دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

«آیسان» کیهان زنده است!



تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل, دنباله دارآیسان

تصاویر جدید هابل از مسافر خورشید نشان داد:
«آیسان» کیهان زنده است!

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل حاکی از سلامت و از هم نپاشیدن دنباله دار آیسان (ISON) در سفر به سمت خورشید است.

به گزارش ایسنا ، برخی از اخترشناسان پیش بینی می‌کردند که دنباله‌دار آیسان پیش از 28 نوامبر (هفتم آذر) و قرار گرفتن در فاصله 1.2 میلیون کیلومتری بالاتر از سطح خورشید، از بین خواهد رفت.

اما جدیدترین تصویر از این دنباله‌دار که نهم اکتبر (17 مهر) توسط تلسکوپ هابل تهیه شده است، نمایی سالم و دست نخورده از آیسان را به تصویر کشیده است.

در گزارش مقامات موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور آمده است: در تصویر جدید تلسکوپ هابل، هسته جامد و بسیار کوچک دنباله دار حل نشده است؛ اگر هسته از هم جدا شده بود، شواهدی از قطعات مختلف آن رویت می شد.

به گفته محققان، این تصویر در زمان حضور دنباله‌دار در مدار سیاره مریخ و از فاصله 285 میلیون کیلومتری از زمین گرفته شده است.

محققان با تشکیل کمپین برای رصد آیسان قصد دارند فرآیند نزدیک شدن دنباله دار به خورشید را با کمک ابزار مختلف رصد کنند و در این شرایط دنباله دار به آسانی از زمین قابل مشاهده خواهد بود.

در صورتی که این دنباله‌دار بتواند ماه آینده از سفر بسمت خورشید جان سالم بدر ببرد، ستاره‌شناسان می‌توانند اوایل ماه دسامبر بار دیگر آن را مشاهده کنند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
آیا دنباله دار آیسان هنوز زنده است ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تجلیل کیهان از زنده یاد محمدرضا لطفی


استاد «محمدرضا لطفی» موسیقیدان پیشکسوت و از خالقان سرودهای حماسی و انقلابی، بامداد جمعه 12 اردیبهشت در سن 78 سالگی از دنیا رفت.

روزنامه کیهان: استاد «محمدرضا لطفی» موسیقیدان پیشکسوت و از خالقان سرودهای حماسی و انقلابی، بامداد جمعه 12 اردیبهشت در سن 78 سالگی از دنیا رفت.

لطفی که بیش از نیم قرن سابقه فعالیت هنری داشته و در زمینه نوازندگی تار و سه تار چیره دست بود، هم در دوران انقلاب و هم در هشت سال دفاع مقدس، با خلق سرود‌ها و نواهایی به یادماندنی با مردم همراه شد. او از بنیانگذاران گروه موسیقی چاوش بود که در سال 57 به خلق موسیقی انقلابی می‌پرداختند. سرودهایی چون «ای ایران، سرای امید» و «کاروان شهید» ازجمله آثار ماندگار لطفی هستند.

لطفی که در دهه‌های 50 و 60 با محمدرضا شجریان همکاری می‌کرد، در سال‌های بعد با وی دچار اختلافاتی شد و همکاری اش را قطع کرد. همراهی شجریان با جریان کودتای نافرجام سال 88 و مصاحبه هایش با رسانه‌های وابسته به سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس با مخالفت محمدرضا لطفی مواجه شد.

وی در گفت وگویی با ماهنامه آسمان، ضمن انتقاد از شجریان تصریح کرده بود: «من اصلا دوست ندارم هنرمندان‌مان تریبون خودشان را از داخل به خارج از کشور ببرند. به همین دلیل شخص من هرگز با بی‌بی‌سی مصاحبه نکرده‌ام...  من حق دارم دوست نداشته باشم به عنوان یک هنرمند در صدای آمریکا و بی بی‌سی انگلستان که به عنوان دو ارگان دولتی مشغول فعالیت هستند، حرف بزنم. من حتی اگر هزار مشکل در ایران داشته باشم ترجیح نمی‌دهم هرگز در تریبون‌هایی که قصد اصلاح و کمک به مردم ایران را ندارند همصدا شوم.»

لطفی، پیش از این به احمدشاملو هم تاخته و نظرات او در حوزه موسیقی و شعر کلاسیک ایرانی را «حقارت آمیز» توصیف کرده بود.