از 7 دقیقه وحشت تا پانورامای 4,000,000,000 پیکسلی

مریخ نورد کیوریاسیتی، یک سال پیش بر روی مریخ فرود آمد. گزارش تصویری امروز از جهانگردی پرماجرای این روبات زمینی است که پس از 1 سال، هنوز در آغاز ماموریت اکتشاف قرار دارد.

مجید جویا: مریخ نورد کیوریاسیتی (به معنی کنجکاوی) یک سال پیش در روز 14 مرداد بر روز سیاره سرخ فرود آمد. در اینجا مهم‌ترین لحظات کار این مریخ‌نورد را انتخاب کرده‌ایم، البته این قرار نیست خلاصه همه کارهای مریخ نورد باشد، چرا که اگر بخواهیم همه اولین‌های آن را لیست کنیم، وزنش به بیش از یک تن می‌رسد: تنها کشف بوزون هیگز بود که از نظر ارزش خبری توان رقابت با بزرگ‌ترین داستان علمی سال 2012/1391 را داشت.

1- 7 دقیقه وحشت
اولین بار ما تقریبا 2 ماه قبل از فرود مریخ نورد کیوریاسیتی با اصطلاح «7 دقیقه وحشت» آشنا شدیم (این اصطلاح اشاره به 7 دقیقه‌ای داشت که فرود کیوریاسیتی بر سطح مریخ طول می‌کشید اما به دلیل فاصله زیاد مریخ با زمین، پیام‌های کنترل مراحل فرود با تاخیر به زمین می‌رسید. به عبارت دیگر، زمانی که نخستین پیام از اولین مرحله فرود به زمین می‌رسید، دقایقی از پایان فرود گذشته بود). اما این دقایق، فرود موفق کاوشگر را بسیار هیجان انگیز‌تر آنی کرد که در عمل بود.

2- اولین تصاویر
این عکس؛ و یک عکس مشابه اما در مقیاس کوچک‌تر؛ که درست بعد از فرود به دست محققان رسیدند، اولین تصاویری بودند که کاوشگر فرستاده بود. این عکس که با یکی از دوربین‌های کیفیت پایین اجتناب از خطر کاوشگر گرفته شده بود، اندکی از حاشیه دهانه آتشفشانی گیل را را نشان می‌دهد که کاوشگر در آنجا فرود آمده بود.

3- پیف پیف!
در زمان اندکی پس از فرود، کاوشگر آزمایش سخت‌افزارهایش را شروع کرد، که دوربین شیمایی آنالیز سنگ هم جزو آنها بود. کاوشگر یک سنگ را انتخاب کرد و در مدت ده ثانیه، سی سری اطلاعات از آن به زمین فرستاد. مطالعات بیشتر با دوربین شیمیایی، نشان دهنده حضور سنگ گچ و یکی از اولین شواهد مریخ نورد از این بود که روزگاری بر روی مریخ آب وجود داشته است.

4- جویباری که دیگر نیست
در ماه سپتامبر/شهریور سال گذشته، کاوشگر بستری از ریگ و ماسه را کشف کرد که زمانی جویباری در آن جاری بوده است. پیش از خشک شدن سطح مریخ، برای سالیان متمادی آب با سرعت یک متر بر ثانیه در این جویبار جاری بوده و می‌توانست عمیق‌تر از این هم بشود. این اولین باری بود که دانشمندان مکانی را در مریخ یافته‌اند که آب در آنجا جریان داشته است.

5- مریخ فرقی با هاوایی ندارد
کاوشگر اولین بار در ماه اکتبر/مهر از ابزار پراش اشعه ایکس برای تحلیل خاک بر روی مریخ استفاده کرد. اما نتیجه آن چندان تفاوتی با خاک هاوایی نداشت: مواد آتشفشانی و معدنی موجود در خاک، شبیه به چیزی بود که ما می‌توانیم در این جزیره زیبا پیدا کنیم.

