دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

احتمال مردن شما تا 10 سال آینده چقدر است؟



اخبار,مشکلات ریوی,علت سرطان

«تست حیات» محققان برای افراد 50 سال به بالا

احتمال مردن شما تا 10 سال آینده چقدر است؟

پژوهشگران آمریکایی با طراحی «شاخص مرگ و میر» احتمال مردن افراد بالای 50 سال طی یک دهه آینده را پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، با استفاده از آنالیز داده های 20 هزار شهروند آمریکایی بالای 50 سال طی سال های 1998 تا 2008 میلادی، شاخص مرگ و میر (mortality index) طراحی شده است؛ از این گروه افراد تاکنون شش هزار نفر فوت کرده اند.

این شاخص می‌تواند به فرد و پزشک معالج برای اتخاذ شیوه مناسب زندگی و روش‌های درمانی کمک کند؛ پزشکان قادر خواهند بود بر اساس نتایج بدست آمده اقدامات درمانی مناسب از جمله درمان دقیق دیابت، غربالگری سرطان روده بزرگ یا سرطان گردن رحم را برای افراد مشکوک تجویز کنند.

بر اساس شاخص مرگ و میر، مردان دو امتیاز، افراد بین 60 تا 64 سال یک امتیاز، افراد بین 70 تا 74 سال سه امتیاز و افراد بالای 85 سال هفت امتیاز دریافت می کنند.

تشخیص و درمان هرنوع سرطان، مشکلات ریوی، مشکلات حاد تنفسی، سیگار کشیدن، مشکلات قلبی، ضعف حافظه و مشکل در راه رفتن هر کدام دو امتیاز دارند.

دیابت یا فشار خون بالا، مشکل در هل دادن اشیاء سبک وزن منزل مانند یک صندلی نیز هرکدام یک امتیاز دارند.

امتیاز 26 نشان می دهد که شانس مردن فرد طی یک دهه آینده تا 95 درصد افزایش می یابد؛ این وضعیت یک فرد 85 ساله با تمام موارد ذکر شده را نشان می دهد.

شانس مردن افراد با امتیاز صفر نیز حدود سه درصد است که این وضعیت یک خانم 60 ساله بدون هیچگونه از موارد ذکر شده را نشان می دهد.

دکتر «ماریسا کروز» نویسنده ارشد تحقیق و از محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو تأکید می کند: توصیه می کنیم که شاخص مرگ و میر با نظارت یک پزشک تکمیل شود، چراکه پزشکان درک بهتری از معنای عددهای ذکر شده در این شاخص دارند.

نتایج این تحقیق و «شاخص مرگ و میر» در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
احتمال بازنگری در لایحه بودجه سال آینده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه پیش‌ بینی شانس مردن تا 10 سال آینده


محققان روش جدیدی برای پیش‌بینی احتمال مرگ افراد طی 10 سال آینده با استفاده از یک آزمون حرکت بر روی تردمیل ابداع کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: محققان روش جدیدی برای پیش‌بینی احتمال مرگ افراد طی 10 سال آینده با استفاده از یک آزمون حرکت بر روی تردمیل ابداع کرده‌اند.

در این روش فرد بر روی تردمیلی که سرعت و شیب آن در حال افزایش است، بمدت سه دقیقه حرکت می‌کند؛ در این زمان اطلاعات مختلف شامل تعداد ضربان قلب و میزان تنفس ثبت می‌شوند.

سپس این اطلاعات به همراه سن و جنسیت فرد در یک فرمول پایه قرار داده می‌شود تا شانس مردن فرد طی یک دهه آینده محاسبه شود.

این روش FIT Treadmill Score نام دارد که توسط متخصصان قلب و عروق دانشگاه جان هاپکینز ابداع شده است؛ محققان اطلاعات 58020 فرد 17 تا 96 ساله را که طی سال‌های 1991 تا 2009 تحت تست‌های استرس قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار داده و براساس نتایج بدست آمده، تست تردمیل را طراحی کردند.

بالا رفتن بیش از حد ضربان قلب، اصلی‌ترین شاخص برای تعیین خطر مرگ طی 10 سال آینده است.

امتیازات از 200- تا 200+ تقسیم‌بندی می‌شوند؛ افرادی که نمره منفی بیشتری کسب کنند، با خطر بالاتر مرگ طی یک دهه آینده مواجه هستند؛ افرادی که نمره 100- تا صفر را کسب کنند، با 11 درصد خطر مرگ طی این مدت مواجهند.

افرادی که نمره 100+ و بالاتر کسب کنند، تنها با دو درصد خطر مرگ در 10 سال آینده روبرو هستند.