دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آیا میدانید رژلب از چه موادی ساخته میشود؟



رژلب,ترکیبات رژ لب,مواد سازنده رژ لب

آیا میدانید رژلب از چه موادی ساخته میشود؟

اگرچه مقدار هر یک از این مواد در ساخت رژهای لب متفاوت است، اما مواد اصلی تشکیل دهنده انواع رژلب به این شرح است:
موم: موم به دلیل حالت‌پذیری زیادی که دارد، به عنوان عنصری شکل‌دهنده در رژهای لب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیبی از سه موم را می‌توان در رژهای لب یافت: موم زنبور عسل، موم گیاه کندلیلا و موم کارنابا که از برگ‌های نخل برزیلی گرفته می‌شود و گران‌تر از بقیه موم‌ها است.


روغن: روغن کرچک، روغن نباتی، لانولین و روغن معدنی در تهیه رژهای لب استفاده می‌شوند. همچنین کره کاکائو نیز از اجزای تشکیل دهنده رژها است. موم و روغن از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده رژلب هستند و حدود ۶۰ درصد وزن آن را شامل می‌شوند.

 

مواد سمی موجود در برخی رژلب‌ها
سرب: عوارض سرب در صورت استفاده غیر مجاز این ماده سمی در ترکیب رژلب و خورده شدن آن شامل ناباروری، کم‌خونی، عقب ماندگی ذهنی و سرطان است.


قطران زغال سنگ: به عنوان رنگدانه برای رنگ‌آمیزی رژهای قرمز استفاده می‌شود. این مخلوط سمی درصورت بلع باعث تهوع، سردرد و سوزش پوست می‌شود.


رنگ‌های دریاچه‌ای: استفاده از رنگ‌های محلول در آب دریاچه‌ها (که در اثر واکنش‌های شیمیایی، گیاهان و سنگ‌های موجود در رودخانه‌ها به وجود می‌آیند، بسیار سمی و سرطان‌زا هستند که باعث تحریک پوست و ایجاد سرطان‌های پوستی می‌شوند.


خوشبوکننده‌ها: این نوع عطرها به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی، می‌توانند التهاب، خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها را باعث شوند. بر اساس آمار جمع‌آوری شده، صرف نظر از جذب پوستی مواد آرایشی، زنان در طول زندگی خود حدود ۲ کیلوگرم رژلب را می‌بلعند که خطر ابتلا به سرطان‌های ریه و سینه را در زنان به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.
اکنون که به مواد تشکیل دهنده رژلب‌ها پی بردید، موقع انتخاب آن بیشتر دقت کنید و رژلبی را برگزینید که تا حد امکان حاوی ترکیبات طبیعی باشد و مواد سمی در آن به کار نرفته باشد.
منبع : delgarm.com


ویدیو مرتبط :
وقتی ایمان ما بر اساس فکر کردن باشد، میدانید چی میشود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موادی برای برق انداختن کاشی ها



 

 

کاشی

 


پاك كردن دیوار، كاشی یا سرامیك، كار زیاد راحتی نیست بویژه اگر آلودگی‌های پخش شده روی آنها وسیع باشد.

 

یك بچه شیطان كه مرتب دست‌های كثیفش را به دیوارها می‌مالد، یك بچه كنجكاو دیگر كه حاضر نیست مداد رنگی‌هایش را روی دفترچه‌اش امتحان كند و دیوارها را بیشتر می‌پسندد، پدربزرگ كه عادت كرده پشه‌ها را روی دیوارها گیر بیندازد، دوده شوفاژ، شومینه و بخاری، لكه‌های چربی بر كاشی‌های آشپزخانه و سرامیك‌های جرم گرفته حمام و دستشویی، اینها همه می‌گویند خانم خانه (یا مرد خانه اگر اهل تمیزكاری باشد) برای داشتن خانه‌ای پاكیزه و زیبا كلی كار دارد.

 

البته پاك كردن دیوار، كاشی یا سرامیك، كار زیاد راحتی نیست بویژه اگر آلودگی‌های پخش شده روی آنها وسیع باشد. بعضی وقت‌ها نیز به جای این‌كه تمیزكاری‌هایمان به دیوارهای خانه جلا بدهد، بدتر آنها را خراب می‌كند و ما را به جایی می‌رساند تا هزینه یك دست نقاشی رنگ روغن را بپذیریم. پس پاك‌كردن سطوح خانگی نیز مهارت می‌خواهد كه اگر آنها را بدرستی یاد بگیریم بسیاری از هزینه‌های اضافه را حذف می‌كنیم.

