دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آیا ژن درمانی دارو و جراحی را منسوخ می کند؟



اخبار ,اخبار علمی,ژن درمانی

خانه خودکفای Phi Suea ژن درمانی برای هدف قرار دادن ریشه بیماری یعنی جهش سلولی شکل گرفته است. این روش درمانی از رشد سلول های جهش یافته جلوگیری می کند و از این رو بدن می تواند فرصت بهبود را کسب کند.

ژن درمانی نوعی روش درمان جایگزین است که در آن از ژن های فرد بیمار برای درمان یا پیشگیری از یک بیماری مشخص استفاده می شود. به گفته کارشاسان پزشکی، در صورتی که این روش درمانی به تکامل برسد می تواند در آینده داروها و عمل های جراحی را منسوخ سازد.

آیا ژن درمانی دارو و جراحی را منسوخ می کند؟
به گزارش عصرایران، ژن درمانی به شیوه های مختلفی کار می کند. یک پزشک می تواند ژنی جهش یافته را که موجب بروز یک بیماری مشخص می شود را با یک کپی دقیق از ژن جایگزین کند. همچنین این روش می تواند شامل غیرفعال کردن یک ژن جهش یافته به منظور سرکوب رشد بیماری شود. ژن درمانی می تواند ارائه یک ژن سالم برای مقاومت بدن در برابر بیماری را نیز در بر بگیرد.

اگرچه آزمایش های اولیه نتایج امیدوارکننده ای را ارائه کرده اند، ژن درمانی همچنان روشی ریسکی محسوب می شود زیرا پژوهش های بیشتری به منظور جصول اطمینان از ایمنی آن باید صورت بگیرند. کارشناسان پزشکی معتقدند که این روش درمانی برای درمان بیماری های علاج ناپذیر مانند سرطان، اختلالات وراثتی و بیماری ویروسی خاص کارآمد است.

مزایای ژن درمانی

درمان بیماری های علاج ناپذیر
در حال حاضر، بیماری های کشنده ای مانند سرطان هیچ درمان شناخته شده ای ندارند. بیشتر داروهایی که برای درمان یک بیماری علاج ناپذیر استفاده می شوند کنترل و کاهش علائم بیماری را هدف گذاری کرده و شامل از بین بردن ریشه بیماری نمی شوند. ژن درمانی برای هدف قرار دادن ریشه بیماری یعنی جهش سلولی شکل گرفته است. این روش درمانی از رشد سلول های جهش یافته جلوگیری می کند و از این رو بدن می تواند فرصت بهبود را کسب کند. جایگزینی سلول های معیوب با سلول های سالم عامل کلیدی در مبارزه با بیماری های علاج ناپذیر از جمله سرطان است.

از بین بردن بیماری های ژنتیکی
پزشکی مدرن راه درازی را پیموده است. با این وجود، درمانی برای علاج بیماری های ژنتیکی وجود ندارد. این اختلالات از فرد بیمار به نوزاد منتقل شده و چرخه باطل به اشتراک گذاری بیماری را موجب می شوند. از طریق ژن درمانی، حاملان بیماری های ژنتیکی می توانند درمان شوند و بر همین اساس نوزدان آنها سلامت به دنیا خواهند آمد. ژن درمانی می تواند ژن های معیوب را حذف کرده و نقطه پایانی بر انواع مختلف بیماری های ژنتیکی باشد.

معایب ژن درمانی

نیاز به آزمایش های بالینی بیشتر
همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، ژن درمانی همچنان در محله آزمایشی قرار دارد. این تکنیک در میان کارشناسان همانند یک تابو باقی مانده است زیرا درمان تحت شرایط آزمایشی باقی مانده است. دانشمندان باید به طور کامل چگونگی کارکرد ژن های انسان را درک کنند. کارشناسان سلامت هیچ ایده ای درباره عوارض جانبی که بیماران پس از ژن درمانی با آنها مواجه خواهند شد، ندارند. با انجام آزمایش های بیشتر ما هرچه بیشتر با کارایی و عوارض جانبی این روش درمانی آشنا خواهیم شد.

