دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آیا می‌دانید كه سنگ لوح چیست؟



سنگ لوح,سنگ لوح چیست,سنگ رستی

آیا می‌دانید كه سنگ لوح چیست؟
سنگ لوح ماده ای است كه میلیون ها میلیون سال از عمرش می گذرد . این سنگ مربوط به زمانی است كه ذرات رس ، به تدریج ، در اعماق دریاها و دریاچه ها فرو نشستند . آن گاه پس از ته نشین شدن،به مرور به صورت گل نرمی در آمده بعد هم كم كم سفت و سنگ گردیدند . چنین سنگی را سنگ رستی می نامند.
زمین همچنان دستخوش تغییرات شدید می بود تا روزی كه ناگهان پوسته آن در قسمتی كه سنگ رسی داشت، از جا بر آمد، بر اثر این رویداد، سنگ های رسی به صورت چین و چروك بر روی هم انباشتند، و سپس با فشار سنگ های دیگر خوب در هم فشرده شد، عاقبت سنگ لوح را به وجود آوردند. همان گونه كه ذرات رس به تدریج در ته دریا می نشست و لایه لایه بر روی هم انباشته می شد، سنگ لوح نیز به صورت لایه لایه، شكل می گرفت.
سنگ لوح مصرف های گوناگون و زیادی دارد. نه تنها از آن تخته سیاه درست می كنند بلكه در سقف ساختمان ها، دستشویی چاهك و بسیاری جاهای دیگر نیز به كار می آید.
سنـگ لوح را از معادن رو باز و یا زیرزمینی، استخراج می كنند. نخست آن را در قطعه های بسیار بزرگی از جا می كَنند. بعد برای خارج كردن از معدن، آن ها را به صورت قطعه های كوچك تری در می آورند.سپس نوبت شكافتن هر یك از این قطعه های كوچك می رسد. كارگران معدن قطعه ای را به ضخامت 7 سانتی متر در نظر می گیرند، بعد قلم خود را بر روی آن نهاده، با یك ضربه ی محكم آن را صاف و یكپارچه از قطعه سنگ نخستین، جدا می سازند.
با تكرار این عمل، از قطعه سنگ نخستین حدود 16 یا 18 تخته سنگ در می آورند.اكنـون اگر بخواهند در سقف ساختمانی كار بگذارند باید باز هم آن ها را بشكنند و تكه هایی به ضخامت 5 میلی متر به دست آورند.
سنگ لوح به رنگ های گوناگونی است: سیاه، آبی، ارغوانی، قرمز، سبز و یا خاكستری، اختلاف رنگ بندی آن بستگی به مواد مختلفی دارد كه قبلاً در خاك رس وجود داشته است. سیاهی رنگ سنگ لوح به خاطر مواد زنده ای است كه در گل رس اصلی بوده و بعد به كربن تبدیل شده است.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
محمد بن الحسن ع در ایقان جلسه نهم : ادامه دست گریخته دوم حدیث لوح حدیث مشهور قدسی موسوم به لوح جابر یا حضرت فاطمه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا می دانید گوش چپ گوش عشق است ؟



دانشمندان کشف کردند گوش چپ که اطلاعات خود را به نيمکره راست مغز ارسال مي کند گوش "عشق" است و بنابراين عبارات احساسي را براي درک بهتر بايد در اين گوش نجوا کرد.

بخش چپ مغز منطق، توجه به جزئيات، زبان، علم و استراتژيها را نشان مي دهد و طرف راست تصورات، اشراق و سير و سلوک، ديد همزمان، تخيلات و احساسات را حاکميت مي کند.

هر يک از اين بخشهاي مغز قسمت مخالف بدن را کنترل مي کنند.بنابراين منطقي است که تصور شود يک جمله احساسي اگر مستقيما از طرف چپ بدن ارسال شود سريعتر به مراکز احساسي مي رسند.

گوش

به طور طبيعي چشم راست با زکاوت بيشتري مي تواند رنگها را درک کند اين درحالي است که بهتر است مادران گونه چپ کودک را ببوسند و يا با دست چپ کودک را در آغوش بگيرند.

در حقيقت دانشمندان دانشگاه انگليس در تحقيقات خود نشان دادند که 85 درصد از زنان چپ دست يا راست دست کودک خود را با دست چپ در آغوش مي گيرند. به اين ترتيب واکنشهاي فيزيکي و احساسي کودک مستقيما به طرف راست مغز مادر مي رسند.

به تازگي گروهي از محققان با آزمايش هزار و 120 نفر مشاهده کردند که گوش چپ در اين افراد "گوش عشق" است.

به طوري که 69 درصد از موارد خاطر نشان کردند تمام عبارات شيرين و عاطفي را هنگامي که از راه گوش چپ مي شنوند بهتر درک مي کنند و تنها 56 درصد از موارد اگر اين عبارات را با گوش راست بشوند مي توانند عمق آنها را درک کنند.