر نیست اما از آنجا كه عینك آفتابی از تابش مستقیم اشعه ماوراء بنفش به چشم‌ها جلوگیری می‌كند در حفظ سلامت چشم‌ها بسیار موثر است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
‫تیرگی دور چشم‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تیرگی دور چشم منشا ژنتیکی دارد؟



 

 

تیرگی دور چشم منشا ژنتیکی دارد

 

عواملی مانند خستگی، استرس، بیماری‌هایی مانند تیروئید، تغذیه بد و كم‌خونی موجب بروز تیرگی دور چشم می‌شود.

 

بیش از 90 درصد تیرگی‌های دور چشم منشأ ژنتیكی دارد.

 

عواملی مانند خستگی، استرس، بیماری‌هایی مانند تیروئید، تغذیه بد و كم‌خونی، در معرض قرار گرفتن مقابل نور آفتاب می‌تواند در بروز تیرگی چشم نیز موثر باشد.

 

اگزما‌های دور چشم و حساسیت‌ها كه موجب خارش چشم می‌شود نیز می‌تواند تیرگی دور چشم را به همراه داشته باشد.

 

درمان تیرگی دور چشم كاملاً نسبی است و درمان قطعی ندارد و می‌توان از لیزر و داروها برای درمان تیرگی دور چشم استفاده كرد.

دکترامیرهوشنگ احسانی متخصص پوست ومو

منبع: فارس