دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آن «جی» سوم منم


نوادگان ایلوموف کم کم دارند به آرمان های جد بزرگشان دست پیدا می کنند. همه می توانند مثل شخصیت این داستان بزرگ بروند دراز بکشند در رختخواب و در رویاهایشان زندگی کنند؛ البته با این فرق که در زندگی واقعی شان هم به فلاکت ایلوموف نیفتند.





همشهری جوان - محدثه طالبی، شهریار نوبهار:
نوادگان ایلوموف کم کم دارند به آرمان های جد بزرگشان دست پیدا می کنند. همه می توانند مثل شخصیت این داستان بزرگ بروند دراز بکشند در رختخواب و در رویاهایشان زندگی کنند؛ البته با این فرق که در زندگی واقعی شان هم به فلاکت ایلوموف نیفتند. نسل سوم خدمات سیم کارت های تلفن همراه حتی زحمت بلند شدن و تا پای کلید رفتن برای روشن و خاموش کردن چراغ را هم از روی دوش شما برداشته و خودش متقبل می شود.

اسم 3G یا همان نسل سوم را از چند سال قبل با ورود رایتل به مجموعه اپراتورهای کشور شنیدیم. تا همین چند وقت پیش نسل سوم را فقط رایتل به صورت آزمایشی ارائه می داد اما الان اپراتورهای دیگر آن را ارائه می دهند. قرار هم بر این بود که از شهریور 93 امکان استفاده از همه خدمات این سرویس ایجاد شود که گویا تا زمان ابلاغ شدن پیوست فرهنگی اش متوقف شده اما برای خیلی هامان که هنوز هم با تلفن همراه به وای فای خانه و محل کار وصل می شویم و از اینترنت همراه چیزی نمی دانیم، 3G می تواند یک شروع رویایی باشد. فقط کافی است بدانید که چه سرعت عجیب و غریبی به ما می دهد و چه امکانات گسترده ای سوای اینترنت های معمولی دارد.

آن «جی» سوم منم

اگر اطلاعات تان از این سرویس در حد همین لید مختصر است، اینجا می توانید کمی خودمانی تر از این فناوری سر دربیاورید، نسل های قبلی و کاربردهایش را بشناسید و بفهمید گوشی تلفن همراه تان به کار استفاده از این سیستم می آید یا نه.

جواب همه سوال هایی که در مورد این فناوری جدید می خواستید بپرسید

3G رو با کدوم ج می نویسن؟!

ساده اش می شود روشی برای انتقال اطلاعات چند رسانه ای در دستگاه های بدون سیم. یعنی نیاز نیست اطلاعات شما بسته باشد، بلکه به صورت مرقومی (دیجیتال) منتقل می شود. یک جورهایی همان اینترنت پرسرعت است با چاشنی تلفن همراه بودن!

چه فرقی با سیستم های قبلی دارد؟

آرزوی فرستادن، دریافت کردن، تماشای آنلاین - بدون قطعی و معطلی - فیلم و کلیپ تصویری و داده های چند رسانه ای در هر کجا و بدون نیاز به نرم افزار و اپلیکیشن خاصی به دست نسل سوم و چهارمی ها محقق می شود. مهمتر از آن هم ارتباط تصویری و تماس تصویری است بدون اینکه مجبور باشید از نرم افزارهای چت تصویری استفاده کنید و از آن طرف هم نگران امنیت تماستان باشید.

سرعت چندین برابر GPRS امتیاز دیگر این سرویس است. اگر GPRS تان 100 کیلو بیت بر ثانیه سرعت داشت، حالا حتما با 42 مگ روی ابرها خواهید بود اما این رقم مال خارج است! در ایران با یک تفاوت جزیی، سرعت 3G نیم مگابیت بر ثانیه در نظر گرفته شده، هر چند از خارج کمتر است ولی پنج برابر 100 کیلوی فعلی است. البته بار اول که آن را امتحان کنید، رسما احساس 50 برابر بودن سرعت بر شما و دستگاه تان مستولی می شود. از طرفی پهنای باند سرویس افزایش پیدا کرده و از آنجایی که انتقال به صورت دیجیتال است، کلا زیرساخت های انتقال فرکانس های رادیویی اش هم متفاوت است.

چه فرقی بین شبکه 3G با شبکه های وایمکس هست؟

خب ما که تا الان وایمکس را به عنوان اینترنت بی سیم پرسرعت در حال حرکت داشتیم، چرا باید برویم سیم کارت دیتا نسل سوم بگیریم؟

وایمکس صرفا برای ارتباطات داده ای طراحی شده و اینترنت خالی خالی است؛ یعنی نمی شود با آن پیامک داد، تلفن زد یا بدون نرم افزار تماس تصویری داشت؛ در حالی که 3G علاوه بر اتصال پر سرعت به اینترنت، امکان ارتباطات صوتی و تصویری، ارسال پیامک متنی و چند رسانه ای را هم فراهم می کند. تازه برای حمایت از این فناوری نوپا هیچ کدام از شرکت های ارائه دهنده خدمات مخابراتی نمی توانند سرویس «موبایل وایمکس» که چیزی بینابین این سرویس هاست را در کشورمان ارائه دهند و اگر همه چیز را با هم بخواهید، راهی جز نسل سومی شدن ندارید. ضمنا چند قدم که از مودم عزیز وایمکس دور شوید، اتصال به اینترنت قطع می شود اما در شبکه های 3G هر جا بروید، اینترنت هم پا به پایتان می آید.

