دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ارسال فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی از یک مسیر میانبر!



فضانوردان,ایستگاه بین‌المللی فضایی

برای نخستین بار انجام شد

ارسال فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی از یک مسیر میانبر!

سه فضانورد برای نخستین بار با استفاده از یک مسیر میانبر رهسپار ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند و در کمتر از شش ساعت از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به ایستگاه مدارگرد رسیدند.

به گزارش ایسنا، این مسیر سریع‌السیر که برای اولین بار برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار گرفته است زمان همیشگی این سفر را حدود 45 ساعت کاهش داد و به کریس کاسیدی، فضانورد امریکایی و پاول وینوگرادوف و الکساندر میسورکین، فضانوردان روس اجازه داد تا ماموریت 5.5 ماهه خود را به سرعت آغاز کنند.

فضاپیمای سیوز این مسافران در روز پنج‌شنبه(هشت فروردین) پرتاب و روز جمعه(9 فروردین) ساعت 02:28 به وقت گرینویچ، تنها پس از 5 ساعت و 45 دقیقه به ایستگاه فضایی ملحق شد.

تمام سکنه قبلی ایستگاه که با شاتل‌های ناسا یا کپسول‌های سیوز روسیه به این مدارگرد اعزام شده بودند، حداقل دو روز را برای رسیدن به این آزمایشگاه مداری 100 میلیارد دلاری در راه می‌گذراندند.

مسافران جدید به سکنه کنونی ایستگاه شامل فرمانده کریس هادفیلد از سازمان فضایی کانادا، توماس مارشبورن از ناسا و رومان روماننکو از روسیه در ماموریت اکسپدیشن 35 پیوسته‌اند.

روسیه در سه پرواز بدون سرنشین باری قبلی به ایستگاه، این مسیر سریع‌السیر را به آزمایش گذاشته بود که نیازمند مانوورهای فرمان بسیار دقیق است.

در صورت بروز خطا در پرواز صحیح، نداشتن توانایی در تصحیح مدار ایستگاه و یا برخورد با ضایعات فضایی، ممکن است مشکلات بزرگی برای مسافران این مسیر پیش بیاید اما از سوی دیگر، مزیت مسیر جدید این است که فضانوردان نیازی به اقامت دو روزه درون کپسول کوچک و تنگ سیوز را نخواهند داشت.

همچنین از این طریق فضانوردان می‌توانند پیش از قرار گرفتن در برابر تاثیرات ناتوان‌کننده انطباق با ریزگرانش مانند سرگیجه و تهوع به ایستگاه رسیده و از سوی دیگر تجربیات و نمونه‌های پزشکی نیز با سرعت بیشتر به آزمایشگاه مداری وارد شوند.

مهندسان روسیه از سه سال پیش به دنبال مسیرهای جدید پروازی برای دستیابی سریعتر به ایستگاه فضایی بودند و اکنون به دنبال راهی برای کوتاهتر کردن مسیر به دو مدار هستند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
استقبال از فضانوردان جدید در ایستگاه فضایی بین المللی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارسال غذای سنتی مردم ژاپن به ایستگاه فضایی بین‌المللی + تصاویر



یک فضا‌نورد ژاپنی که نخستین بار قرار است به Iss سفر کند در این سفر یکی از لذیذترین خوراکی‌های سنتی کشور خود را به همراه دارد.

چندی قبل پس از طی کردن دردسرهای فراوان سرانجام سه فضا نورد جدید موفق به ورود به ایستگاه فضایی بین المللی ISS از طریق کپسول فضایی روسی سایوز شدند.

ارسال غذای سنتی مردم ژاپن به ایستگاه فضایی بین‌المللی

گفتنی است، پس از گذشت دو ماه وقفه در ارسال فضا‌نورد به ISS ، سرانجام فضانوردان از طریق ایستگاه زمینی بایکو نور قزاقستان راهی فضا جهت انجام ماموریت شدند.

در این ماموریت 3 فضا نورد، Kjell lingren فضا نورد ناسا، Kimiya  yui از کشور ژاپن و نیز Oleg Kononenko از آژانس فضایی روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی وارد شدند.

ارسال غذای سنتی مردم ژاپن به ایستگاه فضایی بین‌المللی

فضا نورد ژاپنی Kimiya  yui که نخستین بار که به فضا می‌رود به همراه خود غذای سنتی این کشور به نام سوشی را به ایستگاه فضایی می‌برد تا فضانوردان در حین انجام ماموریت خود بتوانند از این غذای شرقی نیز استفاده کنند.

پرواز از طریق فضا پیمای سایوز دو ماه به تاخیر افتاده بود زیرا سفینه بدون سرنشین حاوی محموله 3 تن مواد غذایی، سوخت و تجهیزات آزمایشگاهی در ماه آوریل سال جاری پس از خروج از جو زمین دچار مشکل خرابی و عدم توانایی کنترل از سوی مهندسین شده و پس از سقوط مجدد به جو زمین منفجر شده و از بین رفته است.

این حادثه سبب شد تا کارشناسان برای رفع مشکل سایوز پرتاب این موشک برای ارسال فضا نورد به Iss را تا دو ماه به تعویق بیندازد.

در حال حاضر شرکت Spacx تلاش گسترده‌ای برای ساخت موشک و رقابت با سایوز در دستور کار دارد اما در هر بار پرواز آزمایشی سفینه فضایی دچار آسیب دیدگی، سقوط و انفجار شده است.

فضانوردان اعلام کرده‌اند تنها وابستگی به موشک فضایی سایوز پس از باز نشستگی شاتل در سال 2011 اصلا منطقی نیست و دانشمندان باید راه‌های جدید و وسایل پیشرفته‌ای برای پرتاب و فرود فضا‌نوردان سوار بر موشک فضایی سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی در حدود 6 ساعت است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در مواردی در 250 کیلومتری بالای کره زمین قرار دارد و این فضانوردان به فضا نوردان مستقر در ایستگاه فضایی که درحال آزمایش اثرات بلند مدت زندگی در فضا بر روی سلامت انسان هستند، ملحق شده‌اند.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران