دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ابداع نخستین پرتو کششی صوتی جهان



اخبار,اخبارعلمی ,نخستین پرتو کششی صوتی جهان

تیمی از محققان دانشگاههای بریستول و ساسکس با همکاری شرکت Ultrahaptics موفق به ساخت نخستین پرتو کششی صوتی جهان شده‌اند که می‌تواند اجسام را با استفاده از امواج صوتی بلند کرده و حرکت دهد.

 پرتوهای کششی، اشعه‌های اسرارآمیزی هستند که می‌توانند اجسام را بلند کنند. این مفهوم توسط نویسندگان داستان‌های علمی‌تخیلی استفاده می‌شد اما مدتی است که توجه دانشمندان و مهندسان را نیز به خود جلب کرده است.

محققان انگلیسی اکنون یک پرتوی کششی کاربردی تولید کرده‌اند که از امواج صوتی با دامنه بالا برای تولید یک هولوگرام صوتی استفاده می‌کند و می‌تواند اجسام کوچک را از جایشان برداشته و حرکت دهد.

این شیوه می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال یک خط تولید صوتی می‌تواند اجسام ظریف را بدون تماس پیدا کردن با آن‌ها، حمل و مونتاژ کند. از سوی دیگر، یک نسخه مینیاتوری می‌تواند کپسول‌های دارو را گرفته و حمل کند یا ابزارهای میکروجراحی را میان بافت زنده به حرکت دربیاورد.

محققان از مجموعه‌ای شامل 64 بلندگوی مینیاتوری برای ایجاد امواج صوتی بم و شدید استفاده کردند. پرتو کششی با محاصره کردن جسم توسط صدای شدید کار کرده و با ایجاد یک میدان نیرو، اجسام را در جای خود نگه می‌دارد. با کنترل دقیق خروجی بلندگو، می‌توان جسم را در جای خود نگه داشت یا آن را حرکت داد و چرخاند.

این محققان نشان دادند که سه شکل متفاوت از میدان نیروی صوتی به عنوان پرتوی کششی عمل کردند. اولی یک میدان نیروی صوتی شبیه به دو انگشت یا موچین است. دومی یک گرداب صوتی است که اجسام در آن گیر کرده و سپس در هسته حبس می‌شوند. سومین شکل نیز مانند یک قفس با شدت بالاست که جسم را محاصره کرده و آن را از همه جهات در جای خود نگه می‌دارد.

جزئیات این ابداع در مجله Nature Communications منتشر شده است.


اخبار علمی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
جهان دایت / آموزش حرکات کششی قسمت اول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع سریعترین میز شام جهان + عکس



 

 

ابداع سریعترین میز شام جهان

 

مدیر یک شرکت خودروسازی با هدف شکستن رکورد پرسرعت ترین مبلمان خانگی در جهان میز نهارخوریسریع السیری ساخته است که علاوه بر سرعت بالا تمامی لوازم موجود بر روی یک میز غذا را نیز به همراه دارد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، "پری واتکینز" مدیر فروش شرکت سازنده کوچکترین و کوتاهترین خودروهای استاندارد شهری در بریتانیا برای شکست رکورد پرسرعت ترین مبلمان در جهان که به یک مبل راحتی موتوردار با سرعتی برابر ۱۴۸ کیلومتر بر ساعت تعلق دارد میز نهار خوری را طراحی و تولید کرده است که می تواند با سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

 

وی برای شکستن رکورد پرسرعت ترین مبلمان جهان میز نهارخوری را انتخاب کرده است زیرا به اعتقاد وی سوار کردن یک میز ناهار خوری بر روی خودرویی کوچک و سریع کار ساده تری است. وی در ابتدا خودرویی قدیمی را خریداری کرد و بدنه فایبرگلاس آن را از موتور و کف جدا کرد.

 

ابداع سریعترین میز شام جهان

 

سپس سیستم تزریق نیتروژنی را برای افزودن به قدرت خودرو به آن متصل کرد. با وجود اینکه واتکینز انتظار بروز مشکلاتی را داشت فکر نمی کرد موتور این میز بتواند به کارکرد مناسبی دست بیابد. طی اولین دور از آزمایش موتور بیش از اندازه داغ شد و بخشهایی از پیستون را ذوب کرد.

 

در ادامه واتکینز بدون تامل موتور دیگری را یافته و به میز نصب کرد. خودرویی که در نهایت خلق شد "غذای سریع" نامیده شده و توانست دراولین آمایشها با سرعتی برابر ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت رکورد پرسرعت ترین میز ناهارخوری جهان را پشت سر بگذارد!

 

ظاهر این خودرو نیز به تنهایی بسیار شگفت انگیز است زیرا واتکینز یک ماشین ظرفشویی واقعی را به آن وصل کرده و بر روی میز نیز یک سفره کامل شام چیده شده است. برای مثال ظرفی از آبگوشت مصنوعی با استفاده از رزین فایبرگلس بر روی میز به چشم می خورد.

 

براساس گزارش پاپ ساینس، عمر مفید این خودروی عجیب و غریب یکسال و قیمت آن هفت هزار و ۸۰۰ دلار تعیین شده است./خبرگزارى مهر