دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آموزش ترفندهای امنیتی گوشی های هوشمند


در دنیای این روزهای ما هکرها از هر طریقی وارد زندگی خصوصی ما می شوند و اطلاعات مهم و محرمانه را سرقت می کنند. باید در مقابل این نوع سوءاستفاده ها ایستاد. برای این منظور 7 ترفند ساده برایتان نام برده ایم که تا حدی کمک کننده هستند.






صبح بخیر:
شاید تصور کنید موبایل دردسرهای امنیتی کامپیوتر را ندارد. اما سخت در اشتباه هستید. در دنیای این روزهای ما هکرها از هر طریقی وارد زندگی خصوصی ما می شوند و اطلاعات مهم و محرمانه را سرقت می کنند. باید در مقابل این نوع سوءاستفاده ها ایستاد. برای این منظور 7 ترفند ساده برایتان نام برده ایم که تا حدی کمک کننده هستند.



1. نصب نرم افزار آنتی ویروس و آپ‌دیت نگه داشتن آن

هر چه نرم افزارهای گوشی های هوشمند بیشتر می شوند به همان میزان تعداد بدافزارها نیز افزایش می یابد. البته گوشی های آی‌فون تا حدی استثنا به حساب می آیند و کمتر مورد حمله ویروس و بدافزار هستند اما سیستم‌عاملی همچون اندروید به دلیل زیاد بودن برنامه ها و اپلیکیشن هایش، بسیار مورد توجه هکرها و سوءاستفاده کن های اینترنتی است. اما همین سیستم‌عامل و البته بلک‌بری سال هاست که نرم افزارهای آنتی ویروس برای کاربران خود تولید و عرضه کرده اند. اپل نیز که هرگز در این عرصه فعال نبود، به تازگی آنتی ویروسی برای آی‌فون ها و آی‌پدهای خود عرضه کرده است.

2. از پین کد یا الگو برای قفل گوشی استفاده کنید

تقریبا همه گوشی های هوشمند گزینه ای اختیاری برای تعیین رمز عبور برای ورود به گوشی دارند. اصولا گوشی های اندرویدی گزینه «قفل الگویی» نیز دارند که به کاربر اجازه می دهد نقطه های روی صفحه را به سلیقه و تشخیص خود به یکدیگر وصل کند تا قفل گوشی باز شود.

البته استفاده از پَتِرن امنیت صددرصدی ندارد زیرا بیشتر مواقع اثر و چربی انگشت کاربر روی صفحه نمایش باقی می ماند و افراد سودجو می توانند با دنبال کردن شکل باقی مانده روی نمایشگر خاموش، رمز عبور شما را به دست بیاورند. در ضمن فردی که قصد نفوذ به گوشی شما را دارد می تواند به زیرکی الگویی که می کشید را دزدانه نگاه و سپس استفاده کند. حتی با تصویربرداری از شما هنگام کار با گوشی نیز می تواند رمز آن را به دست بیاورد.

در مقایسه‌ی رمزهای عددی و پَتِرن باید گفت، رمزهای عددی بهتر هستند زیرا دست‌کم از روی اثر انگشت شما نمی توان رمز ورود را تشخیص داد.

3. ژئوتگینگ و آپلود خودکار عکس ها را غیرفعال کنید

بسیاری از اپلیکیشن های سایت های اجتماعی در گوشی های هوشمند به صورت خودکار عکس های آلبوم را به اینترنت آپلود می کنند. برخی از گوشی ها نیز قابلیت ضبط و ذخیره موقعیت مکانی تصاویر را دارند. این فناوری ها بسیار خوب و کاربردی هستند اما هنگامی که بحث امنیت پیش می آید باید هوشیار بود و اجازه نداد آنها به طور خودکار در پس زمینه امنیت ما را بر باد بدهند.

هکرها خیلی راحت می توانند با ردیابی عکس های فیس‌بوک یا فلیکر شما مکان آن را پیدا کنند و متوجه شوند کجا بوده اید. عکس هایی که به طور خودکار آپلود شده اند نیز موقعیت مکانی شما در لحظه گرفته شدن عکس را لو می دهند. اما خوشبختانه هر دو این امکانات را می توان غیرفعال کرد.

