دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ابداع بزرگ‌ترین شبکه عصبی مصنوعی جهان



شبکه عصبی مصنوعی,بزرگ‌ترین شبکه عصبی مصنوعی جهان,کاربرد شبکه عصبی مصنوعی

ابداع بزرگ‌ترین شبکه عصبی مصنوعی جهان
مرکز NVIDIA با همکاری تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، بزرگ‌ترین شبکه عصبی مصنوعی جهان را با هدف مدلبندی چگونگی یادگیری مغز ابداع کردند.این شبکه 6.5 برابر بزرگ‌تر از شبکه‌ رکورددار پیشینی بود که در سال 2012 توسط گوگل طراحی شد.
شبکه‌های عصبی رایانه‌محور توانایی یادگیری چگونگی مدلبندی رفتار مغز را دارند.این رفتارها شامل تشخیص اشیا، کاراکترها، اصوات و شنودها هستند.

خلق شبکه‌های عصبی در مقیاس بزرگ از لحاظ محاسباتی بی‌نهایت هزینه‌بر است.این شبکه تشخیص گربه‌ها را به خودشان آموزش می‌داد و شامل 1.7 میلیارد پارامتر و نمایش مجازی ارتباطات بین نورون‌ها بود.در مقایسه، تیم استنفورد به رهبری اندرو ان جی، مدیر لابراتوار هوش مصنوعی این دانشگاه، شبکه‌ بزرگ خود را فقط با سه سرور و با استفاده از CPUهای متعلق به NVIDIA برای شتاب‌دادن به پردازش داده تولیدشده توسط شبکه، ایجاد کرد.
سپس با وجود 16 سرور CPU متعلق به NVIDIA، این تیم یک شبکه عصبی 11.2 میلیارد پارامتری را ابداع کرد که 6.5 برابر بزرگ‌تر از شبکه ابداعی گوگل گزارش شده است.
هر چه شبکه عصبی بزرگ‌تر و قدرتمندتر باشد، در انجام مسئولیت‌هایی مانند تشخیص اشیا و توانمندکردن رایانه‌ها برای مدلبندی رفتار انسان‌مانند دقیق‌تر است.
شتاب‌دهنده‌های CPU به طور قابل‌توجهی سطوح بالاتر عملکرد محاسباتی را در مقایسه با CPUها ارائه می‌دهند.با ابداع جدید، هر محقق یا کمپانی می‌تواند از یادگیری ماشینی فقط با استفاده از اندک سرورهای شتاب‌داده‌شده توسط CPU برای حل انواع مشکلات زمان واقعی استفاده کند.جزئیات ابداع این شبکه در «نشست بین‌المللی یادگیری ماشین» ارائه شد.

منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
شبکه عصبی مصنوعی در مهندسی تونل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی جهان


این جزیره شامل سه بخش پیوسته به هم است كه فضاهای مستقلی برای برگزاری كنسرت، گردهمایی، نمایشگاه و نیز رستوران دارد. سئول، پایتخت كره جنوبی، اكنون صاحب بزرگ‌ترین جزیره شناور مصنوعی است كه اخیرا روی رودخانه هان گشایش یافته است.


این جزیره شامل سه بخش پیوسته به هم است كه فضاهای مستقلی برای برگزاری كنسرت، گردهمایی، نمایشگاه و نیز رستوران دارد.

مسئولان امیدوارند كه این جزیره مصنوعی، جاذبه بزرگی برای شهروندان كره جنوبی و همچنین بازدیدكنندگان خارجی باشد. برای این جزیره شناور كه در قلب یك طرح بزرگ‌تر روی این رودخانه قرار دارد، 60میلیون یورو هزینه شده كه بخش خصوصی و دولتی در آن شریك هستند.

رودخانه هان طی دهه‌های اخیر بخشی از زندگی پایتخت كره جنوبی بوده اما مدت‌ها بود كه از توجه شایسته مسئولان برخوردار نبود.




مدیر و معمار این طرح می‌گوید: «رودخانه هان تابستان‌ها 16 متر طغیان می‌كند البته در این شرایط نیز جزیره باید شناور بماند. وزن جزیره حدود چهارهزار تن است.»

در حال حاضر طرح‌های متعددی روی این رودخانه درحال اجراست تا به كانون توجه تبدیل شود. در سواحل رودخانه نیز پارك‌ها و فضاهای عمومی درحال احداث است. مرتبط ساختن سه بخش جزیره، از پر زحمت‌ترین كارهای این طرح بود كه ماه‌ها وقت صرف آن شد. برای این كار از زنجیر‌های شناور عظیمی كه با مواد زیست محیطی ساخته شده استفاده شده است.

مدیر طراحی و ساخت جزیره می‌گوید كه برای اجرای این طرح باید از تكنولوژی متفاوتی كه از هرگونه خطرپذیری مصون باشد، استفاده می‌شد. نوعی از دستگاه جهت یاب برای حفظ ثبات بخش‌های مختلف این جزیره استفاده می‌شود كه می‌تواند تغییرات جزیی در موقعیت مواج آنها را به طور خودكار تنظیم كند. البته در مناطق دیگر جهان، جزایر شناور مصنوعی متعددی وجود دارد اما هیچ‌یك از آنها تا این اندازه بزرگ و واقعا شناور نیستند.

منبع: مهر