دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آموزش چاپ در فتوشاپ



 

آموزش فتوشاپ, عکس فتوشاپ, نرم افزار فتوشاپ, فتوشاپ فارسی

 

یکی از اهداف اصلی در طراحی، چاپ طرح کار شده در محیط فتوشاپ است. البته در برخی موارد هم ممکن است هدف از طراحی یک پروژه، نمایش و استفاده آن در یک صفحه اینترنتی یا مونتاژ یک فیلم سینمایی باشد.

بنابراین می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین کار یک طراح در شروع کار، پرسش درباره نتیجه طراحی و کاربری آن است؛ زیرا پروسه‌ای که یک اثر برای چاپ طی می‌کند، بسیار متفاوت‌تر از آن است که برای نمایش اثر در صفحه اینترنتی در نظر گرفته می‌شود. درباره پیش‌نیاز طراحی و مواردی که طراح باید حین كار و حتی قبل از شروع طراحی به آن دقت كند در شماره‌های گذشته مطالبی ارائه كرده‌ایم. در این شماره در نظر داریم به مواردی درباره چاپ پروژه در فتوشاپ اشاره داشته باشیم، اما پیش از آن به اختصار نكاتی را كه طراح باید پیش از شروع به كار به آنها دقت كند، برایتان بازگو می‌كنیم.

 

اندازه کار

با توجه به این‌که فتوشاپ یک نرم افزار پیکسلی است تنظیم اندازه اولیه پروژه اهمیت و ضرورت فراوانی دارد؛ زیرا بی‌توجهی به اندازه نهایی پروژه و بزرگ یا کوچک کردن آن پس از اتمام طراحی، ممکن است باعث افت کیفیت پروژه بویژه در تبدیل اندازه کوچک به بزرگ شود.

 

رزولوشن تصویر

دومین نكته رزولوشن یا تعداد پیکسل‌های موجود در واحد طول پروژه است؛ زیرا تناسب اندازه، حجم و كیفیت پروژه پیكسل‌های آن خیلی مهم است. یعنی هرچه رزولوشن تصویر بالاتر باشد، کیفیت تصویر و به دنبال آن حجم پروژه بالاتر خواهد بود. با توجه به نوع خروجی مورد نظر ممکن است میزان رزولوشن بالا هیچ اثری در کیفیت تصویر ما حین نمایش نداشته باشد؛ زیرا همان‌گونه که قبلا اشاره كردیم برای محیط مانیتور رزولوشن 72 پیکسل و برای چاپ در حد 300 پیکسل مطلوب بوده و بیشتر از آن بجز افزایش بیهوده حجم پروژه، اثر محسوسی در کیفیت آن نخواهد داشت.

 

مد رنگی پروژه

هدف نهایی پروژه مشخص‌کننده مد رنگی است که باید پروژه با آن نهایی شود. برای نمونه به منظور چاپ صنعتی مد CMYK و برای نمایش در محیط مانیتور و تلویزیون مد RGB کاربرد دارد. فقط باید دقت كرد که برخی فرامین فتوشاپ در مد CMYK فعال نیست و به این منظور لازم است طراحی خود را در مد RGB انجام دهیم و هنگام چاپ آن را به مد CMYK‌ تبدیل كرده و با بازنگری در رنگ‌های پروژه آن را برای چاپ بفرستیم. بهتر است درصورتی که پروژه ما حاوی نوشته‌های فراوانی است، برای سهولت مطالعه و ممانعت از کاهش وضوح نوشته‌ها هنگام چاپ، آنها را در مد رنگی CMYK در کانال رنگی K به صورت مجزا ایجاد كنیم.

 

رنگ‌های خارج از محدوده چاپ

با توجه به این‌که محدوده رنگی محیط چاپ متفاوت کوچک‌تر از محدوده رنگ‌های مانیتور است امكان دارد برخی رنگ‌هایی که در مانیتور می‌بینیم با همان حالت هنگام چاپ ظاهر نشوند. به این محدوده از رنگ‌ها که هنگام چاپ تغییر می‌کنند اصطلاحا Out Of Gamut گفته می‌شود که بهتر است قبل از چاپ پروژه از قسمتView گزینه Gamut Warning را فعال كرده و با مشاهده و اصلاح رنگ‌های خارج از محدوده چاپی، پروژه خود را تا حد امکان با حالت مورد نظر چاپ كنیم.

