دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آیا میدانید؟ سری سیزدهم



 

 

دانستنی , دانستنی های علمی

 

 

کبریت چه زمانی ساخته شد؟

 

در زمان های قدیم برای روشن کردن آتش از سنگ چخماخ، آتش گردان و یا گرداندن چوب در سنگ ها و تولید آتش از طریق اصطکاک استفاده می شد، اما زمانی رسید که آتش در خانه ها بسیار مورد استفاده قرار می گرفت و  نیاز به آن بسیار زیاد شده بود. از این رو وسیله ای ساخته شد که نام آن را کبریت گذاشتند. فکر می کنید،نخستین کبریت بی خطر در چه سالی ساخته شد؟ نخستین کبریت بی خطر به همت یک اتریشی با نام «آنتون وان اشروتر» ابداع شد. او اختراع خود را در سال 1845 میلادی ارائه داد.

 

اشكال مختلف ماه چیست ؟

 

شكل ماه در زمان های مختلف فرق دارد گاهی كاملا گرد گاهی نیم دایره و سایر اوقات هلالی شكل به نظر می رسد . به این شكل های مختلف ماه مرحله بندی اشكال ماه می گویند . اینكه چه مقدار از ماه را می بینیم به وضعیت قرار گرفتن زمین ، ماه و خورشید در یك دوره تقریبا یك ماهه بستگی دارد .

وقتی ماه در مدارش حركت می كند و شما از زمین به آن نگاه می كنید بخش های مختلفی از آن نامشخص است .

آیا می دانید وقتی ماه به تدریج كامل می شود نور آن نیز افزایش می یابد در حالیكه وقتی رو به ناپدید شدن است كم نور می شود .

 

طول بلندترین حیوان چقدر است؟

 

بلندترین حیوان روی کره زمین زرافه است. طول زرافه های ماده به ۴/۵ و زرافه های نر به ۵ متر می رسند. یعنی به بلندی یک ساختمان ۲ طبقه! زرافه ها در گروه های کوچک در دشت های آفریقا زندگی می کنند. این حیوانات با استفاده از گردن دراز خود برگ ها و سرشاخه های درختان اقاقیا را می خورند. شاید به نظر غیرممکن برسد اما مهره های گردن زرافه با مهره های گردن انسان ها مساوی است! اما هفت مهره ای که در گردن زرافه وجود دارد از هفت مهره گردن ما خیلی بزرگ تر است!

 

مرتفع  ترین شهر دنیا کدام است؟

 

پوتالا معروف به "قصر کوهستانی" بالای شهر تبتی لهاسا در ارتفاع 3600 متری قرار دارد. اما مرتفع ترین پایتخت دنیا شهر لاپاز در کشور بولیوی است که 3700 متر ارتفاع دارد.


ویدیو مرتبط :
آیا میدانید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماز شب سیزدهم ماه رجب




نماز شب سیزدهم ماه رجب

 

 

بدانكه مستحبّ است در هریك از ماه رجب وشعبان ورمضان آنكه در شب سیزدهم دو ركعت نماز بگذارند درهر ركعت حمد یك مرتبه و یس و تَبارَكَ المُلْكُ و توحید بخوانند .



در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام ( دو نماز دو رکعتی ) به همین كیفیّت .



درشب پانزدهم شش ركعت به سه سلام ( سه نماز دو رکعتی ) به همین كیفیّت از حضرت صادق علیه السلام مرویست كه هر كه چنین كند جمیع فضیلت این سه ماه را دریابد و جمیع گناهانش غیر از شرك آمرزیده شود.