دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

از 7 دقیقه وحشت تا پانورامای 4,000,000,000 پیکسلی



مریخ نورد کیوریاسیتی، یک سال پیش بر روی مریخ فرود آمد. گزارش تصویری امروز از جهانگردی پرماجرای این روبات زمینی است که پس از 1 سال، هنوز در آغاز ماموریت اکتشاف قرار دارد.

مجید جویا: مریخ نورد کیوریاسیتی (به معنی کنجکاوی) یک سال پیش در روز 14 مرداد بر روز سیاره سرخ فرود آمد. در اینجا مهم‌ترین لحظات کار این مریخ‌نورد را انتخاب کرده‌ایم، البته این قرار نیست خلاصه همه کارهای مریخ نورد باشد، چرا که اگر بخواهیم همه اولین‌های آن را لیست کنیم، وزنش به بیش از یک تن می‌رسد: تنها کشف بوزون هیگز بود که از نظر ارزش خبری توان رقابت با بزرگ‌ترین داستان علمی سال 2012/1391 را داشت.

 

مریخ نورد کیوریاسیتی,جهانگردی پرماجرای روبات زمینی

1- 7 دقیقه وحشت
اولین بار ما تقریبا 2 ماه قبل از فرود مریخ نورد کیوریاسیتی با اصطلاح «7 دقیقه وحشت» آشنا شدیم (این اصطلاح اشاره به 7 دقیقه‌ای داشت که فرود کیوریاسیتی بر سطح مریخ طول می‌کشید اما به دلیل فاصله زیاد مریخ با زمین، پیام‌های کنترل مراحل فرود با تاخیر به زمین می‌رسید. به عبارت دیگر، زمانی که نخستین پیام از اولین مرحله فرود به زمین می‌رسید، دقایقی از پایان فرود گذشته بود). اما این دقایق، فرود موفق کاوشگر را بسیار هیجان انگیز‌تر آنی کرد که در عمل بود.

 

مریخ نورد کیوریاسیتی,جهانگردی پرماجرای روبات زمینی

2- اولین تصاویر
این عکس؛ و یک عکس مشابه اما در مقیاس کوچک‌تر؛ که درست بعد از فرود به دست محققان رسیدند، اولین تصاویری بودند که کاوشگر فرستاده بود. این عکس که با یکی از دوربین‌های کیفیت پایین اجتناب از خطر کاوشگر گرفته شده بود، اندکی از حاشیه دهانه آتشفشانی گیل را را نشان می‌دهد که کاوشگر در آنجا فرود آمده بود.

 

مریخ نورد کیوریاسیتی,جهانگردی پرماجرای روبات زمینی

3- پیف پیف!
در زمان اندکی پس از فرود، کاوشگر آزمایش سخت‌افزارهایش را شروع کرد، که دوربین شیمایی آنالیز سنگ هم جزو آنها بود. کاوشگر یک سنگ را انتخاب کرد و در مدت ده ثانیه، سی سری اطلاعات از آن به زمین فرستاد. مطالعات بیشتر با دوربین شیمیایی، نشان دهنده حضور سنگ گچ و یکی از اولین شواهد مریخ نورد از این بود که روزگاری بر روی مریخ آب وجود داشته است.

 

مریخ نورد کیوریاسیتی,جهانگردی پرماجرای روبات زمینی

4- جویباری که دیگر نیست
در ماه سپتامبر/شهریور سال گذشته، کاوشگر بستری از ریگ و ماسه را کشف کرد که زمانی جویباری در آن جاری بوده است. پیش از خشک شدن سطح مریخ، برای سالیان متمادی آب با سرعت یک متر بر ثانیه در این جویبار جاری بوده و می‌توانست عمیق‌تر از این هم بشود. این اولین باری بود که دانشمندان مکانی را در مریخ یافته‌اند که آب در آنجا جریان داشته است.