 


گام اول:
برای تمیز كردن دیوارهایی كه رنگ روغنی دارند از این روش استفاده كنید: یك سطل آب گرم، یك دوم پیمانه بوراكس (یكی از كانی‌های پاك‌كننده خانگی كه ضدعفونی‌كننده ملایمی است)، یك دوم قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی و یك قاشق غذاخوری آمونیاك. با مخلوط كردن این مواد با هم پاك‌كننده‌ای مناسب به دست می‌آورید كه می‌توانید با آن دیوارهای رنگ روغن را بدون ترس از خراب شدن تمیز كنید اما یادتان باشد هنگام استفاده از محلول دستكش بپوشید.

 

 

مخلوط یك پیمانه آمونیاك، یك‌چهارم پیمانه جوش‌شیرین و یك‌دوم پیمانه سركه در یك سطل آب داغ نیز فرمول دیگری برای تمیز كردن سطح دیوارهای رنگ روغنی یا كاشی و سرامیك است.

 


اما اگر بچه‌هایی دارید كه لوازم‌التحریر خود را روی دیوارها امتحان می‌كنند و لكه‌های آن شما را اذیت می‌كند آنها را به‌وسیله یك مسواك كهنه و كمی خمیردندان پاك كنید. بهترین كار برای پاك كردن لكه‌های مداد شمعی نیز استفاده از شیر پاك كن و مالیدن آن با یك تكه پنبه بر سطح دیوار است.

 


برای پاك كردن لكه شمع از روی كاغذ دیواری، ابتدا پارافین را با قراردادن یخ روی آن جدا كرده و پس از كندن توسط جسمی تیز، لكه و چربی مانده را با روش اتو و كاغذ مومی یا دستمال حوله‌ای از بین ببرید. به این صورت كه كاغذ یا دستمال را روی لكه قرار داده و اتوی گرم را روی آن بگذارید سپس كاغذ یا دستمال را جابه‌جا كرده تا برای دفعات بعدی محل جذب لكه دوباره روی آن قرار نگیرد.

 


پاك كردن دیوارهای آجری هم روش‌های خودش را دارد و بهترین راه برای این كار ساییدن دیوار با یك تكه سمباده نرم است.

 


برای پاك كردن شوره و سفیدك روی كاشی و سرامیك نیز می‌توان از این روش استفاده كرد، یعنی مالش دادن یك تكه لیموترش یا دستمال آغشته به سركه روی سطح مورد نظر. واكس اتومبیل نیز تمیزكننده خوبی برای كاشی است. آن را روی سطح مورد نظر بمالید و پیش از خشك شدن با دستمال نرم مالش دهید.

 

 

اما انگار تا شیشه‌های خانه تمیز نباشد و مناظر بیرون آن به همان شكل واقعی‌اش دیده نشود، خیال اعضای خانه راحت نمی‌شود. برای داشتن شیشه‌هایی تمیز و شفاف توصیه می‌شود در روزهای بسیار سرد كه شیشه‌ها یخ زده‌اند آنها را پاك نكنید. در این وضعیت شیشه‌ها بسیار آسیب‌پذیر و شكننده می‌شوند و امكان شكستن آنها زیاد است، اما اگر در فصل گرم شیشه‌ها را تمیز می‌كنید، بدانید شیشه‌هایی كه لكه و رسوبات آب روی آن است را باید با مخلوط آب و سركه سفید تمیز كنید.

 


همچنین می‌توانید برای تهیه یك شیشه پاك كن در منزل اقدام كنید، یعنی 2 پیمانه آب، نصف پیمانه الكل و یك قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با هم مخلوط كرده و محلولی معجزه‌آسا برای تمیز كردن شیشه‌ها و آینه به دست بیاورید. این محلول را روی شیشه بپاشید و آن را با دستمال تمیز پاك كنید.

 

 

برای از بین بردن لكه حشرات روی پنجره‌ها هم می‌توانید از چای سرد و دستمال استفاده كنید. بهترین روش برای از بین بردن لكه‌های سیاهی كه در گوشه‌های پنجره به‌وجود می‌آید نیز استفاده از مسواك كهنه است. به این ترتیب كه آن را در مخلوط آب و مایع سفید كننده وارد كنید و سپس روی محل مورد نظر بكشید.