دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آموزش اولیه فتوشاپ




فتوشاپ

 

فتوشاپ یکی از نرم افزارهای گرافیکی است که اساس کار آن بر پایه ی Bitmap می باشد. نرم افزار فتوشاپ متعلق به شرکت Adobe بوده و برای ویرایش تصاویر ، طراحی موارد گرافیکی چاپی یا غیر چاپی و ... مورد استفاده ی کاربران قرار می گیردضمن اینکه این نرم افزار با چاپگرها و دستگاههای خروجی فیلم و زینک بصورت استاندارد هماهنگی دارد . برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند .

 


ضمنا سیستم شما باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد :


- حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233

-16 مگابایتRam

- حدود 600 مگا بایت فضای آزاد

- کارت گرافیکی 64 گیگا بایت

 

 

حالتها و مدهاي رنگ :


مدلهاي رنگ به صورت زير مي باشد :

مدل RGB : مدل رنگ Red, Green , Blue

-RGB كه در مانيتور ها و تلويزيون براي نمايش رنگها مورد استفاده قرار مي گيرد. مقادير هر يك از رنگهاي اصلي RGB با عددي بين (255-0) نشان داده می شود . براي ايجاد رنگ سفيد خالص مقادير رنگهاي اصلي RGB معادل 255 مي باشد و براي ایجاد رنگ سياه خالص مقادير رنگ هاي اصلي RGB معادل صفر مي شود .

 

مدل CMYK : مدل رنگ CMYK معمولا براي چاپ مورد استفاده قرار مي گيرد .

در اين مدل رنگها بر حسب درصد بيان مي شوند . (Cyan - Magenta - Yellow - Black) اين چهاررنگ بعنوان جوهر چاپ مورد استفاده قرار مي گيرند. محدوده رنگي هر يك از ، (0 تا 100 ) تعریف می شود .

 

مدل Grayscale : در اين مدل تصاوير به صورت سياه و سفيد مي باشند و در پنجره كانالهاي فقط يك كانال Black مشاهده مي شود . در اين حالت طيف رنگي از سفيد تا سياه مي باشد (سفيد - خاكستري - سياه ) و محدودة رنگي آن صفر تا 255 مي باشد بنابراين بهتر است كه براي كارهاي تك رنگ مديا حالت رنگي را روي Grayscale تنظيم نماييم .

 

مدل Bitmap : Bitmap كوچكترين حجم اطلاعات براي هر پيكسل را به همراه دارد . اغلب ابزارهاي برنامه فتوشاپ در حالت رنگ Bitmap قابل دسترسي نيستند . براي كار با ابزارها بهتر است ، تصاوير Bitmap را به انواع ديگر حالت رنگ تبديل كنيد . يك تصوير طرح بيتي (Bitmap) ، فقط شامل پيكسلهاي سياه و سفيد است . تصويري كه داراي چنين حالت رنگي است از درجه وضوح كمتري برخوردار است . به طور كلي در اين حالت رنگ نمي توان از رنگهاي ديگر و نيز لايه ها و فيلتر ها استفاده كرد . همچنين هيچ گونه تغييري به جز چرخش 60و 180 درجه و معكوس كردن در جهت هاي افقي و عمودي روي تصوير اعمال نمي شود .

(براي تبديل يك فايل رنگي به حالتBitmap،ابتدا بايد تصوير را به حالت Grayscale تبديل كنيد )

 

شروع كار : برنامه فتوشاپ محصول شركت Adobe مي باشد . هنگام نصب این نرم افزار بر روی سیستم ، لیست این برنامه ها هم نظیر دیگر برنامه ها در منوي Start مي نشيند .

 

جهت ورود به اين برنامه مسير زير را طي مي كنيم :


Start > programs> adobe> photo shop 6 در نظر داشته باشيد كه فايل اجرايي اين برنامه آيكوني شبيه يك چشم دارد . پس از كليك بر روي فايل اجرايي ، برنامه فتو شاپ باز مي شود وقتي براي اولين بار ، فتو شاپ را باز مي كنيد ، جعبه ابزاري را در قسمت سمت چپ صفحه مشاهده ميكنيد كه تمامي ابزارهاي مربوط به طراحي در اين Box موجود می باشد .

در سمت راست نيز چهار پنجره قرار دارد . عنوان منوها در نوار منو قرار گرفته است . زمينه اين پنجره ميزكار (Desktop) محيط فتوشاپ مي باشد . فتوشاپ بر خلاف ساير برنامه هاي گرافيكي به صورت خودكار صفحه جديدي را برايتان باز نمي كند .

 

آموزش فتوشاپ

 

براي باز كردن فايل جديد (بوم نقاشي) :


گزينة New را از منوي File انتخاب مي كنيم ، با انتخاب اين گزينه كادر New ظاهر مي شود .

 

Name : نام فايل را در اين قسمت تايپ مي كنيم .

 

Width : پهناي فايل را در اين قسمت وارد مي كنيم و در كادر مقابل آن واحد را تعيين مي كنيم

 

Height : ارتفاع فايل را در اين قسمت وارد مي كنيم و در كادر مقابل آن واحد را تعيين مي كنيم .

Resolution : اين قسمت مربوط به تعداد نقاط جوهر بر اينچ است. اين پارامتر به علت تعیین کیفیت تصویر از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه تفكيك پذيري بالاتر باشد ، كيفيت تصوير نيز بهتر مي باشد . اما حافظه بيشتري را نيز مورد استفاده قرار مي دهد . تفكيك پذيري مانيتور 72 نقطه بر اينچ و براي چاپ 300 نقطه بر اينچ (DPI) مي باشد .

 

( به طور كلي كيفيت و وضوح تصوير بستگي به Resulation دارد .)


Mode : در اين قسمت مديا حالت رنگ را مشخص مي كنيم . طراحي براي چاپ با مد CMYK ، براي مانيتور RGB ، و...

Contents : زمينة بوم نقاشي را مشخص مي كند ، که شامل سه حالت :

White :سفيد

Background color : به رنگ B.G

Transparent : بي رنگ ، می باشد .

 

 

جعبه ابزار (Tool Box) مانند جعبه رنگ هنرمند نقاش است . يعني ابزارهاي مورد نياز براي ترسيم ، رنگ آميزي ، پاك كردن و ساير عملكردهاي مربوط به تصوير را در خود جاي داده است.

 

 


ویدیو مرتبط :
آموزش اصول اولیه فتوشاپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش ایجاد اشکال نورانی در فتوشاپ



 

 

آموزش ایجاد اشکال نورانی در فتوشاپ

 

در ابتدا نرم افزار Adobe Photoshop را باز نمایید و یک سند جدید ایجاد کنید ...
ما در اینجا یک عکس که قبلا طراحی شده است را باز می کنیم.

 

سپس خطی های منحنی را در طرح خود ایجاد می کنیم که در تصویر بعدی این خط ها قابل مشاهده می باشد.

 

آموزش ایجاد اشکال نورانی در فتوشاپ

 

 

خوب در این مرحله برروی لایه خط های منحنی که ایجاد کرده ایم Right Click نمایید و از منوی باز شده گزینهBlending Options را انتخاب نمایید

 

آموزش ایجاد اشکال نورانی در فتوشاپ

 

پنجره Blending Options باز می شود سپس همانند تصویر تغییراتی را که ما انجام داده ایم را انجام دهید

 

آموزش ایجاد اشکال نورانی در فتوشاپ


پس از تکمیل تغیرات بر روی گزینه OK کلیک کنید تا تغییرات را همانند تصویر زیر مشاهده کنید

 

آموزش ایجاد اشکال نورانی در فتوشاپ