4. از قابلیت check-ins. مکان ها پرهیز کنید

بسیاری از اپلیکیشن ها همچون فیس‌بوک به طور مداوم از کاربر برای آپ‌دیت موقعیت مکانی سوال می پرسند. بسیاری از این اپلیکیشن ها واقعا به این اطلاعات نیاز ندارند. به طور مثال، نرم افزر مربوط به موسیقی به موقعیت مکانی شما چه نیازی دارد؟ بنابراین هنگام دانلود نرم افزارهای مختلف به این مسایل توجه داشته باشید. برخی از اپلیکیشن ها هنگام نصب درخواست دسترسی به اطلاعاتی را دارند که به هیچ وجه نیاز نیست. اگر دوست ندارید همه دنیا متوجه شوند که مثلا آخر هفته خانه نیستید، این قابلیت را غیرفعال کنید.

5. رمزهای عبور خود را در موبایل ذخیره نکنید

دسترسی به ایمیل یا سایت های اجتماعی که رمز عبور آنها در گوشی ذخیره شده اند بسیار راحت است اما توجه داشته باشید برخی از اپلیکیشن ها می توانند به طور خودکار وارد این حساب ها شوند و شاید عواقب خوبی برای شما نداشته باشد. بهتر است تا حد امکان رمزهای عبور و فایل های حاوی رمز عبور را در گوشی ذخیره نکنید.

درست است که تایپ کردن رمز عبور برای هربار دسترسی به سایت مورد نظر کمی دست و پا گیر است اما برای حفظ امنیت خود این سختی را تحمل کنید.

6. فعال کردن گزینه پاک کردن اطلاعات از راه دور

با فشار یک کلید می توانید همه تنظیمات گوشی خود را به حالت پیش فرض کارخانه ای آن بازگردانید و مطمئن شوید همه اطلاعات ذخیره شده روی گوشی شما از بین رفته است. این کار هنگامی که گوشی گم یا دزدیده شده بسیار کاربردی است. این کار خطاناپذیر است و می توان از راه دور اطلاعات را پاک و دست هکر یا سارق را در حنا گذاشت.

پس از به سرقت رفتن گوشی – به ویژه در مکان های عمومی – نخستین کاری که باید بکنید فعال کردن کلید «پاک کردن اطلاعات» از طریق کامپیوتر است. تقریبا همه سیستم‌عامل های گوشی های هوشمند این قابلیت را دارند.

7. رمزدار کردن نقل و انتقالات از طریق وای‌فای عمومی

اگر در یک مکان عمومی از وای‌فای استفاده می کنید، مطمئن باشید هکرها می توانند خیلی راحت اطلاعات اینترنتی شما را از طریق روتر وای‌فای به دست بیاورد. بنابراین، بهترین کار رمزدار کردن فایل هایی است که از طریق اینترنت رد و بدل می کنید.

برخی از سرویس های آنلاین همچون جی‌میل، فیس‌بوک یا توئیتر امکان رمزدار کردن فایل را به کاربر می دهند اما همه سرویس ها این گونه نیستند. به طور مثال، ایمیل یاهو این امکان را ندارد. یکی از روش های حفظ امنیت، استفاده از https در ابتدای آدرس سایت هاست که البته آن هم بهترین چاره نیست و گاهی اطلاعات موردنظر رمزدار نمی شوند.

اما نگران نباشید. برنامه های جانبی متعددی در اینترنت وجود دارند که به کاربر امکان استفاده از فایروال یا رمزدار کردن فایل های خود در اینترنت گوشی را می دهند.


ویدیو مرتبط :
‫ترفندهای گوشی هوشمند ‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۵ خطر امنیتی گوشی‌های هوشمند/ بی‌اطلاعی کاربران از نصب اپلیکیشنها



اخبار,اخبار اجتماعی,گوشی‌

پلیس فضای تبادل اطلاعات نسبت به خطرهای امنیتی استفاده از تلفن های همراه هوشمند و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی به کاربران هشدار داد.