 

فرمت ذخیره‌سازی

یکی دیگر از نکات مهمی ‌که طراح باید به آن دقت كند، فرمت ذخیره‌سازی پروژه، متناسب با کاربرد آن است. اگر می‌خواهیم پروژه با بهترین کیفیت ذخیره شود، بهتر است آن را در همان فرمت استاندارد فتوشاپ ذخیره كنیم تا علاوه بر حفظ کیفیت تصویر، لایه‌بندی پروژه نیز حفظ شود و در صورت نیاز قابل تغییر باشد. در صورتی که می‌خواهیم پروژه را در یک صفحه اینترنتی نمایش دهیم، این فرمت به هیچ عنوان مناسب نیست؛ زیرا به دلیل حجم بسیار بالا، توسط همه کاربران نیز قابل مشاهده نبوده و برای دیدن آن به برنامه فتوشاپ نیاز است. در این‌گونه موارد (نمایش در صفحات وب) فرمت JPG یا PNG بهترین گزینه برای ذخیره‌سازی خواهد بود.

در نهایت پس از اتمام کار طراحی با ذخیره‌کردن پروژه می‌توانیم آن را برای چاپ آماده كنیم.

فرمان چاپ در محیط فتوشاپ از منوی File با نام Print قابل دسترسی است. در نسخه‌‌های گذشته فتوشاپ این بخش با دو نام Print‌و Print with Preview مشاهده می‌شد که یکی فایل را مستقیما برای چاپ می‌فرستاد و دیگری ابتدا پیش‌نمایشی از فایل ارائه می‌كرد سپس آن را برای چاپ می‌فرستاد. در آخرین نگارش فتوشاپ، گزینه چاپ مستقیم حذف شده و گزینه چاپ همراه پیش‌نمایش نیز با نام Print‌قابل دسترسی است.

 

با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای مطابق شکل ظاهر می‌شود که بخش‌هایی به شرح زیر دارد:

1 ـ پیش‌نمایش تصویر مشابه حالت چاپ

2 ـ انتخاب چاپگر

3ـ تعداد کپی

4 ـ تنظیمات چاپگر

5 ـ حالت قرارگیری کاغذ

6 ـ موقعیت قرارگیری تصویر روی کاغذ هنگام چاپ

7 ـ تنظیم اندازه تصویر روی کاغذ هنگام چاپ

8 ـ مشاهده کادر اندازه در اطراف تصویر

9 ـ واحد اندازه‌گیری

10 ـ مدیریت پروفایل رنگی چاپ و علائم چاپ

در گزینه 6 با غیرفعال کردن Center Image می‌توانیم تصویر را در هر قسمت دلخواه از کاغذ برای چاپ بفرستیم که به دو روش (کلیک روی تصویر و جابه‌جایی آن و تایپ عدد دلخواه در این بخش) قابل انجام است.

با كمك گزینه 7 می‌توانیم تصویر را با ابعاد کاغذ برابر كنیم. با فعال کردن کادر اندازه در اطراف تصویر نیز می‌توانیم با کلیک روی این کادر، اندازه مورد نظر را روی کاغذ اعمال كنیم.

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
اموزش چاپ پارچه در فتوشاپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش اولیه فتوشاپ




فتوشاپ

 

فتوشاپ یکی از نرم افزارهای گرافیکی است که اساس کار آن بر پایه ی Bitmap می باشد. نرم افزار فتوشاپ متعلق به شرکت Adobe بوده و برای ویرایش تصاویر ، طراحی موارد گرافیکی چاپی یا غیر چاپی و ... مورد استفاده ی کاربران قرار می گیردضمن اینکه این نرم افزار با چاپگرها و دستگاههای خروجی فیلم و زینک بصورت استاندارد هماهنگی دارد . برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند .

 


ضمنا سیستم شما باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد :


- حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233

-16 مگابایتRam

- حدود 600 مگا بایت فضای آزاد

- کارت گرافیکی 64 گیگا بایت

 

 

حالتها و مدهاي رنگ :


مدلهاي رنگ به صورت زير مي باشد :

مدل RGB : مدل رنگ Red, Green , Blue

-RGB كه در مانيتور ها و تلويزيون براي نمايش رنگها مورد استفاده قرار مي گيرد. مقادير هر يك از رنگهاي اصلي RGB با عددي بين (255-0) نشان داده می شود . براي ايجاد رنگ سفيد خالص مقادير رنگهاي اصلي RGB معادل 255 مي باشد و براي ایجاد رنگ سياه خالص مقادير رنگ هاي اصلي RGB معادل صفر مي شود .

 

مدل CMYK : مدل رنگ CMYK معمولا براي چاپ مورد استفاده قرار مي گيرد .

در اين مدل رنگها بر حسب درصد بيان مي شوند . (Cyan - Magenta - Yellow - Black) اين چهاررنگ بعنوان جوهر چاپ مورد استفاده قرار مي گيرند. محدوده رنگي هر يك از ، (0 تا 100 ) تعریف می شود .

