دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آیروبیك، مغز را جوان نگه می‌دارد



 

 

ایسنا: متخصصان دانشكده پزشكی «كاپل هیل» در دانشگاه كارولینای شمالی تاكید كردند كه تمرینات آیروبیك تاثیر چشمگیری در جوان نگه داشتن عروق مغزی دارند.

متخصصان در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند كه این نوع فعالیت بدنی در افراد سالمند كمك می‌كند كه عروق خونی در قشر مخ سالم‌تر و فعال‌تر بمانند.

الیزابت بولیت استاد و جراح اعصاب در این دانشگاه كه سرپرستی تیم پزشكان را برعهده داشته به همراه دستیارانش به بررسی تعداد و شكل عروق خونی در مغز گروهی از سالمندان پرداختند كه تحرك بدنی داشتند و تمرینات آیروبیك را به طور مرتب انجام می‌دادند.

این افراد شامل 7 مرد و 7 زن در گروههای سنی 60 تا 80 ساله بودند. این سالمندان مدت 10 سال تحت آزمایش قرار داشتند. متخصصان برای آنها دو برنامه ورزشی متفاوت را تعیین كرده بودند كه یكی از برنامه ها انجام حداقل 180 دقیقه تمرینات آیروبیك در هفته و دیگری انجام هر نوع فعالیت بدنی كمتر از 90 دقیقه در هفته بود.

به گزارش شبكه خبری ای بی‌سی، این متخصصان در پایان آزمایشات خود خاطرنشان كردند: به طور معمول با بالا رفتن سن، عروق مغز تنگ‌تر می‌شوند اما در این بررسی‌ها معلوم شد سالمندانی كه فعالیت و تحرك بدنی داشته‌اند، عروق مغزی‌شان نسبت به سن‌ آنها، جوانتر از سالمندانی بود كه فاقد تحرك بدنی بودند.... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
جوان ماندن بدن با جوان نگه داشتن رگهای خونی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

8 غذا که مغز را جوان و سالم نگه مي‌دارد



 

 

8 غذا که مغز را جوان و سالم نگه مي‌دارد

 

فرتوتي، آلزايمر و کاهش حافظه ناشي از افزايش سن:اين شرايط افول ذهني که مربوط به افزايش سن مي‌باشد مي‌توانند به تاخير بيفتند و يا جلوگيري شوند. علاوه بر درگيري با فعاليت روزانه که براي مغز مفيد مي‌باشد، يک رژيم متوازن و مرتب غني از اسيد‌هاي آمينه ضروري، روغنهاي امگا، مواد معدني و ويتامين‌ها حافظه تيز و پر شور را به همراه دارند. براي اينکه بتوانيد مواد مغذي مورد نياز را به مغز خود برسانيد از غذاهاي زير استفاده کنيد.

 

1-ماهي:

پروتئين به عنوان يک جزء در ساخت انتقال دهنده‌هاي عصبي يا نوروترانسميتر‌ها(موادي که ضربان عصبي را در طول يک سيناپس انتقال مي‌دهند)، براي بهبود فعاليت ذهني ضروري مي‌باشدگذشته از منبع عالي پروتئين، ماهي سرشار از روغن‌هاي ضروري، از قبيل امگا 3 مي‌باشد. امگا 3 از عملکرد مغز محافظت مي‌کند. ماهي‌هاي دريايي غني‌ترين منبع اسيد‌هاي چرب مي‌باشند. اين ماهي ها شامل ماهي آزاد، هاليبوت، ماکرل و ساردين مي‌باشند.

 

 

2-زغال اخته:

اين ميوه لذيذ سرشار از آنتي اکسيدان‌هاي قوي است که راديکال‌هاي آزاد را که سبب پيري مي‌شوند از بين مي‌برد. همچنين اين ميوه داراي خواصي مي‌باشد که شروع کاهش مربوط به افزايش سن را به تاخير مي‌اندازد. اين کار را از طريق حفاظت سلولهاي مغز و جلوگيري از تخريب آنها به وسيله مواد شيميايي، پلاک‌ها يا ضربه روحي انجام مي‌دهد. زغال اخته بر عليه ديگر فاکتور هاي عامل پيري نيز مي‌جنگد.