 توسعه روزافزون زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و افزایش استفاده‌کنندگان و کاربران از بستر اینترنت و سایر فناوری های اطلاعاتی، ارتباطی و مخابراتی و گرایش به سمت بانکداری و تجارت الکترونیک، بستر جدیدی را برای سودجویان و مجرمان به وجود آورده است.

براین اساس عدم توجه به موارد ایمنی و هشداری در این فضاها و بخصوص شبکه های اجتماعی تلفن های همراه، می تواند آسیب های فراوان و جبران ناپذیری را متوجه افراد کند؛ از این رو پلیس فتا با اشاره به آسیب ها و تهدیدات فراوان و جبران ناپذیر فضای مجازی، تاکید کرد: کاربران شبکه های اجتماعی تلفن های همراه باید به اطلاع رسانی ها و هشدارهای مکرر پلیس توجه کنند.

در همین حال پلیس فتا ۵ خطر امنیتی و مهم تلفن های هوشمند برای کاربران را اعلام کرد.

خطر اول مربوط به حوزه استفاده از ابزارهای مختلف در تلفن همراه است که در واقع حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران محسوب می شود که ممکن است توسط افراد سودجو سرقت شود.

تهدید دوم مربوط به حوزه اطلاعات و عملیات بانکی کاربران است که با توجه به اینکه کاربران برای فعالیت های مختلف خود، معمولا از اینترنت بانک یا اس ام اس بانک استفاده می کنند، امکان سرقت این اطلاعات کاربر نیز وجود دارد.

تهدید سوم به حوزه اطلاعات خصوصی مانند تماس و پیامک ها مرتبط می شود و تهدید چهارم نیز کنترل مکانی کاربر است که می تواند بستر سوء استفاده فرهنگی و مالی افراد سودجو قرار گیرد.

خطر پنجم تهدیدات امنیتی است که می تواند برای کاربران شبکه های اجتماعی حادث شود و تلفن همراه کاربر به روش های مختلف و به واسطه اقداماتی که از آن اطلاع ندارد، مورد سوء استفاده سودجویان قرار گیرد؛ به نحوی که کاربران در هنگام نصب نرم افزار و اپلیکیشن های موبایل بدون آگاهی و به صورت ناخواسته، اجازه دسترسی اطلاعات پایه ای شامل نام، تصویر پروفایل، لیست مخاطبان و دیگر اطلاعات خصوصی را به تولیدکننده اپلیکیشن می دهند که این اقدام می تواند تهدیدات فراوانی را متوجه آنها کرده و زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار دهد.

ایجاد هویت های مختلف با استفاده از عکس یک کاربر و ساختن برچسب یا استیکرهای غیراخلاقی با استفاده از تصاویر افراد در این شبکه های اجتماعی از دیگر آسیب ها و تهدیدات است که لزوم توجه کاربران اینترنت، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را به اطلاع رسانی ها و هشدارهای مکرر پلیس، ضروری می کند.

براساس مواد قانونی ۱۶ و ۱۷ جرائم رایانه ای، هرکس بوسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم، صوت و یا تصویر دیگری را تغییر و یا تحریف کند و آن را منتشر کند به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت فرد شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال و جزای نقدی پیش بینی شده محکوم خواهد شد؛ در این راستا پلیس فتا با دریافت هر شکایت، قاطعانه موضوع را پیگیری و مجرمان را شناسایی کرده و آن ها را تحویل قانون و عدالت می دهد.

پلیس فتا بر ضرورت ارتقاء ضریب امنیتی سیستم های کاربران نیز تاکید و اعلام کرد: کاربران با مراجعه به سایت www.cyberpolice.ir و بهره‌مندی از هشدارها و راهنمایی های آن، ضریب امنیتی سیستم خود را بالا برده و اجازه سوء استفاده به هکرها و افراد سودجو را ندهند و بسترهایی که زمینه ساز وقوع جرائم است را از بین ببرند.

اخبار اجتماعی - مهر