 

مدل Grayscale : در اين مدل تصاوير به صورت سياه و سفيد مي باشند و در پنجره كانالهاي فقط يك كانال Black مشاهده مي شود . در اين حالت طيف رنگي از سفيد تا سياه مي باشد (سفيد - خاكستري - سياه ) و محدودة رنگي آن صفر تا 255 مي باشد بنابراين بهتر است كه براي كارهاي تك رنگ مديا حالت رنگي را روي Grayscale تنظيم نماييم .

 

مدل Bitmap : Bitmap كوچكترين حجم اطلاعات براي هر پيكسل را به همراه دارد . اغلب ابزارهاي برنامه فتوشاپ در حالت رنگ Bitmap قابل دسترسي نيستند . براي كار با ابزارها بهتر است ، تصاوير Bitmap را به انواع ديگر حالت رنگ تبديل كنيد . يك تصوير طرح بيتي (Bitmap) ، فقط شامل پيكسلهاي سياه و سفيد است . تصويري كه داراي چنين حالت رنگي است از درجه وضوح كمتري برخوردار است . به طور كلي در اين حالت رنگ نمي توان از رنگهاي ديگر و نيز لايه ها و فيلتر ها استفاده كرد . همچنين هيچ گونه تغييري به جز چرخش 60و 180 درجه و معكوس كردن در جهت هاي افقي و عمودي روي تصوير اعمال نمي شود .

(براي تبديل يك فايل رنگي به حالتBitmap،ابتدا بايد تصوير را به حالت Grayscale تبديل كنيد )

 

شروع كار : برنامه فتوشاپ محصول شركت Adobe مي باشد . هنگام نصب این نرم افزار بر روی سیستم ، لیست این برنامه ها هم نظیر دیگر برنامه ها در منوي Start مي نشيند .

 

جهت ورود به اين برنامه مسير زير را طي مي كنيم :


Start > programs> adobe> photo shop 6 در نظر داشته باشيد كه فايل اجرايي اين برنامه آيكوني شبيه يك چشم دارد . پس از كليك بر روي فايل اجرايي ، برنامه فتو شاپ باز مي شود وقتي براي اولين بار ، فتو شاپ را باز مي كنيد ، جعبه ابزاري را در قسمت سمت چپ صفحه مشاهده ميكنيد كه تمامي ابزارهاي مربوط به طراحي در اين Box موجود می باشد .

در سمت راست نيز چهار پنجره قرار دارد . عنوان منوها در نوار منو قرار گرفته است . زمينه اين پنجره ميزكار (Desktop) محيط فتوشاپ مي باشد . فتوشاپ بر خلاف ساير برنامه هاي گرافيكي به صورت خودكار صفحه جديدي را برايتان باز نمي كند .

 

آموزش فتوشاپ

 

براي باز كردن فايل جديد (بوم نقاشي) :


گزينة New را از منوي File انتخاب مي كنيم ، با انتخاب اين گزينه كادر New ظاهر مي شود .

 

Name : نام فايل را در اين قسمت تايپ مي كنيم .

 

Width : پهناي فايل را در اين قسمت وارد مي كنيم و در كادر مقابل آن واحد را تعيين مي كنيم

 

Height : ارتفاع فايل را در اين قسمت وارد مي كنيم و در كادر مقابل آن واحد را تعيين مي كنيم .

Resolution : اين قسمت مربوط به تعداد نقاط جوهر بر اينچ است. اين پارامتر به علت تعیین کیفیت تصویر از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه تفكيك پذيري بالاتر باشد ، كيفيت تصوير نيز بهتر مي باشد . اما حافظه بيشتري را نيز مورد استفاده قرار مي دهد . تفكيك پذيري مانيتور 72 نقطه بر اينچ و براي چاپ 300 نقطه بر اينچ (DPI) مي باشد .

 

( به طور كلي كيفيت و وضوح تصوير بستگي به Resulation دارد .)


Mode : در اين قسمت مديا حالت رنگ را مشخص مي كنيم . طراحي براي چاپ با مد CMYK ، براي مانيتور RGB ، و...

Contents : زمينة بوم نقاشي را مشخص مي كند ، که شامل سه حالت :

White :سفيد

Background color : به رنگ B.G

Transparent : بي رنگ ، می باشد .

 

 

جعبه ابزار (Tool Box) مانند جعبه رنگ هنرمند نقاش است . يعني ابزارهاي مورد نياز براي ترسيم ، رنگ آميزي ، پاك كردن و ساير عملكردهاي مربوط به تصوير را در خود جاي داده است.