دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ابداع شیوه‌ای نوین برای درمان نابینایی



اخبار,اخبار علمی,نابینایی

الیاس جراده پزشک لبنانی شیوه ای نوین برای درمان نابینایی ابداع کرد.

الیاس جراده پزشک لبنانی شیوه ای نوین برای درمان نابینایی ابداع کرد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، این پزشک لبنانی توانست با انتقال بخش هایی ازچشم راست بیمار به چشم چپ وی، نابینایی 30 ساله وی را درمان کند.

این پزشک لبنانی درباره این عمل جراحی گفت : حاتم سلیمان بیماری بود که یکی از چشمان وی براثر برخورد ترکش درجنگ داخلی لبنان آسیب دیده بود و پزشکان تلاش کرده بودند که قرنیه وبخش قدامی چشم وی را ترمیم کنند.

جراده افزود: این بیماردو بار تحت عمل پیوند قرنیه قرارگرفت ولی در هر دو بار بدن وی قرنیه را پس زد و این عمل ها به تخریب کامل سطح چشم و سلول های بنیادی او منجر شد.

وی بیان کرد : چشم راست این بیمار تا حدودی سالم بود ولی از انسداد عروق شبکیه رنج می برد که آن هم منجر به نابینایی وی شده بود.

جراده اضافه کرد : پس از تخریب شبکیه چشم راست، بخش قدامی شامل قرنیه و عدسیه آن سالم مانده بود درحالی که چشم چپ ازتخریب همین بخش رنج می برد اما شبکیه و عصب بینایی وی سالم بود.

پزشک به این نتیجه رسید که شاید با انتقال بخش قدامی چشم راست به چشم چپ بتوان به این بیمارکمکی کرد.

جراده پس ازتحقیقات بسیار و مشورت با اساتید و متخصصان بزرگ دریافت که تاکنون چنین عملی بی سابقه است ولی همه این افراد این ایده را شایسته آزمودن دانستند.

پزشک بیمار را درجریان ایده خود قرارداد و غیرقابل پیش بینی بودن هرنتیجه ای را به اطلاع وی رساند و بیمار نیز با انجام عمل جراحی موافقت کرد.

این عمل جراحی درمدت سه ساعت و با بکارگیری دقیق ترین فناوری ها انجام شد و بخش قدامی چشم راست شامل قرنیه و سلول های بنیادی به چشم چپ پیوند زده شد و پس از باز کردن پانسمان، مشخص شد که بیمار بینایی خود را باز یافته است.

اخبار علمی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
نوروفیدبک شیوه نوین درمان در ADHD یا بیش فعالی کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع شیوه ای نوین برای درمان آب مروارید



 اخبارعلمی,خبرهای   علمی, درمان آب مروارید

محققین آمریکایی با بهره بردن از سلول های بنیادی موفق به درمان آب مروارید در نوزادان شده اند.

به گزاش مهر، از هر ۱۰ هزار نوزادی که متولد می شود، ۳ نفر از آنها به بیماری آب مرواید مادرزادی مبتلا هستند که منجر به از دست رفتن بینایی در آنها می شود.

در همین حال محققین دانشگاه San Diego کالیفرنیا آمریکا با کمک سلول های بنیادی و بکارگیری آنها در عمل آب مروارید نوزادان، موفق به حفط بینایی آنها شده اند.

در راه درمان فعلی آب مروارید مادرزادی، عدسی های تیره شده از چشم نوزاد خارج می شوند و عدسی های مصنوعی دیگری در آن محل قرار می گیرند که این می تواند عوامل بیماری زایی به همراه داشته باشد.

اما در شیوه نوین محققین با استفاده از سلول های بنیادی به حل این مشکل پرداخته اند یعنی از سلول های بنیادی «روپوشه ای» عدسی چشم استفاده می شود که سلول های عدسی جایگزینی را در تمام طول زندگی بیمار تولید می کند.

در شیوه جراحی آب مروارید قدیمی، تعداد زیادی از سلول های بنیادی «روپوشه ای» عدسی برداشته می شوند اما در روش درمانی جدید آب مروارید برداشته می شود این در حالی است که سلول های بنیادی در سر جای خود باقی می مانند و این شیوه کمک می کند که بینایی در نوزاد با باز رویش عدسی ها حفظ شود. 

این شیوه نوین تا کنون بر روی ۱۲ نوزاد با موفقیت اجرا شده است و محققین بر این باور هستند که این شیوه پنجره ای به روی درمان آب مروارید باز می کند.

نتیجه این تحقیق در نشریه  Nature چاپ شده است.

 

 اخبارعلمی  -  مهر