دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

از سرماخوردگی تا آنفلوانزای فصلی



 

 

از سرماخوردگی تا آنفلوانزای فصلی

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنفلوانزای فصلی نوعی بیماری ویروسی و حاد دستگاه تنفسی است كه اغلب مردم تفاوت آن را با سرماخوردگی نمی دانند چراكه هر دو بیماری علایم مشابهی دارند.

تب بیش از 38 درجه، سرفه شدید، گلودرد، سردرد ، دردهای عضلانی، اسهال، عفونت ریوی، آبریزش و قرمزی چشم ها و تنگی نفس از علایم آنفلوانزای فصلی به شمار می روند اما آنفلوانزا برخلاف سرماخوردگی كه شروع تدریجی دارد، به صورت ناگهانی بروز می كند و عوارض آن نیز شدیدتر از سرماخوردگی است.

آنفلوانزای فصلی به نام آنفلوآنزای نوع B نیز شناخته شده است؛ گروه های پرخطر مانند زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی، افراد بالای 65 سال، كودكان خردسال، مبتلایان به نارسایی های كبدی و كلیوی، مبتلایان به بیماری های خونی و عصبی و عضلانی، بیماران سرطانی كه شیمی درمانی می شوند و افراد كمتر از 18 سال كه تحت درمان طولانی مدت با آسپرین قرار دارند، در معرض ابتلا به شكل های شدید آنفلوآنزا هستند و لازم است حتما علیه این بیماری واكسن تزریق كنند.

بیماری آنفلوانزای فصلی برخلاف عوارض شدیدی كه دارد به راحتی قابل پیشگیری است؛ استفاده از محلول های ضدعفونی كننده، استفاده از دستمال كاغذی هنگام عطسه و سرفه و شست و شوی مرتب دست ها به آسانی از انتشار ویروس آنفلوانزای فصلی، جلوگیری می كند چرا كه عمده ترین راه انتقال ویروس آنفلوانزا از طریق دست و نیز از راه تنفسی است.

درمان آنفلوانزای فصلی هرچند درصورت بی توجهی جان انسان ها را در معرض خطر قرار می دهد اما در صورت رعایت دقیق توصیه های پزشكی چندان كار سختی نیست.

به گفته رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، درمان بیماری آنفلوانزا به استراحت در منزل نیاز دارد.

'محمدمهدی گویا' می افزاید: برای درمان این بیماری، نیازی به درمان آنتی بیوتیكی نیست و این بیماری با مصرف قرص های ساده استامینوفن و مایعات فراوان در مدت سه تا پنج روز بهبود می یابد.

وی با بیان این مطلب كه در درمان این بیماری به جز گروه های پرخطر افراد دیگر نیاز به مصرف داروی خاصی ندارند ، خاطر نشان می كند این افراد در صورت ابتلا به علایم بیماری آنفلوانزا هرچقدر هم كه خفیف باشد، باید به پزشك مراجعه كنند و زیر نظر پزشك باشند.

رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت تاكید می كند هرچقدر هم تلاش كنیم نمی توان مانع شیوع بیماری آنفلوانزا شویم اما طول مدت در گردش بیماری را می توان كاهش داد.

به گفته وی، برای این كار مبتلایان باید از تماس با دیگران در زمان بیماری خود تا حد ممكن اجتناب كنند و اگر استراحت كافی داشته باشند، زودتر خوب می شوند.

گویا با یادآوری شیوع بیشتر آنفلوانزای فصلی در میان دانش آموزان می گوید: در میان اقشار جامعه، دانش آموزان بیشتر به آنفلوانزا مبتلا می شوند زیرا حضور تعداد زیادی از افراد در محیط بسته مانند مدرسه، شانس انتقال ویروس های آنفلوانزا را افزایش می دهد.

وی می افزاید: معمولا والدین مایلند دانش آموزان بیمار زودتر به مدرسه برگردند كه این بازگشت پیش از بهبودی كامل بیمار منجر به واگیر شدن بیماری و انتقال آن به سایر دانش آموزان می شود.

وی ادامه می دهد خود درمانی، مشكل آفرین است و مردم نباید با مشاهده علایم آنفلوانزا از آنتی بیوتیك ها استفاده كنند.

به گفته گویا، ساده ترین عارضه خود درمانی این است كه مدت زمان بیماری طولانی تر می شود. بنابراین مردم به محض مشاهده علایم آنفلوانزا باید به پزشك مراجعه كنند.

بی تردید، پیشگیری آسانترین و بهترین راه برای اجتناب از تحمل عوارض آنفلوانزای فصلی است. رعایت فاصله مناسب ( بیش از یك متر) با افراد مشكوك به بیماری، حفظ سلامت عمومی بدن، تغذیه و خواب مناسب، مصرف مایعات فراوان، حفظ فعالیت فیزیكی مناسب، انجام واكسیناسیون این بیماری و رعایت اصول بهداشتی از مهمترین راه های پیشگیری از آنفلوانزای فصلی به شمار می روند كه شهروندان باید این موارد را جدی بگیرند.... / تحلیل : ایرنا


ویدیو مرتبط :
علت سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان و درمان سرماخوردگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از خطر سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی در امان باشید


با توجه به آمار مراکز پیشگیری و درمان بیماری ها، یک فرد بالغ هر سال باید انتظار 2 تا 3 مرتبه سرماخوردگی را داشته باشد.