نتایج کوتاه مدت؟
آزمایش های اولیه نشان داده اند که آثار مثبت ژن درمانی کوتاه مدت هستند. این به دلیل آن است که پژوهش و آزمایش در این زمینه همچنان محدود باقی مانده است. برای پیگیری و ارزیابی اثر درمان آزمایش های بالینی باید ادامه یابند. اما شرکت های داروسازی اندکی وجود دارند که به بررسی مزایای بلند مدت ژن درمانی تمایل نشان می دهند.

موضوعات اخلاقی و مذهبی
گروه ها و لابی های ضد ژن درمانی بر اساس اعتقادات اخلاقی و مذهبی علیه توسعه این روش درمانی فعالیت می کنند. حامیان آنها بر این باورند ژن درمانی روشی غیر طبیعی است و باید به طور کامل کنار گذاشته شود. فعالیت این افراد تاثیر قابل توجه ای بر پیشرفت پژوهش و آزمایش های بالینی این روش داشته است.

 

اخبار علمی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
مزایای روش درمانی نوروتراپی درمقایسه با دارو درمانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موفقیت نهایی دانشمندان در ژن درمانی نابینایان



 

 

 

نابینا , ژن

 

 

محققان موفق شدند پس از اثربخشی دور نخست ژن درمانی در بیماران LCA، چشم دوم بیماران را نیز تحت درمان قرار داده و بینایی آنها را بهبود بخشند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مطالعات قبلی ۱۲ بیمار مبتلا به عارضه LCA مورد بررسی قرار گرفته و چهار بیمار نوجوان تحت ژن درمانی قرار گرفتند. در دور نخست ژن درمانی بینایی یك چشم بیماران پس از گذشت یك سال بهبود یافت.

محققان بیمارستان كودكان فیلادلفیا و دانشكده پزشكی پرلمان در دانشگاه پنسیلوانیا پس از بررسی اثربخشی ژن درمانی در یك چشم بیماران مبتلا به عارضه LCA چشم دیگر این بیماران را نیز با همین روش تحت درمان قرار دادند كه این درمان نیز بدون خطر و عوارض جانبی گزارش شده است.

عارضه LCA یك بیماری ارثی است كه باعث نابینایی مادرزادی شده یا فرد در كودكی به آن مبتلا شده و در جوانی بینایی خود را از دست می دهد.

ژن طبیعی RPE۶۵ عامل تولید پروتئین در چرخه بینایی است و بروز جهش ژنی و نقص عملكرد باعث تضعیف سلول های گیرنده نوری شبیكه چشم شده و فرد به مرور زمان بینایی خود را از دست می دهد.

اگرچه محققان نگران واكنش سیستم ایمنی به ژن درمانی چشم دوم و مواجهه با یك پاسخ التهابی بودند، اما آزمایش بر روی حیوانات موثر بودن این روش را نشان داد.

برای ژن درمانی چشم دوم یك ویروس كه با روش های مهندسی ژنتیك اصلاح شده بود با یك نسخه از ژن معمولی RPE۶۵ به بیماران تزریق شد.

روش ژن درمانی در چشم دوم نیز موثر بود و بیماران قادر به دیدن در نور كم و حركت در بین موانع با شرایط نوری ضعیف بودند.

به گفته دكتر «ژان بنت» سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه پنسیلوانیا، بیماران پس از ژن درمانی اعلام كرده اند كه بینایی آنها بسیار بهبود یافته و قادرند در نور كم شب راه بروند و صورت افراد را تشخیص دهند.

دكتر «منظر اشتری» متخصص رادیولوژی و از سرپرستان تیم تحقیقاتی در خصوص ژن درمانی چشم دوم بیماران می گوید: نور ضعیفی به چشم افرادی كه به تازگی تحت درمان قرار گرفته بودند تابیده شد و با استفاده از روش تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی عملكردی (fMRI) مشخص شد كه مغز مسؤول پاسخ و حساسیت چشم به نور بسیار كم است.

محققان تأكید می كنند كه باید تحقیقات بیشتری بر روی بیماران مختلف انجام شود تا از بی خطر بودن این روش درمانی اطمینان حاصل شود.

ژن درمانی می تواند در آینده برای درمان بیماریهای شبكیه و دیگر بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد.... /  خبرگزارى ایسنا