با چه دستگاه هایی وصل شویم؟

مهمترین دستگاه هایی که با آنها می شود به نسل سوم وصل شد، تلفن های همراه و تبلت ها هستند اما نه همه تلفن های همراه، حتی بعضی از اسمارت فون ها هم امکان استفاده از همه خدمات این سیستم را ندارند. غیر از آن، مودم های مخصوصی هم وجود دارد که بتوانید با لپ تاپ به این سیستم که مختص تلفن های همراه است متصل شوید.

با چه چیزهایی می شود از نسل جدید استفاده کرد؟

3G کیلو چند؟

تعرفه همراه اول و ایرانسل و رایتل به ازای هر کیلوبایت استفاده از اینترنت نسل سوم نیم ریال است. البته می توانید طرح ها و خدمات گوناگونی را بسته به نیازتان فعال کنید که هزینه ها کمتر شود.

تلفن های همراه

فقط به داشتن یک اسمارت فون خیالتان را خوش نکنید. این تلفن های همراه بعضی هایشان قابلیت کارکرد در شبکه سوم را دارند اما امکان مکالمه تصویری را ندارند. قضیه فقط داشتن یک دوربین ساده نیست. با همه اسمارت فون ها می شود ارتباط تصویری برقرار کرد اما نه مدل 3G آن.

مکالمه تصویری به دو صورت امکانپذیر است؛ یکی با استفاده از نرم افزارهای اسمش را نبر که خودتان حتما با آنها آشنا هستید، یکی هم مبتنی بر شبکه نسل سوم. برای اینکه بفهمید گوشی تان این شبکه را پشتیبانی می کند یا نه، سری به سایت رایتل بزنید، دست خالی برنمی گردید.

مودم دانگل

دانگل مثل یک فلش USB کوچک به لپ تاپ وصل می شود. سیم کارت دیتا داخلش می خورد و بدون نیاز به تنظیمات شخصی پیچیده و باتری در همه جا به اینترنت پرسرعت متصل می شود. البته این مودم مختص رایتل است.

قیمت مودم دانگل: 95 هزار تومان

مودم رای فای

رای فای (RiFi) یک مودم کوچک جیبی است که باز سیم کارت دیتا را می اندازید داخلش و تبدیل به یک مودم بی سیم قابل حمل می شود. فرقش با دانگل در بی سیم بودنش است و اینکه با استفاده از رای فای می توانید 10 تا دستگاه را وصل کنید به اینترنت، سرعت هم بین همه یکسان تقسیم می شود. درست مثل وای فای. با این تفاوت که رای فای کوچک و سبک است و حین حرکت با سرعت هم قطعی ندارد.

قیمت مودم رای فای: 220 هزار تومان

اینترنت همراه چیست؟ نسل های قبل که بوده اند؟ نسل های آینده چطور؟

آخرین همراه

اولین نسل تکنولوژی تلفن همراه از 1980 با نسل آنالوگ آغاز شد و تا الان به نسل چهارم رسیده است. هر وقت یک تغییر بنیادی و ماهیتی در این فناوری ایجاد شود، می گویند یک نسل عوض شده.

نسل دوم وقتی که هنوز خیلی از شماها حتی فکر به دنیا آمدن هم به سرتان نزده بود، متولد شد. حدود 1990 یعنی یک دهه بعد، تلفن همراه وارد دنیای دیجیتال و نسل دوم شد. دوباره دقیقا 10 سال بعد همان اوایل هزاره جدید در 2001 نسل سوم روی کار آمد. نسل سوم تازه متولد شده در ایران که کارش را 14 سال پیش از ژاپن شروع کرد.

حالا در حالی در 2014 جای خودش را به بازیکن تازه نفس تری به نام نسل چهارم در دنیای ارتباطات می دهد که در دنیای آدم ها، کاربرانی میلیاردی دارد. حد نهایت سرعت نسل چهار چیزی حدود 400 برابر حد نهایت سرعت مجاز در ایران است. نسل های پیش و پس 3G تازه وارد اینها هستند.

گذشتگان

نسل دو و نیم GPRS

مخفف General Packet Radio Service که یعنی اطلاعات به صورت بسته های داده ای و بی سیم و البته پرسرعت (در زمان خودش!) منتقل می شود. در این سیستم برای اولین بار حین ارتباط اینترنتی از طریق گوشی تان، خط تلفن اشغال نمی شد که خودش یک شگفتی بود. هزینه ها هم براساس حجم اطلاعات رد و بدل شده محاسبه می شود و ربطی به مدت زمانی که طول می کشد، ندارد.