 

 

3-آجيل و دانه ها:

آجيل و دانه ها غذاهايي شگفت انگيز براي مغز انسان مي‌باشند. اين غذاها حاوي پروتئين و اسيد‌هاي چرب و آرژينين آمينه مي‌باشند که غده هيپوفيز را تحريک مي‌کنند تا هورمون رشد را آزاد سازد. هورمون رشد ماده‌اي است که بعد از 35 سالگي کاهش مي‌يابد و فايده ضد پيري براي مغز دارد. مخلوطي از مواد ضد پيري را که شامل يک فنجان گردو، 2/1فنجان دانه کدو تنبل، 3/1 فنجان توت خشک، 4/1 فنجان دانه کنجد، 2/1 فنجان برگه زرد آلو مي‌باشد تهيه کنيد و همه جا همراه خود داشته‌باشيد و در بين وعده‌هاي غذايي از آنها بخوريد. اين مخلوط مغز را تغذيه مي‌کند. ضمناً در پاکت فريزر يا در ظرف در‌دار بريزيد تا تازه بمانند.

 

 

4-سبزيجات خانواده کلم:

کلم بروکلي، گل کلم و کلم فندقي سرشار از ماده مغذي با نام کولين مي‌باشند. اين ماده براي حافظه و سلامت مغز ضروري مي‌باشد. کولين پيش در آمد استيل کولين مي‌باشد. استيل کولين در فرايند‌هاي مغزي مشارکت دارد. همان طور که سن افزايش مي‌يابد، خروجي کولين طبيعي بدن کاهش پيدا مي‌کند. بنابراين مي‌توان با خوردن غذاهاي مملو از کولين، توليد استيل کولين را افزايش داد و قدرت مغز را بهبود بخشيد. منابع ديگر کولين تخم مرغ، دانه سويا، بادام زميني، کلم، لوبياچيتي و لوبيا قرمز مي‌باشند.

 

8 غذا که مغز را جوان و سالم نگه مي‌دارد

 

5-روغن: چربي هاي غير اشباع يگانه

چربي‌هاي غيراشباع تک‌گانه حاوي اسيدهاي چرب ضروري، اسيد لينولنيک گاما هستند. اين اسيدها علاوه بر ديگر فوايد براي بدن، براي عملکرد مغز ضروري مي‌باشند. روغن زيتون، کنجد، کانولا، بادام و روغن ماهي سرشار از اسيدهاي چرب غير اشباع تک گانه مي‌باشند. محققان با مطالعه روي بعضي افراد به اين نتيجه رسيده اند که رژيم غذايي همراه با چربي‌هاي غير اشباع و غير هيدروژنه خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را کاهش مي‌دهد. اما افرادي که روغن هاي اشباع شده صرف مي‌کنند بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري مي‌باشند.

 

 

6-غذاهاي داراي L-Carnitine

بسياري مواقع مشکلات حافظه‌اي مربوط به سن بر اثر افزايش پلاک و کاهش ذخيره خون مغز ايجاد مي‌شود. L-Carnitine، يک اسيد آمينه است که در کليه ساخته مي‌شود و جريان را در مغز سرعت مي‌بخشد. به غير از فوايد بيشماري که براي مغز دارد. همچنين به دليل اينکه از اکسيداسيون چربي در مغز جلوگيري مي‌کند مانع از ابتلاي افراد به آلزايمر مي‌شود. گوشت، ماهي، بوقلمون، گندم، آوکادو، شير و لوبياي سويا تخمير شده از منابع مهم L-Carnitine مي‌باشند.

 

 

7-جلبک هاي ريز :

جلبک هاي ريز، اقيانوس و درياچه‌هاي تميز و سالم شامل جلبک سبز آبي، اسپيرولينا، کلورلا، سي ويد و کلپ مي‌باشند، که هضم اين جلبک‌ها آسان مي‌باشد و سرشار از پروتئين، انرژي زياد و صدها مواد معدني هستند اين جلبک‌ها را در رژيم غذايي خود بگنجانيد و عملکرد صحيح مغز خود را تضمين کنيد.

 

 

8-چاي سبز:

چاي سبز از فعاليت آنزيمي ‌که در بيماري آلزايمر دخيل مي‌باشد جلوگيري مي‌کند. همچنين غني از پلي فنل‌ها و آنتي اکسيدان‌هاست که از پيري زودرس مغز جلوگيري مي‌کند. لذا هر روز دو فنجان چاي سبز بنوشيد. براي حذف کافئين، چاي سبز را 45 ثانيه بخيسانيد سپس آب آن را دور ريخته و آب داغ تازه به آن اضافه کنيد.

 

تقويت کننده‌هاي گياهي

تعداد زيادي داروي گياهي چيني وجود دارد که براي عملکرد مغز مفيد مي‌باشند، از قبيل جينکو، گوتوکولا، بيلوبا. همچنين به شما داروهاي گياهي زير را توصيه مي‌کنم:سيب زميني شيرين، رازيانه، گل انگشتانه .