6- اولین حفاری روباتیک در خارج از سیاره زمین
هنگامی که مریخ نورد کیوریاسیتی در ماه فوریه (بهمن گذشته) اقدام به حفر این گودال 6.5 سانتی‌متری در سطح سیاره مریخ کرد، تبدیل به اولین روباتی شد که روی سیاره‌ای غیر از زمین، اقدام به حفاری کرد. این همان گودال تاریخ ساز است.

7- مریخ می‌توانست میزبان حیات باشد
یک نمونه از سنگ پودر شده که مریخ نورد آن را در ماه فوریه/بهمن آزمایش کرده بود، شامل گوگرد، نیتروژن، هیدروژن، اکسیژن، فسفر و کربن بود (که یک منوی غذایی ناب برای زنده نگه داشتن میکروب‌ها در خاک است)، و بدان معنی است که در زمان‌هایی خیلی پیش از این، مریخ حداقل می‌توانسته شرایط اولیه میزبانی حیات را داشته باشد.

8- سرشار از زندگی
مدت کمی پس از آن یافته‌های اولیه، ناسا گزارش داد که توانسته به شواهد قطعی دست یابد که کیوریاسیتی در حال عبور از منطقه‌ای است که روزگاری آب در آن جاری بوده است. همچنین مشخص شد که این محدوده گسترده‌تر از چیزی است که پیش از این تصور می‌کردند. رگه‌های سنگی هیدراته شده در سنگ‌ها کشف شده بودند و دانشمندان این عکس جالب را برای اثبات آن برگزیدند.

9- یک پانورامای 4 میلیارد پیکسلی
کار ناسا با کیوریاسیتی، الهام بخش دیگران هم شد تا یک پروژه خلاقانه را برگزینند. برای مثال اندرو بدرو عکاس و ویراستار اهل استونی، یک تصویر پانورامای 4 میلیارد پیکسلی باور نکردنی را (که از بیش از 400 تصویر گرفته از دو دوربین کاوشگراستخراج شده بود)، خلق کرد.

10- فاجعه در مریخ
چه بر سر حیات در مریخ آمده است؟ یکی از یافته‌های نسبتا منفی کیوریاسیتی این بود که یک رخداد "فاجعه آمیز" در حدود4 میلیار سال پی اتمسفر مریخ را تخریب کرده است. یک تحلیل شیمیایی گازها بر روی این سیاره آشکار ساخته است که یا انفجارهای آتش فشانی و یا برخورد فضایی عظیم سبب از بین رفتن اتمسفر مریخ شده است.
منبع:khabaronline.ir

چهار دقیقه رعب و وحشت در محله ی شجاعیه؛ غزه

اعراب تنها 4 دقیقه برای مقابله با موشک های ایران فرصت دارند / وحشت از تهران وجه مشترک کشورهای عرب خلیج فارس

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,عربستان سعودی

دیفنس وان نوشت: اگر ایران به کشورهای خاورمیانه موشک های بالستیک خود را شلیک کند، چه هسته ای باشد چه نباشد، اعراب خلیج فارس تنها چهار دقیقه فرصت دارند که با آن مقابله کنند.

به گزارش انتخاب این پایگاه خبری تحلیلی نوشت، در شرایط ایده آل اگر شلیک موشک ایران تشخیص داده شود، موشک به هنگام پرواز ردیابی شود، مسیر آن به موشکی رهگیر انتقال داده شود، موشک رهگیر شلیک شود و همه چیز براساس برنامه پیش رود موشک رهگیر به هنگام ورود موشک ایران به جو با آن برخورد و آن را منهدم می کند. اما کدام کشور موشک را شلیک خواهد کرد؟ ممکن است موشک به سوی هدفی در عربستان سعودی شلیک شده باشد، اما در مسیر خود از فراز امارات، قطر یا کویت پرواز می کند. کشورهایی که همه دوستان آمریکا هستند و موشک های رهگیر پیشرفته ساخت آمریکا در اختیار دارند. اما مشکل اینجاست که تجهیزات موجود در یک کشور با دیگری ارتباط ندارد.

این پایگاه اینترنتی اضافه کرد: آن گونه که توماس کاراکو، کارشناس دفاع موشکی در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی (CSIS) می گوید، می بایست سامانه های رهگیری را به شکل شبکه درآورد و آن را با کمک سامانه های پیش اخطار و حسگر مجهز کرد.

