ارتباط محور مغناطیسی زمین با اجابت مزاج سگها!

اخبار,اخبار علمی,تاثیر اجابت مزاج سگهابرنوسانات میدان مغناطیسی زمین

اخبار علمی - ارتباط محور مغناطیسی زمین با اجابت مزاج سگها!

بر اساس مطالعات جدید، سگ‌ها هنگام دفع فضولات خود، بدنشان را با محور مغناطیسی زمین هماهنگ می‌کنند.

به گزارش ایسنا ، دانشمندان اهل جمهوری چک بر این باورند، سگ‌ها هنگام دفع فضولاتشان، بدن خود را با محور شمال به جنوب زمین هماهنگ می‌کنند و چنین حالتی می‌تواند تحت تاثیر کوچک‌ترین نوسانات میدان مغناطیسی زمین قرار گیرد.

در مطالعات انجام‌شده، سگ‌ها در هنگام صبح تمایل داشتند بدنشان را به سمت غرب بخوابانند، اما بعد از ظهرها جهت خود را به سمت شرق تغییر می‌دادند.

این موضوع زمانی رخ می‌داد که میدان مغناطیسی "ثابت" بود، یعنی در در کنار محور موجود قرار می‌گرفت و نوسانی نداشت.

با این حال، میدان مغناطیسی می‌تواند در طول جرقه‌های خورشیدی "غیرثابت" شود و در چنین موقعیتی، حالت‌های درازکشیدن سگ‌ها بسیار تصادفی‌تر بود.

دانشمندان دانشگاه Life Sciences جمهوری چک، به منظور آزمودن نظریه خود، حالت‌های بدن 70 سگ از 37 گونه را هنگام دفع فضولاتشان مطالعه کردند و در مجموع 1893 خروج مدفوع و 5582 مورد دفع ادرار را طی بازه دو ساله ثبت کردند.

تیم تحقیقاتی همچنین تغییرات موجود در میدان مغناطیسی زمین را در طول این مدت بررسی کرد تا حالات درازکشیدن سگ‌ها و هر نوع تغییری که با نوسانات محور زمین مرتبط بود، را بررسی کند.

دانشمندان با بررسی گونه‌های مختلف دریافتند که حالت‌های درازکشیدن برای گونه‌های خاص منحصر‌به‌فرد است.

محققان همچنین پی بردند اوقات روز و موقعیت خورشید در این میان ایفای نقش کرد، زیرا آنها سگ‌ها را در طول فصول مختلف و زمانی مطالعه کردند که موقعیت خورشید در آسمان متغیر بود.

تیم تحقیقاتی متوجه شد که سگ‌های حاضر در این مطالعه ترجیح می‌دادند بدن خود را در طول محور شمال به جنوب و تحت شرایط مغناطیسی آرام قرار دهند و زمانی که نوساناتی در میدان مغناطیسی زمین وجود داشت، این رفتار لغو می‌شد. هنوز دلیل چنین عملی مشخص نیست.

در مجموع، 50 گونه حیوان از میدان مغناطیسی زمین برای راهبری استفاده می‌کنند؛ این میدان می‌تواند بر رفتار و جهت‌گیری پرندگان، زنبورها و نهنگ‌ها اثر بگذارد.

این مطالعه نخستین مدرک قابل‌اندازه‌گیری برای تعیین تاثیر تغییرات میدان ژئومغناطیسی بر روی رفتار پستانداران به شمار می‌آید.

یافته‌های جدید در مجله Frontiers in Zoology منتشر شد.
اخبارعلمی - ایسنا

اجابت مزاج با دستبند!

ارتباط اینترنتی در ماه بهتر از زمین می‌شود!

اخبار ,اخبار علمی ,اینترنت

اخبار علمی - ارتباط اینترنتی در ماه بهتر از زمین می‌شود!

با استفاده از این ارتباط لیزری، امکان ارسال داده‌ها با سرعت 622 مگابیت در ثانیه فراهم می‌شود.

پس از چندین ماه آزمایش، سیستم‌ ارتباطی مبتنی بر لیزر (LLCD) برای انتقال سریع و دقیق اطلاعات از فضاپیماها به زمین و بالعکس موفق به ثبت یک رکورد تازه در انتقال فیلم ویدئویی اچ‌دی به ماه شده است.

به گزارش ایسنا، طرح مشترک تحقیقاتی ناسا و آزمایشگاه لینکلن موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، نخستین سیستم ارتباطی دو طرفه مبتنی بر لیزر است که جایگزین سیستم‌های انتقال امواج رادیویی با سرعت پایین خواهد شد.

سیستم‌های فرکانس رادیویی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، قادر به انتقال مقادیر قابل توجه از اطلاعات لحظه‌ای از فضا به زمین و بالعکس نیستند.

سیستم‌ ارتباطی مبتنی بر لیزر (LLCD) بر روی کاوشگر جدید ماه ناسا نصب و عملکرد آن از ماه اکتبر مورد آزمایش قرار گرفت؛ محققان ایستگاه وایت سندز (White Sands) در نیومکزیکو، از این سیستم برای انتقال و دریافت داده‌ها به فضاپیما در فاصله 384 هزار کیلومتری زمین استفاده کردند.

در جدیدترین آزمایش و رکوردشکنی سیستم LLCD، محققان موفق به ارسال و برگشت یک فیلم ویدئویی اچ‌دی به ماه ظرف هفت ثانیه شدند که یک دستاورد مهم در ارتباط بین ستاره‌ای محسوب می‌شود.

از این طریق ارسال و دریافت داده از کاوشگرها در عمق فضا از جمله تصاویر تهیه شده توسط مریخ‌نورد کنجکاوی با سرعت بسیار بالا امکانپذیر می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که سیستم‌ ارتباطی مبتنی بر لیزر تا سال 2017 بر روی کاوشگرها و فضاپیماهای جدید ناسا مورد استفاده قرار بگیرد.