5- مریخ فرقی با هاوایی ندارد
کاوشگر اولین بار در ماه اکتبر/مهر از ابزار پراش اشعه ایکس برای تحلیل خاک بر روی مریخ استفاده کرد. اما نتیجه آن چندان تفاوتی با خاک هاوایی نداشت: مواد آتشفشانی و معدنی موجود در خاک، شبیه به چیزی بود که ما می‌توانیم در این جزیره زیبا پیدا کنیم.

 

مریخ نورد کیوریاسیتی,جهانگردی پرماجرای روبات زمینی

6- اولین حفاری روباتیک در خارج از سیاره زمین
هنگامی که مریخ نورد کیوریاسیتی در ماه فوریه (بهمن گذشته) اقدام به حفر این گودال 6.5 سانتی‌متری در سطح سیاره مریخ کرد، تبدیل به اولین روباتی شد که روی سیاره‌ای غیر از زمین، اقدام به حفاری کرد. این همان گودال تاریخ ساز است.

 

مریخ نورد کیوریاسیتی,جهانگردی پرماجرای روبات زمینی

7- مریخ می‌توانست میزبان حیات باشد
یک نمونه از سنگ پودر شده که مریخ نورد آن را در ماه فوریه/بهمن آزمایش کرده بود، شامل گوگرد، نیتروژن، هیدروژن، اکسیژن، فسفر و کربن بود (که یک منوی غذایی ناب برای زنده نگه داشتن میکروب‌ها در خاک است)، و بدان معنی است که در زمان‌هایی خیلی پیش از این، مریخ حداقل می‌توانسته شرایط اولیه میزبانی حیات را داشته باشد.

 

مریخ نورد کیوریاسیتی,جهانگردی پرماجرای روبات زمینی

8- سرشار از زندگی
مدت کمی پس از آن یافته‌های اولیه، ناسا گزارش داد که توانسته به شواهد قطعی دست یابد که کیوریاسیتی در حال عبور از منطقه‌ای است که روزگاری آب در آن جاری بوده است. همچنین مشخص شد که این محدوده گسترده‌تر از چیزی است که پیش از این تصور می‌کردند. رگه‌های سنگی هیدراته شده در سنگ‌ها کشف شده بودند و دانشمندان این عکس جالب را برای اثبات آن برگزیدند.

9- یک پانورامای 4 میلیارد پیکسلی
کار ناسا با کیوریاسیتی، الهام بخش دیگران هم شد تا یک پروژه خلاقانه را برگزینند. برای مثال اندرو بدرو عکاس و ویراستار اهل استونی، یک تصویر پانورامای 4 میلیارد پیکسلی باور نکردنی را (که از بیش از 400 تصویر گرفته از دو دوربین کاوشگراستخراج شده بود)، خلق کرد.

10- فاجعه در مریخ
چه بر سر حیات در مریخ آمده است؟ یکی از یافته‌های نسبتا منفی کیوریاسیتی این بود که یک رخداد "فاجعه آمیز" در حدود4 میلیار سال پی اتمسفر مریخ را تخریب کرده است. یک تحلیل شیمیایی گازها بر روی این سیاره آشکار ساخته است که یا انفجارهای آتش فشانی و یا برخورد فضایی عظیم سبب از بین رفتن اتمسفر مریخ شده است.
منبع:khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
مستند8/000/000 معتاد و تولدسالانه بیش از 3/000 کودک عقب مانده در آلمان حاصل مشروبات الکلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند سؤال از رئیس‌جمهور؛ بدهی 35,000,000,000,000 تومانی چگونه یک‌شبه صاف شد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

چند سؤال از رئیس‌جمهور؛

بدهی 35,000,000,000,000 تومانی چگونه یک‌شبه صاف شد

انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی تا به امروز با حواشی بسیاری تا همراه بوده از صدای اعتراض مجلس در تهدید به "استیضاح" شیخ‌الاسلامی تا جلسه حکمیت برخی نمایندگان مجلس با مرتضوی و قول او برای استفعا از مدیرعاملی صندوق که به "قول شرف" معروف شد.

 

به گزارش خبرنگار جهان، در گزارش پیشین جهان به موضوعی که در انتصاب مرتضوی مورد غفلت تمام معترضان قرار گرفته بود، پرداخته شد و اینکه با توجه به سوابق کاری و اجرایی سعید مرتضوی، اصل انتصاب وی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی برخلاف "نص صریح اساسنامه صندوق" و غیرقانونی بوده است.

 

اما نکته دیگری که در لابه‌لای حواشی و زد‌و‌خورد‌های گفتاری بین مجلس و دولت مورد غفلت قرار گرفت، موضوع "پرداخت کامل و آنی تمام بدهی‌های چندیدن ساله و انباشته شده دولت به صندوق تامین اجتماعی" بود.

 

سعید مرتضوی چهار روز پیش از وصول مطالبات این صندوق به میزان 35 هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری سهام دولت در 21 شركت و بانك خبر داد.

 

دولت از سال ۸۵ به بهانه‌های مختلف عملا از پرداخت بدهی‌های خود به صندوق تامین اجتماعی امتناع داشت به گونه‌ای که بدهی دولت در سال ۸۵ به صندوق به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان و این رقم در سال ۸۷ به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و در سال ۸۹ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان شد اما با این وجود از سوی دولت اقدام خاصی برای پرداخت این بدهی‌ها صورت نگرفت.

 

این بی اعتنایی تا جایی پیش رفت که صندوق تامین اجتماعی که جمعیت 2 میلیون نفری بیمه شده و نزدیک به یک میلیون نفر مستمری‌بگیر(با در نظر گرفتن افراد خانواده بیمه‌شدگان این تعداد به ۲۷ میلیون نفر می‌رسد)، به دلیل بدهی سنگین دولت به این صندوق در آستانه ورشکستگی نیز قرار گرفت.

 

اما بخش جالب و البته مغفول مانده ماجرا از انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی آغاز شد؛ به محض انتصاب مرتضوی به این سمت، دولت به صورت آنی و در اقدامی غیرمنتظره تمام بدهی 35 هزار میلیارد تومانی اش به این صندوق را پرداخت کرد!

این حرکت دولت سؤالات و ابهامات زیادی را در پی داشته که البته با بالا گرفتن مجدد اختلاف نظرها بین دولت و مجلس بر سر استیضاح وزیر، موضوع پرداخت آنی بدهی دولت به صندوق در حاشیه قرار گرفته است.

 

حال جای این سؤال از رئیس‌جمهور محترم وجود دارد که چرا دولت مدت ها از پرداخت بدهی خود آن هم به مبلغ کلان 35 هزار میلیارد تومان به صندوقی مانند تامین اجتماعی که به‌صورت مستقیم با معیشت حداقل 27 میلیون نفر از مردمی که غالب آنها از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، امتناع کرده و صندوق تامین اجتماعی را تا مرز ورشکستگی پیش برده است؟!

 

آیا صرفا برای توجیه انتصاب ناثواب چهره‌ای مسئله‌دار و متهم در صندوق تامین اجتماعی باید بدهی دولت به صندوق پرداخت می‌شد؟ آیا پرداخت این بدهی ها در ادامه کشمکش با مجلس بوده است؟

و اینکه اگر قرار نبود مرتضوی پس از موسویان به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی از سوی دولت منصوب شود، بدهی 35 هزار میلیارد تومانی دولت همچنان سیر سعودی طی می کرد و صندوق واقعا ورشکسته‌ می شد؟

مسئولان دولتی که خود را خادم اقشار مستضعف و محروم جامعه می‌دانند، به این مسئله فکر کرده اند که دود لج‌بازی دولت و عدم تمکین به پرداخت حقوق ده ها میلیون ایرانی آن هم برای 5 سال پیاپی صرفا به چشم همین قشر آسیب‌پذیر خواهد رفت./جهان نیوز