وحشت از حمله ایران با موشک هسته ای از وجوه اشتراک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است، اما سیاست های منطقه ای، رقابت نظامی و حتی نگرانی از جاسوسی سایبری مانع از پیوستن سامانه های دفاع موشکی آنها به یکدیگرو تشکیل یک سپر دفاع موشکی نظیر سپری شده است که ناتو در اروپا ایجاد کرده است.

کاراکو می گوید: «مهمترین تفاوت این است که شما در خاورمیانه ناتو ندارید.» او معتقد است پیش شرط هر همکاری جدی همبستگی سیاسی و امنیتی است، نظیر آنچه در ناتو مشاهده می کنیم.

این پایگاه خبری تحلیلی اضافه کرد: نبود برنامه ریزی راهبردی مشترک میان کشورهای همسایه خلیج فارس سبب شده است هرکدام به تنهایی سامانه دفاع موشکی خود را تهیه کنند. آنها عمدتاً پاتریوت و به تازگی رهگیرهای دوربردتر تاد(THAAD) خریداری کرده اند. عربستان سعودی، امارات، قطر و کویت همگی نسخه ساخت شرکت ریتیون (Raytheon) از پاتریوت را در اختیار دارند.

عربستان ماه گذشته سامانه های پاتریوت به ارزش دو میلیارد دلار خریداری کرد و قطر دسامبر گذشته قراردادی به ارزش دو ممیز چهار میلیارد دلار برای خرید سامانه های رهگیر امضا کرد. امارات رهگیرهای تاد ساختِ شرکت لاکیهد مارتین خریداری کرده است و قرار است تا پایان سال آنها را تحویل بگیرد. گفته می شود عربستان و قطر هم به تاد ابراز علاقه کرده اند. کارشناسان بر این باورند فهرست بلند و بالای خرید سامانه های دفاع موشکی بهای صلح با ایران است. هرچه ایران و غرب بیشتر به سوی کاهش محدودیت های ایران گام بردارند، کشورهای عرب همسایه خلیج فارس بیشتر درپی افزایش توان بازدارندگی خود هستند.

اما درحالی که کشورهای عرب خلیج فارس رهگیرهای پیشرفته خریداری می کنند، رادارهای پیشرفته و ماهواره های نظیر آنچه پنتاگون برای ردیابی موشک های بالستیک به کار می برد در اختیار ندارند. کالین کال، مشاور امنیت ملی جو بایدن، می گوید توانایی هر کدام از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در برابر توان دسته جمعی آنها رنگ می بازد. او روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت، از مسائلی که در نشست کمپ دیوید مطرح خواهد شد، اقداماتی است که شرکای آمریکا در شورای همکاری خلیج فارس می توانند برای یکپارچه کردن سامانه های دفاع موشکی خود انجام دهند.

دیفنس وان در نوشته خود اضافه کرد: قطر به خرید راداری عظیم ویژه ردیابی موشک، نظیر آنچه پنتاگون برای ردیابی موشک های شلیک شده به سوی آمریکا در اختیار دارد، ابراز تمایل کرده است. امارات نیز به خرید ماهواره های پیش اخطار ابراز علاقه کرده است. کاراکو می گوید اطلاعات به دست آمده از این گونه رادار می تواند برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس جالب باشد. به گفته یک پیمانکار شرکت ریتون، پنتاگون نیز تلاش می کنند تجیهرات دفاعی موشکی آمریکا را به یک مرکز عملیات دفاع مشوکی در قطر مرتبط کند. این مرکز رادارها، سامانه های پاتریوت، تاد و سامانه های دفاع هوایی اروپا را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در ارتباطات راهبردی اوایل هفته جاری گفت، در نشست کمپ دیوید، مقام های آمریکایی قصد دارند اجرای مانورهای نظامی مشترکی را در منطقه اعلام کنند که تمرکز آن بر مبارزه با تروریسم و همکاری کشورهای عرب در زمینه دفاع موشکی خواهد بود.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب