دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ابداع روشی جدید برای گزینش تخمك مناسب در درمان ناباروری!



 

درمان ناباروری,گزینش تخمک مناسب

 

دانشمندان ساختار كروموزومی تخمك انسان را با هدف گزینش تخمك مناسب در درمان ناباروری شناسایی كردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان مدرسه پزشكی ییل به همراه دانشمندان دانشگاه آكسفورد ساختار كروموزومی تخمك انسان را شناسایی كردند.

این كشف ممكن است به محققان امكان پرهیز از به كار بردن تخمكهای غیرنرمال یا آنیوپولئیدی و گزینش تخمك‌های سالم برای اجرای چرخه باروری IVF موفق را بدهد.

فقط تعداد اندكی از تخمك‌ها در هر چرخه درمانی IVF قادر به باروری‌‌اند زیرا بسیاری از تخمك های به كار رفته دارای عدد كروموزومی اشتباه هستند. حالتی كه در آن یك تخمك كروموزوم از دست می‌دهد یا دارای كروموزوم اضافی است آنیوپلوئیدی نام داشته و با افزایش سن زنان حادتر می‌شود.

تخمك‌ها توسط سلول‌های كومولوس كه فرایند بلوغ تخمك را تنظیم و به آن كمك می‌كنند، محاصره شده‌اند.

در این مطالعه دكتر «پاسكال پاتریزیو» و دكتر «داگان ولز» از دانشگاه آكسفورد ژن‌های بیان شده در سلول‌های كومولوس را مورد بررسی قرار داده و موفق به شناسایی مجموعه‌ای از ژن‌ها شدند كه در سلول‌های مرتبط با تخمكهای غیرنرمال كمتر فعالند.

آن‌ها دو ژن‌ SPSB2 و TP5313 را توصیف كرده و دریافتند كه بیان این ژن‌ها به طور مداوم در سلول‌های كومولوس محاصره‌كننده تخم‌های غیرنرمال كمتر بود. در حالی كه همین ژن‌ها در تخمك‌های دارای عدد كروموزومی درست به طور نرمال بیان می‌شدند.

به گفته پروفسور پاتریزیو، شناسایی این ژن‌ها در سلول‌های كومولوس می‌تواند به عنوان یك نشانگر غیرتهاجمی و جدید برای تشخیص تخمك‌های غیرنرمال و بنابراین بالا بردن میزان موفقیت IVF مورد استفاده قرار گیرد.

به ادعای ولز، این كشف امكان دستیابی به یك روش ارزان، كارآمد و بی‌خطر برای شناسایی تخمك‌های سالم را فراهم كرده و خطرات سقط جنین و سندرم دان را كاهش می‌دهد. همچنین با انجام این آزمایشات همچنین قبل از بارور شدن تخمك‌ها از نگرانی‌های موجود در خصوص تحلیل جنین‌های انسانی نیز ممانعت می‌شود.

نتایج این تحقیق در ژورنال Human Reproduction انتشار یافته است..... / خبرگزاری ایسنا


ویدیو مرتبط :
درمان ناباروری،کلینیک ناباروری حضرت مریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع روشی برای درمان پارکینسون


محققان بر این باورند که می توانند بیماری پارکینسون را با سلول های بنیادی درمان کنند.

خبرگزاری مهر: محققان بر این باورند که می توانند بیماری پارکینسون را با سلول های بنیادی درمان کنند. نورون های «دوپامینرژیک» منبع اصلی «دوپامین» هستند که خود مسئول پاسخ های احساسی بوده و نقش مهمی را در حرکت ایفا می کنند.

سال هاست محققان براین باورند که از دست رفتن این نورون ها بی بازگشت است. اما مطالعه ای جدید در دانشگاه Boise State نشان داده است که احتمال رشد مجدد نورون های دوپامینرژیک در پستانداران بالغ وجود دارد.

درمان بیماری پارکینسون با سلول‌های بنیادی

محققان در این مطالعه سیستمی را طراحی کرده اند که به طور ژنتیکی دودمان نورون های دوپامینرژیک مشتق از سلول های بنیادی را ردیابی می کند. بعد از برداشتن ژن از سلول های بنیادی و با استفاده از تکنولوژی دی ان ای نوترکیب، آن ها شش ماه منتظر ماندند. در انتهای این بازه زمانی مشاهده کردند که برداشتن نورون های دوپامینرژیک تحت تاثیر ژن قرار گرفته، می تواند منجر به جایگزینی این سلول ها به وسیله سلول های بنیادی شود.

نتایج نشان می دهد که سرعت جایگزینی این نورون ها مشابه با سرعت از بین رفتن آن ها در مدل موشی التهابی بیماری پارکینسون است. این امر نشان می دهد که التهاب تولید طبیعی نورون ها را مهار می کند و منجر به بیماری پارکینسون می شود.

با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد به همان اندازه که التهاب می تواند منجر به از دست رفتن نورون های دوپامینرژیک شود، سلول های بنیادی نیز می تواند به همان اندازه این نورون ها را جایگزین کند.

در حالی که محققان از دلایل مولکولی بیماری پارکینسون نامطمئن هستند اما می دانند که اختلالات لرزشی و سایر نقص های عملکرد حرکتی، مربوط به از دست رفتن نورون های دوپامینرژیک قرار گرفته در جسم سیاه(substantia nigra) است.