قبل از GPRS از شبکه GSM یا ISP ها استفاده می شد که هزینه های سنگینی داشت و نهایت سرعت هم در بهترین حالت 6.9 کیلوبیت در ثانیه بود اما GPRS از لحاظ تئوری می تواند سرعتی معادل 115 کیلوبیت در ثانیه برای شما مهیا سازد که در دنیای واقعی این سرعت بین 30 تا 40 کیلوبیت در ثانیه است. جی پی آر اس همان نسل دو و نیم است؛ یعنی 2.5G

نسل EDGE 2.75

مخفف Enhanced Data rates for Global Evolution که در این تکنولوژی فقط سرعت بهتر شده و امکان انتقال صوت، دیتا و تصویر با سرعت 384 کیلوبیت در ثانیه را در تلفن های همراه مهیا ساخته (عملا سریع ترین سیستم انتقال داده در سرویس های مخابراتی تا قبل از نسل سوم است و یک جورهایی آخرین پله میانی بین 2G و 3G است.)

آیندگان

نسل چهارم 4G

اساس نسل چهارم مبتنی بر اینترنت پهن باند است. با سرعت چند گیگ حداقل ها در نسل چهارم به سرعت یک گیگ حین حرکت آهسته است. انتقال صدا، تصویر، دیتا و به طور کلی داده های مولتی مدیا در هر جا و هر زمان با سرعت بالا همان کاری است که باید از نسل چهارم انتظار داشته باشید. البته تا دو سال آینده ارائه این سرویس حتی به صورت آزمایشی هم در کشورمان ممنوع است؛ البته به خاطر فرهنگ سازی و نه وجود نداشتن زیرساخت ها.

مسئولان بر این عقیده اندکه اول باید نسل سوم ارائه شود تا مردم با آن آشنا شوند و یاد بگیرند که چطور استفاده درست کنند، در حالی که برخی کارشناسان ارائه نسل سه را در این وضعیت یک حرکت اضافی می دانند که صرفا سرمایه ها را به هدر می دهد و می گویند باید یکسره به دو نسل بعد جهش می کردیم؛ چرا که مردم از طریق وایمکس و سایر تکنولوژی های ثابت، با اینترنت پر سرعت و امکانات آن و فرهنگ استفاده از آن آشنا هستند. به هر حال سر این موضوع هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و پرونده گویا همچنان باز است.


ویدیو مرتبط :
نور منم شجر منم نخل منم(با کیفیت)/حاج نادر جوادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جی میل اجتماعی تر می شود



 

 

 

جی میل اجتماعی تر می شود

 

 

گوگل در ادامه استراتژی وب اجتماعی، در تدارک افزودن ویژگی های شبکه اجتماعی به سرویس ای میل اینترنتی جی میل است.

 


کاربران جی میل پیش از این هم می توانستند وضعیت خود را در داخل سرویس گوگل مشخص کنند اما این شرکت اینترنتی قصد دارد این ویژگی را به مجموعه یی مداوم از به روزرسانی های وضعیت جی میل که در سایت هایی مانند فیس بوک و توییتر مشاهده می شود، توسعه دهد.

 


به گفته منابع آگاه در این شرکت، همچنین کاربران می توانند تصاویر و ویدئوها را از طریق این سرویس که انتظار می رود به زودی راه اندازی شود، به اشتراک بگذارند.

 


گوگل با استخدام های جدید و برنامه ریزی برای اختصاص انرژی بیشتر برای درک پدیده رسانه اجتماعی، استراتژی وب اجتماعی خود را در ماه های اخیر دوبرابر کرده است.

 


همچنین به طور جداگانه در حال ساخت سرویس Google Wave است که جریانی پیوسته از به روزرسانی های طراحی شده برای بهبود همکاری است و ربطی به به روزرسانی وضعیت در جی میل ندارد و انتظار می رود در سال جاری میلادی ساخت آن تکمیل شود.

 


اما یکی از عوامل کلیدی در موفقیت طرح گوگل میزان کار کردن این سرویس با سرویس های شبکه اجتماعی دیگر نظیر توییتر و فیس بوک است زیرا کاربرانی که عادت کرده اند از این سرویس های به روزرسانی استفاده کنند از رابط کاربری جی میل استفاده نمی کنند مگر اینکه بتوانند تمامی پیام هایشان را در یک مکان مرکزی دریافت کنند.

 


یاهو نیز مدتی است امکانی مشابه را در یاهومیل فراهم کرده و به کاربران امکان می دهد از طریق اشتراک یاهو به روزرسانی ها را از سرویس هایی مانند توییتر و فلیکر مشاهده کنند.