دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آیا خودروهای چینی‌ از ایرانی ها بهترند؟


خودروهای چینی‌ با قیمتی به مراتب گران‌تر از خودروهای ایرانی به فروش می‌رسند که در جدول رده‌بندی، کیفیت پایین‌تری را نسبت به خودروهای داخلی نشان می‌دهند و از این لحاظ هیچ تناسب معقولی دیده نمی‌شود!

روزنامه هفت صبح: با توجه به تورمی که این روزها بر بازار خودروی کشور سایه انداخته، توجه به وضعیت کیفی خودروها بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. تا جایی که سازمان کنترل کیفیت هم هر چند ماه یکبار لیستی مقایسه‌ای بین محصولات پرفروش و میان‌قیمت بازار منتشر می‌کند که در آن تست‌هایی در زمینه کیفیت ساخت و مشکلات فنی از خودروها گرفته شده است.

به طور نرمال و طبیعی این انتظار هم وجود دارد که بین قیمت و رده کیفی خودروها در این لیست تناسبی معقول وجود داشته باشد و اگر محصولی در رد‌ه‌های بالاتر قرار گرفته به خاطر کیفیت بالایی که به خریدار ارائه می‌دهد از رقیبان هم‌رده قیمت بالاتری ارائه دهد. نکته‌ای که این روزها محصولات چینی خلاف آن را ثابت کرده‌اند.

آیا خودروهای چینی‌ از محصولات داخلی بهترند؟

 داستان از چه قرار است؟

متاسفانه خودروهای چینی در رده محصولات وارداتی به شمار می‌آیند چرا که اگر غیر از این بود حداقل تا ۵۰ درصد از ارزش‌ فعلی‌شان ارزان‌تر فروخته می‌شدند. این دوستان شرقی در شرایطی با قیمتی به مراتب گران‌تر از خودروهای ایرانی به فروش می‌رسند که در جدول رده‌بندی، کیفیت پایین‌تری را نسبت به خودروهای داخلی نشان می‌دهند و از این لحاظ هیچ تناسب معقولی دیده نمی‌شود!

نکته‌ای که در نهایت در تصمیم خریداران تاثیر بسزایی می‌گذارد و اگر کسی توجهی به نوع ساخت و کیفیت نهایی این محصولات نداشته باشد، باید با پول بیشتر پشت رل خودرویی بی‌کیفیت‌تر بنشیند؛ آن هم شاید فقط به این دلیل که خودروی چینی خارج از مرزهای ایران تولید شده است.



 مقایسه بعضی مدل‌ها


برای درک بهتر موضوع می‌توان مقایسه‌ای ساده بین چند خودروی چینی و ساخت داخل انجام داد. به عنوان مثال خودروی توجوی هاچ‌بک‌(تولیدی کرمان‌خودرو) در حالی به قیمت ۳۷ میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود که این خودرو در جدول رده‌بندی کیفی در رتبه ششم و بعد از تندر‌۹۰ قرار دارد. تندری که بدون شک یکی از با کیفیت‌ترین تولیدات داخل محسوب می‌شود و میزان نمره منفی آن ۲۱.۱ بوده و در بازار حدود ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در حالی که میزان نمره منفی توجوی تقریبا سه برابر تندر ۹۰ یعنی ۵۷.۵ است که این یعنی سدان رنو تا سه برابر از رقیب چینی خود کیفیت بالاتری ارائه می‌دهد ولی توجوی گران‌تر در بازار به دست خریدار می‌رسد. لیفان ۶۲۰‌ (تولیدی کرمان‌خودرو) هم در رتبه هشتم رده‌بندی کیفی قرار دارد و با نمره منفی ۵۹ به قیمت حدود ۴۶ میلیون تومان عرضه می‌شود.

آیا خودروهای چینی‌ از محصولات داخلی بهترند؟

حال همین وضعیت را با تندری که جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده مقایسه کنید! اما عمق فاجعه جایی است که خودروی شاسی‌بلند MVMx33 تولیدی مدیران خودرو قرار دارد؛ این SUV حد متوسط در حالی در رتبه سیزدهم رده‌بندی قرار داشته و با نمره منفی ۶۵ به قیمت حدود ۶۰ میلیون تومان در بازار دست به دست می‌شود که کیفیت آن به مراتب کمتر از اکثر تولیدات داخلی است.

شاید تنها عنوان ارزان‌قیمت‌ترین شاسی‌بلند داخلی باعث شده خریداران فکر کنند در مقابل پول پرداختی‌شان همانقدر هم آش می‌خورند. جالب اینجاست که کیفیت MVMx33 حتی کمتر از پژو پارس، سمند و پژو ۴۰۵ ثبت شده که به طور میانگین با قیمتی حدود ۳۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.

 البته این تمام ماجرا نیست و  MVM530 تولیدی مدیران خودرو هم در حالی در رتبه پانزدهم رده‌بندی قرار داشته و با نمره منفی ۷۰ به قیمت ۴۰ میلیون تومان فروخته می‌شود که کیفیت آن در جدول رده‌بندی حتی از تیبای ۱۸ میلیون تومانی هم کمتر است! تیبایی که همواره در مورد کیفیت ساخت و داشته‌هایش حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشته است.


ویدیو مرتبط :
تعمیرگاه خودروهای ایرانی و چینی اتوشناس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تایرهای چینی بی کیفیت زیر خودروهای ایرانی/ صدای وزیر هم درآمد



اخبار,اخبار اقتصادی ,وزیر صنعت

 

اخبار اقتصادی - تایرهای چینی بی کیفیت زیر خودروهای ایرانی/ صدای وزیر هم درآمد

وزیر صنعت، معدن و تجارت از استفاده خودروسازان از تایر‌های بی‌کیفیت چینی انتقاد کرد.

در جدید‌ترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو محمدرضا نعمت‌زاده با انتقاد از استفاده از تایر‌های بی‌کیفیت چینی در خطوط تولید خودروسازان از مسوولان این وزارتخانه خواست تا در جلسه‌ای با انجمن تولید‌کنندگان صنعت تایر خواستار افزایش تولید برای رفع کمبود داخلی در این حوزه شوند.

همچنین در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت از استفاده از برخی قطعات بی‌کیفیت چینی در خطوط تولید خودروسازان انتقاد و خواستار توقف این روند شد.

در این زمینه عنوان شد که تا سال 1390 به دلیل تثبیت نرخ ارز در کنار تورم سالانه داخلی، هزینه‌های تولید قطعه در داخل کشور افزایش یافته و در نتیجه برخی قطعه‌سازان به واردات قطعه به جای تولید آن روی آوردند.

با توجه به این موضوع مقرر شد که با توجه به افزایش نرخ ارز از قطعه‌سازانی که قطعات بی‌کیفیت را از خارج از کشور وارد می‌کنند خواسته شود که با اصلاح رویه خود، به تولید داخلی قطعات بپردازند.

جدید‌ترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد.
اخبار اقتصادی - ایسنا