ابزار فراصوت برای شناسایی عامل سکته و حمله قلبی

اخبار ,اخبار علمی ,ابزار فراصوت برای شناسایی عامل سکته و حمله قلبی

اخبار علمی - ابزار فراصوت برای شناسایی عامل سکته و حمله قلبی

دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی سامانه فراصوت جدیدی را برای شناسایی عامل سکته مغزی و حمله قلبی ارائه داده‌اند.

در حالی که فناوری‌های فراصوت موجود قادر به شناسایی تجمع پلاک روی دیواره‌های شریان‌ها هستند، تعیین زمانی که این پلاک در خطر تجزیه‌شدن و ایجاد حمله قلبی یا سکته مغزی است، مسئولیتی دشوار به شمار می‌آید.

هم‌اکنون تیمی از محققان ابزار فراصوت با فرکانس دوگانه‌ای را ارائه داده‌اند که می‌تواند در تشخیص پلاک‌های آسیب‌پذیر و تشخیص دقیق‌تر بیماران در معرض خطر کمک کند.

رویکردهای کنونی برای شناسایی پلاک‌های آسیب‌پذیر شامل استفاده از یک عامل کنتراست به نام "میکروحباب‌ها" هستند. محققان دریافته‌اند با تزریق نانوحباب‌ها به درون جریان خون، این حباب‌ها به سمت مولکول‌های مرتبط با پلاک آسیب‌پذیر جذب می‌شوند و این نواحی را در تصاویر فراصوت به صورت کارآمدی برجسته می‌کنند.

به گفته دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی، ابزار موردکاربرد در این رویکردها برای شناسایی چنین عوامل کنتراستی بهینه نیستند زیرا آن‌ها برای تصویربرداری با فرکانس بالا طراحی نشده‌اند.

دکتر ژیائونینگ، استادیار مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه کارولینای شمالی، در این رابطه گفت: ما مبدل فراصوت داخل عروق با فرکانس دوگانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که سیگنال‌های شنیداری را مخابره و دریافت می‌کند. عمل‌کردن در دو فرکانس به ما امکان تمامی عملکردهای ابزار فراصوت (سونوگرافی) موجود و همچنین امکان شناسایی عوامل کنتراست (میکروحباب‌ها) به کاررفته برای تصویربرداری مولکولی را می‌دهد.

تیم علمی پس از آزمایش نمونه اولیه ابزار جدید در آزمایشگاه، عملکرد حاصل را مثبت ارزیابی کرد. دانشمندان هم‌اکنون به دنبال بهینه‌سازی این فناوری با امید آغاز مطالعات پیش‌بالینی در آینده نزدیک هستند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله IEEE Transactions on Ultrasonics, Ferroelectrics, and Frequency Control منتشر شد.

ویدیو حمله قلبی(سکته)

بیماری های قلبی عامل 43.7 درصد مرگ و میر ایرانیان/ میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران

وزیر بهداشت,دکتر سید حسن هاشمی

وزیر بهداشت اعلام کرد: در ایران 43.7 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است. میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است.

به گزارش  ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در پیامی به پانزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق به راهکارهایی برای کاهش بار بیماری‌های قلبی - عروقی با استفاده از ظرفیت متخصصان این حوزه اشاره کرد و گفت: همان طور که می‌دانید در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر یکی از مشکلات اساسی نظام سلامت در دنیا و ایران محسوب می‌شود و این بیماری‌ها به 36 میلیون مورد مرگ در سال منجر می‌شود که این رقم حدود 63 درصد از کل مرگ‌هایی است که هر ساله در دنیا رخ می‌دهد.

وی افزود: 80 درصد این مرگ‌ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق افتاده و یک سوم آن در افراد زیر 60 سال رخ می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی بیماری‌های قلبی و عروقی را از جمله بیماریهای غیرواگیر بسیار شایع خواند گفت: در ایران 43.7 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است و میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است که این واقعیات اهمیت پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها را گوشزد می‌کند.

وزیر بهداشت در این پیام به برنامه‌های اصلی لازم برای کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: ترسیم نقشه بروز بیماری‌های غیرواگیر و تحلیل عوامل خطر تأثیرگذار، کاهش سطح مواجهه افراد و جوامع با عوامل خطر مشترک، بیماری‌های غیرواگیر، تقویت مراقبت‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر با گسترش مداخلات مقرون به صرفه و سیاست‌گذاری و استاندارد سازی خدمات برای پیشگیری از خطرات اصلی تهدید کننده سلامت یقیناً می‌تواند در کاهش مرگ و افزایش کیفیت زندگی افراد مؤثر باشد.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف مذکور اقدامات زیادی طی سال‌های متمادی انجام شده گفت: تشکیل پایگاه داده برای تجمیع اطلاعات بروز و شیوع بیماری‌های قلبی، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عوامل خطر در برنامه نظام مراقبت عوامل خطر و جمع‌آوری سیر بیماری‌های قلبی و عروقی بر اساس گواهی فوت در قالب کتاب سیمای مرگ در 29 استان، تنظیم سند فعالیت بدنی و سند تغذیه، تعهد به کنوانسیون دخانیات و برنامه‌ریزی برای مداخلاتی مانند فشار خون، دیابت، چاقی، خود مراقبتی و بازتوانی قلب از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

وی اذعان داشت: با وجود همه اقدامات انجام شده تا تحقق اهداف این برنامه یعنی کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی راه درازی در پیش است و بدون شک این امر بدون یکپارچگی بخش‌های مختلف نظام سلامت ممکن نیست که یکی از بخش‌های محوری صاحبان تخصص در حوزه قلب و عروق هستند./ایسنا