دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

استخراج طلا از فاضلاب شهری!



اخبار,اخبارعلمی,تصفیه فاضلاب

استفاده از این مواد شیمیایی همیشه بحث برانگیز بوده است، زیرا ورود آنها به آبهای زیرزمینی موجب آلودگی می‌شود.

محققان راهی برای استخراج طلا و سایر فلزات ارزشمند از فاضلاب یافته‌اند.

به گزارش ایسنا ، گروهی از دانشمندان طرحی برای استخراج طلا و فلزاتی نظیر نقره و پلاتین از فاضلاب‌های خانگی کشف کرده‌اند.

انجام این کار در نهایت به کاهش نیاز به استخراج این مواد و کاهش میزان ورود آنها به طبیعت می‌انجامد و در عین حال فاضلاب را هم به منبعی برای درآمد تبدیل می‌کند. فضولات انسانی تنها بخشی از فاضلاب‌های خانگی هستند.

کاتلین اسمیت، دانشمند سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: انواع نانوذرات موجود در منابعی مانند پاک کننده‌ها، شامپوها و نیز مواد ضدباکتری وارد فاضلاب خانگی شده و با فضولات انسانی ترکیب می‌شوند.

پس از پایان فرآیند تصفیه فاضلاب، حدود 50 درصد از مواد جامد فاضلاب به کود تبدیل شده و نیمه دیگر در محل‌های دفن زباله قرار می‌گیرد. به علت وجود فلز در این مواد جامد نمی‌توان از آن برای کود استفاده کرد.

گروهی از محققان، از مواد شیمیایی برای خارج کردن این فلزات از داخل مواد جامد موجود در فاضلاب استفاده کردند. نوع مشابه این مواد شیمیایی، در استخراج بعضی از فلزات مانند طلا از سنگ معدنی استفاده می‌شود.

استفاده از این مواد شیمیایی همیشه بحث برانگیز بوده است، زیرا ورود آنها به آبهای زیرزمینی موجب آلودگی می‌شود.

محققان به منظور ارزیابی اقتصادی این شیوه، از میکروسکوپ الکترونی برای بررسی مواد جامد فاضلاب‌های شهری کوچک و بزرگ و روستایی استفاده کرده‌اند.

نتایج این بررسی در نشستی در امریکا ارائه شده است.


 اخبار علمی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
استخراج طلا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری سمنان: مصرف آب 65 درصد مشتركین پایین‌تر از الگوی مصرف است



 

 

 

آب وفاضلاب

 

 

 

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان اعلام كرد: مصرف آب 65 درصد مشتركین استان، پایین‌تر از الگوی مصرفی است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، مرتضی عزالدین، مدیرعامل آب وفاضلاب شهری استان،هزینه هر مترمكعب آب بهای مصرفی، در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را 868 ریال عنوان كرد.

وی با بیان اینكه الگوی مصرف مشتركین بین 18 تا20مترمكعب پیش‌بینی شده است، گفت: مصرف آب 65 درصد مشتركین استان، پایین‌تر از این الگوست.

عزالدین میزان مصرف مشتركین درحدمجاز را حداكثر40 مترمكعب دانست و اظهار كرد: میزان افزایش آب بهای مشتركین، در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها750 تومان به ازای هر نفر تا سقف40مترمكعب خواهد بود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان استفاده از تجهیزات كاهنده مصرف آب و آبیاری فضای سبزمنزل را مهمترین عامل كاهش مصارف خانگی دانست و افزود: درصورت كاهش5 مترمكعب آب در ماه، آب بهای مصرفی مشتركین30 تا 40 درصد كمتر می‌شود..../تحلیل:ایسنا